سه بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شد

گچساران- ایرنا-معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در آخرین جلسه شورای سیاست گذاری ثبت بناهای تاریخی کشور سه بنای تاریخی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

سه بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شد

مسعود شفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:پل پهلوی در نزدیکی پل بریم در شهرستان باشت، کلوپ باشگاه شرکت نفت گچساران  و راه سنگ فرش کوه پاک در شهرستان کهگیلویه از جمله آثار ملی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: کلوپ باشگاه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که در سال 1332 احداث شده است تا زمان پهلوی مورد استفاده کارکنان این شرکت بوده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پل پهلوی نیز در نزدیکی پل بریم در نزدیکی شهر باشت تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مورد استفاده مردم بوده است.

شفیعی ابراز داشت: جاده سنگ فرش منطقه پل دختر در نزدیکی شهر دهدشت نیز از آثار به جا مانده از دوره سلجوقی است.

وی عنوان کرد: سه کیلومتر از این جاده تاریخی سنگ فرش باقی مانده و بقیه تخریب شده است.

شفیعی تاکید کرد: 753 اثر میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده که 660 مورد آن بنای تاریخی و بقیه آثار طبیعی و فرهنگی است.

نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال 1316 نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

پیش از این 61 آسیاب، 50 خانه تاریخی،40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه، 19 گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار گرفته بود.
نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است.
یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
سکه‌ها، ظروف سفال و فلزی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: برخی از آثار تاریخی مانند مانند بافت تاریخی دهدشت و نقش برجسته های تنگ سولک در این استان قابلیت ثبت جهانی دارند.
تاکنون نزدیک به 2 هزار و 600 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.
این آثار شامل بناهای تاریخی، کاروانسراها، پل‌ها، قلعه‌ها، بقاع متبرکه،زیرساخت‌های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی می‌شناسند.
این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 723 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان