عوارض خوابیدن روی شکم در بارداری چیست؟

عوارض خوابیدن روی شکم در بارداری چیست؟
خواب برای همه با ارزش است و بیشتر پزشکان قبول دارند که به طور متوسط یک انسان حدود 8 ساعت خواب نیاز دارد. متاسفانه هنگام بارداری همه چیز پیچیده می‌شود. احساس مداوم تهوع نیاز به ادرار هرچند ساعت و بیماری صبحگاهی می‌تواند خواب شما را کوتاه کند. اما وضعیت خواب شما چطور است؟ آیا تا به حال فکر کرده‌اید که بهترین وضعیت خواب چیست؟ می‌دانید که نباید در بارداری روی شکم بخوابید؟ به پهلو خوابیدن از چه ماهی در بارداری مناسب است؟ و ... با هم عوارض خوابیدن روی شکم در بارداری و بهترین وضعیت‌های خواب را می‌خوانیم.

آیا خوابیدن روی شکم در بارداری بی‌خطر است؟

خوابیدن روی شکم در مراحل اولیه بارداری ممکن است گزینه خوبی به حساب نیاید زیرا می‌تواند باعث ناراحتی مادر و جنین شود.

خوابیدن روی شکم در بارداری

خوابیدن روی شکم در بارداری

  • سه ماهه اول بارداری: خوابیدن روی شکم در اوایل بارداری بعید است که عوارضی ایجاد کند. رحم با خیال راحت در پشت استخوان کبدی قرار دارد که از آسیب و هرگونه فشار خارجی به جنین جلوگیری می‌کند.
  • سه ماهه دوم بارداری: در حالی که این زمان به دوره ماه عسل بارداری معروف است، علائم بارداری طولانی زیادی در آن وجود دارد که یکی از آنها سوزش سردل است. این امر به دلیل فشار آردن رحم به دستگاه گوارشی ایجاد می‌شود. خوابیدن روی شکم فشار بیشتری به اندام‌ها وارد می‌کنند و خطر سوزش سردل را افزایش می‌دهد.
  • سه ماهه سوم بارداری: در طی این مدت جنین از قبل به میزان قابل توجهی بزرگتر است و با سرعتی سریع رشد می‌کند. دراز کشیدن روی شکم فشار زیادی به رگ کاوا وارد می‌کند، رگ اصلی که خون را از قلب تا پاها پمپ می‌کند. این اتفاق می‌تواند به طور کلی گردش خون را از بین برده و از میزان تامین مواد مغذی کودک بکاهد.

بهترین حالت خواب در بارداری

دراز کشیدن به پهلو یکی از بهترین حالت‌های خواب در دوران بارداری است زیرا گردش خون را بهبود می‌لخشد و حتی به کارکرد بهتر کلیه نیز کمک می‌کند. بسیاری از متخصصان خوابیدن به سمت چپ را در دوران بارداری توصیه می‌کنند زیرا باعث تغذیه مناسب جنین درون رحم می‌شود.
اگر در بارداری راحت نمی‌خوابید، بخوانید

بدترین حالت خواب در بارداری

هنگامی که حین بارداری روی پشت دراز می‌کشید، رحم فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند. با فشار دادن رحم به آن نه تنها کمردرد و بواسیر ایجاد می‌شود بلکه منجر به این می‌شود که جریان خون نیز مختل شود. این امر بر تغذیه جنین اثر می‌گذارد و در عین حال باعث تغییراتی در فشار خون می‌شود که در نهایت منجر به سرگیجه می‌شود.

خوابیدن به پشت در بارداری

عوارض خوابیدن روی شکم

  • این نوع خوابیدن می‌تواند جریان خون به جفت را کاهش دهد.
  • این مدل خوابیدن می‌تواند به کمر فشار وارد کند و منجر به کمردرد شود.
  • این فشار می‌تواند روی سینه‌ها که به دلیل تغییرات هورمونی حساس هستند، فشار بیاورد.
  • در نزدیکی پایان بارداری این مدل خوابیدن می‌تواند از لحاظ جسمی مشکلاتی ایجاد کند.

نکاتی برای خواب بهتر

در حالی که خوابیدن روی شکم در دوران بارداری ممکن است گزینه خوبی نباشد بهتر است با نکاتی در مورد داشتن خواب راحت آشنا شوید:
1.رژیم غذایی
رژیم غذایی می‌تواند در طولانی مدت به شما کمک کند تا خوب بخوابید. از خوردن غذاهای تند و اسیدی خودداری کنید زیرا این امر می‌تواند باعث سوزش سردل شود و خوابیدن را دشوار کند. خیلی‌ها توصیه میکنند کمی قبل از خواب رژیم غذایی پر پروتئین مصرف کنید. این امر از افت قند خون جلوگیری می‎کند.
2.مدیتیشن
اضطراب و استرس یکی از بزرگترین دشمنان خواب شبانه هستند. مراقبه می‌تواند به آرامش مغز و تمرکز به سمت حال کمک کند. می‌توانید از روش تنفس یا یوگا در بارداری استفاده کنید.
3.ورزش
ورزش منظم به کاهش برخی از علائم مرتبط با بارداری مانند گر گرفتگی کمک می‌کند. با این حال به دو نکته توجه داشته باشید. یکی اینکه از هرگونه ورزش شدید خودداری کنید و دوم اینکه تمرینات را شب و عصر انجام ندهید.
4. بالش
بالش بهترین دوست یک خانم باردار است. می‌توانید از بالش‌های مخصوص برای خواب راحتتر استفاده کنید.
5.لباس
لباس راحت می‌تواند یک تفاوت بزرگ در کیفیت خواب شما ایجاد کند. لباس‌های مناسب فاقد پارچه‌های مصنوعی هستند و اغلب تماما نخ و گشاد هستند. این امر به تهویه مناسب در بدن کمک می‌کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان