رشد شاخص بورس تا کی ادامه دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به تاثیرگذاری سهم‌های بزرگ بر شاخص کل و تاثیر مستقیم اینگونه سهم‌ها از نرخ دلار، اگر قیمت دلار به هر دلیلی کاهش پیدا کند شاهد افت شاخص بورس در بازار خواهیم بود.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به تاثیرگذاری سهم‌های بزرگ بر شاخص کل و تاثیر مستقیم اینگونه سهم‌ها از نرخ دلار، اگر قیمت دلار به هر دلیلی کاهش پیدا کند شاهد افت شاخص بورس در بازار خواهیم بود.

به گزارش نبض بورس؛ نوید قدوسی به عامل رشد شاخص بورس در چند روز اخیر اشاره کرد و افزود: دو عامل به عنوان محرک اصلی رشد بازار محسوب می‌شوند، نخستین عامل افزایش قیمت دلار است که شاهد تاثیر آن بر روی سهام‌های بزرگ هستیم.

وی سیگنال‌هایی که بازار سهام از بورس کالا می‌گیرد را دیگر عامل رشد بازار سرمایه دانست و گفت: زمانی که حجم فروش باعث افزایش قیمت فروش محصولاتی مانند فولاد مبارکه و ملی مس در بورس کالا می‌شود بر روی سهام مربوطه تاثیرگذار خواهد بود که این موضوع باعث ایجاد چشم‌انداز سودآوری بهتر، عامل تقویت تقاضا و رشد قیمت سهام در بازار شده است.

قدوسی نرخ دلار را عامل قالب بر رشد قیمت سهم‌های بزرگ اعلام کرد و اظهار داشت: در کنار نرخ دلار ممکن است عامل دیگری بر رشد بازار تاثیرگذار باشد اما از اهمیت چندانی مانند دلار برخوردار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه به نوسان موجود در قیمت سهم‌های کوچک بازار به دلیل بحث افزایش سرمایه، ارزش جایگزینی و جریان نقدینگی تاکید کرد و گفت: انتظارات تورمی که بعد از افزایش قیمت بنزین و دلار ایجاد شده عامل محرک و مهمی برای افزایش قیمت سهام شرکت‌های کوچک شده است.

وی با بیان اینکه سهام شرکت‌های کوچک از چند وقت گذشته مورد اهمیت قرار گرفته بود، افزود: بعد از ایجاد موج تورمی و تقویت انتظارات تورمی در بازار سرمایه شاهد ایجاد جریان سفته‌بازی در بازار و رشد سهام این شرکت‌ها بودیم.

قدوسی به احتمال اصلاح شاخص بورس اشاره و بیان کرد: شاخص بورس سقف قبلی را شکسته است، به طور معمول بعد از شکسته شدن سقف‌ها و نقاط مقاومتی مهم شاهد ایجاد اصلاحی در کلیت بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دلار در روند کنونی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، گفت: با توجه به تاثیرگذاری سهم‌های بزرگ بر شاخص کل و تاثیر مستقیم اینگونه سهم‌ها از نرخ دلار اگر قیمت دلار به هر دلیلی کاهش پیدا کند شاهد افت شاخص بورس در بازار خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در وضعیت کنونی اقبال بازار بیشتر به سمت گروه بیمه، خودرو، بانک‌ها است و شاهد تقاضای زیاد و ورود نقدینگی برای این گروه‌ها هستیم.

قدوسی با بیان اینکه در در کوتاه مدت شرکت‌های بزرگ بازار مانند گروه پتروشیمی که از رشد بازار جا ماندند، به دلیل افزایش نرخ خوراک و قیمت دلار رشد خواهند کرد، گفت: عواملی که مانع رشد این گروه‌ها بودند اکنون کنار رفتند که این موضوع باعث توجه اینگونه سهم ها در بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به واسطه سیگنال های مثبت در لایحه بودجه مبنی برافزایش قیمت دلار، گروه پالایشی در کنار پتروشیمی مورد توجه قرار گرفته و تقاضای مثبتی برای این سهم ها ایجاد شده است. /ایرنا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان