سهم ماهانه هر ایرانی از مصارف بودجه ۹۹ چقدر پیش بینی می‌شود؟

مطابق با لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ هر ایرانی در سال آینده به صورت سالانه، ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان یا به صورت ماهانه حدود ۱۸۰ هزار تومان مالیات پرداخت خواهد کرد. همچنین سهم هر ایرانی در سال آینده از درآمد‌های نفتی و فرآورد‌های نفتی حدود یک میلیون و ۹۱۴ هزار تومان در سال یا حدود ۱۶۰ هزار تومان در ماه خواهد بود.

هزینه ماهانه هر ایرانی برای دولت در سال آینده چقدر خواهد بود؟

تابناک اقتصادیدر مورخه  17 آذر ماه 1398 رئیس جمهور روحانی لایحه بودجه سال 99 را تقدیم مجلس کرد. بودجه ای که به بودجه استقامتی معروف شد و برای شرایط تحریمی تهیه و تدوین شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، با رونمایی از لایحه بودجه سال آینده حالا این پرسش ها مطرح می باشد که دولت تصمیم گرفته است در سال آینده چقدر برای هر ایرانی هزینه کند و این هزینه ها در بخش های مختلف به چه میزان خواهد بود؟ به عنوان مثال هر ایرانی در سال آینده به صورت ماهانه چقدر برای امور سلامت هزینه پرداخت خواهد کرد؟

برای پاسخ به این پرسش باید به لایحه بودجه سال 99 مراجعه کنیم و جدول شماره 1 و میزان مصارف بودجه عمومی دولت را مورد بررسی قرار دهیم. این جدول نشان می دهد که  مصارف بودجه عمومی دولت در سال آینده با کسر تسویه واگذاری دارایی های مالی یا همان پرداخت بدهی ها، حدود 517 هزار میلیارد تومان خواهد بود. اگر فرض بگیریم که جمعیت ایران 80 میلیون نفر می باشد، این عدد نشان می دهد که دولت قرار است برای هر ایرانی در سال آینده، حدود 6 میلیون و 463 هزار تومان هزینه کند و یا به عبارتی حدود 539 هزار تومان در ماه خرج کند.

سهم هر ایرانی از مصارف بودجه در لایحه بودجه سال 99

 

لایحه بودجه سال 99

(تومان)

سالانه

6463000

ماهانه

539000

 

حالا پرسش اساسی این است که مبلغ 539 هزار تومان در ماه در چه بخش هایی قرار است هزینه شود؟ به عنوان مثال دولت قرار است به نمایندگی از هر ایرانی در سال 1399، به صورت ماهانه چقدر برای امور قضایی هزینه کند؟

در جدول زیر ملاحظه خواهید کرد که دولت به نمایندگی از هر ایرانی، 539 هزار تومان را به صورت ماهانه در چه بخش هایی هزینه خواهد کرد. همان گونه که ملاحظه می گردد بیشترین مبلغی که دولت قرار است به ازای هر ایرانی در سال آینده در هر ماه پرداخت کند بابت رفاه اجتماعی شامل امداد و نجات، بیمه ها و... می باشد، که حدود 115 هزار و 555 تومان است. همچنین دولت قرار است به ازای هر ایرانی در سال آینده به صورت ماهانه، 88985 تومان برای آموزش و پژوهش، 7430 تومان برای فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری، 67850 تومان برای سلامت، 213 تومان برای امور مسکن، عمران شهری و روستایی، 72496 تومان برای دفاع از کشور پرداخت کند. همچنین دولت برای هر ایرانی در ماه، نزدیک به 674 تومان برای محیط زیست (حفاظت از محیط زیست، کاهش آلودگی و ...) خرج خواهد کرد.

دولت قرار است برای هر ایرانی در سال آینده (ماهانه) چقدر خرج کند؟

محل مصرف

لایحه بودجه سال 99 (تومان)

رفاه اجتماعی

115555

آموزش و پژوهش

88985

فرهنگ، تربیت بدنی، گردشگری

7430

سلامت

67850

مسکن، عمران شهری و روستایی

213

محیط زیست

674

اقتصادی

8281

قضایی

13550

دفاعی و امنیتی

72496

خدمات عمومی

16352

 

اما دولت این مخارج را از کجا تامین می کند؟ همان گونه که مطلع هستید دولت درآمدهایی نیز دارد که از جمله مهمترین این درآمدها، درآمدهای مالیاتی و نفتی و فرآورده های نفتی است. مطابق با لایحه بودجه سال 1399 هر ایرانی در سال آینده به صورت سالانه، 2 میلیون و 158 هزار تومان یا به صورت ماهانه حدود 180 هزار تومان مالیات پرداخت خواهد کرد. پس بخشی از هزینه های بالا از طریق درآمدهای مالیاتی تامین خواهد شد. همچنین سهم هر ایرانی در سال آینده از درآمدهای نفتی و فرآوردهای نفتی حدود یک میلیون و 914 هزار تومان در سال یا حدود 160 هزار تومان در ماه خواهد بود. بنابراین از 539 هزار تومانی که ماهانه دولت برای هر ایرانی قرار است در سال آینده هزینه کند مبلغ 340 هزار تومان از محل درآمدهای نفتی و فرآورده های نفتی و درآمدهای مالیاتی تامین خواهد شد. مابقی مبلغ باقیمانده تا 539 هزار تومان، هم از محل واگذاریی دارایی های مالی و مجموع سایر درآمدهای اختصاصی تامین خواهد شد. 

هزینه های هر ایرانی در ماه از کجا تامین می شود؟

تامین از محل

لایحه بودجه سال 99 (تومان)

درآمدهای مالیاتی

172

درآمدهای نفتی و فرآورده های نفتی

149000

با همه این تفاسیر و با توجه به اینکه به هر حال هزینه ها عمدتاً از جیب مردم و از طریق مالیات به نوعی خارج می شود، مردم حق دارند که نسبت به نحوه هزینه کرد و کیفیت ارائه خدمات نظر بدهند و سئوال کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان