اعلام موضع چین در قبال تحریم ایران

ایرنا نوشت: سفیر چین در تهران گفت: چین بارها بر موضع قاطعانه خود در حمایت از برجام تاکید کرده و همواره با تحریم‌های غیرقانونی ایران مخالف است.

اعلام موضع چین در قبال تحریم ایران

«چانگ هوآ» در نشست بررسی روابط اقتصادی ایران و چین با اشاره به دیدار رییسان جمهوری ایران و چین در سازمان ملل اضافه کرد: روابط راهبردی دوجانبه ایران و چین وارد فصل جدیدی شده و اعتماد سیاسی بین دو کشور افزایش یافته است. همچنین دو کشور درباره موضوعات مهم و مربوط به منافع اصلی خود از یکدیگر حمایت می کنند.

وی برجام را توافق چند جانبه مهمی دانست که از طریق مذاکره بین قدرت‌های دنیا شکل گرفته و افزود: حفظ برجام به معنای حفظ چندجانبه گرایی و حفظ نظم بین المللی بر اساس قوانین بین المللی است.

سفیر چین از طرف‌های قرارداد برجام خواست که فعالانه امنیت خلیج فارس را حفظ کنند و گفت: اختلاف قومی و مذهبی و ژئوپولوتیک و همچنین نقش منفی و زورگویی کشورهای بزرگ در این منطقه، تنش‌هایی را ایجاد کرده است.  

وی تصریح کرد: از سال 2016 تا 2017 حجم روابط دو کشور رشد یکباره داشت و از 31 میلیارد دلار به 37 میلیارد دلار رسید. اما پس از خروج آمریکا از برجام و شروع مجدد تحریم‌ها، فشارها و موانع غیرقابل توجیحی برای روابط دو کشور بوجود آمد.

چین

هوآ با بیان اینکه ایران و چین علیرغم تحریم‌ها حجم روابط خود را حفظ کرده‌اند، افزود: اما حجم تجارت دوجانبه در سال گذشته به 35 میلیارد دلار رسیده و در ده ماهه نخست امسال نیز حجم تجارت حدود 20 میلیارد دلار بوده است.

وی اعلام کرد: چین اقدامات مشخصی در پی گرفته تا از همکاری مشروع با ایران در زمینه‌ اقتصادی و انرژی حفاظت کند و همچنین جامعه بین‌المللی را به حمایت کامل از منافع اقتصادی مشروع ایران تشویق کرده است.

سفیر چین با اشاره به مبادلات فرهنگی گفت: چین و ایران دو کشور باستانی و تاریخی هستند که از زمان تاسیس جاده ابریشم از طریق این جاده با یکدیگر ارتباط داشتند.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان