استفاده از سوخت گاز در حمل و نقل نیمه سنگین و سنگین

تهران - ایرنا - مدیرعامل ایران خودرو استفاده از سوخت گاز در حمل و نقل نیمه سنگین و سنگین را از جمله نیازهای جامعه برشمرد و گفت: اقدامات اولیه در این زمینه آغاز شده و با توجه به تجربه موفق در بخش سواری،‌ در این بخش نیز می‌توان دستاوردهای قابل توجهی را کسب کرد.

استفاده از سوخت گاز در حمل و نقل نیمه سنگین و سنگین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گروه صنعتی ایران خودرو، به منظور اجرای مصوبه شورای اقتصاد در زمینه ارایه تسهیلات برای افزایش ظرفیت تولید خودروهای دوگانه‌سوز، تفاهم نامه همکاری میان ایران خودرو و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی امضا شد.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در مراسم امضای این تفاهم‌نامه از آمادگی کامل این واحد صنعتی برای توسعه ظرفیت های تولید خودرو با موتورهای گازسوز و کم مصرف خبر داد.

ایران خودرو و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هر دو به دنبال تحقق اهداف مشترکی در زمینه کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌ها و اقتصادی کردن فعالیت حمل و نقل کشورند که ایران خودرو آمادگی دارد در کارگروه‌های مشترک تصمیمات را عملیاتی و اجرایی کند.

وی تولید و عرضه محصول ون وانا با موتور گازسوز ای.اف.7 را یکی از اقدامات موثر در کاهش آلایندگی ها برشمرد و گفت: این خودرو از منظر اقتصادی، امکانات و کیفیت صرفه بالایی برای مصرف کننده دارد که ون‌های موجود در بازار فاصله زیادی با آن دارند. 

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این مراسم از تصویب پرداخت تا سقف 6 هزار و 500 میلیارد تومان از محل صرفه جویی تولید خودروهای گازسوز و یا تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز در شورای اقتصاد خبر داد.

علیرضا صادق آبادی گفت: این کمک بلاعوض به خودروهای عمومی شامل تاکسی های سدان،‌ ون،‌ وانت ها و مسافربرهای شخصی اختصاص خواهد یافت که هدف اصلی، کاهش هزینه های حمل و نقل بار و مسافر است.

وی ضمن یادآوری کاهش مصرف روزانه 24 میلیون لیتر مصرف بنزین پس از سهمیه بندی، گفت: لازم است با تولید و یا تبدیل یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو گازسوز حداقل 10 میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش خواهد یافت که سرمایه گذاری‌های صورت گرفته از محل صادرات این صرفه جویی به زودی جبران خواهد شد.

براساس این گزارش، تولید محصول ون و جایگزینی با ون‌های فرسوده فعلی یکی از پروژه های مهم در کاهش آلایندگی ها و مصرف سوخت است و در گام نخست ایران خودرو نسبت به جایگزینی 10 هزاردستگاه خودروی ون فرسوده با ون وانا با موتور پایه گازسوز ای.اف.7 اقدام خواهد کرد.

همچنین از مزایای این خودرو استفاده از موتور ملی است که با دارا بودن استاندارد یورو پنج تمامی استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت را پاس می کند. قدرت موتور نسبت به نوع بنزینی بالاتر بوده و اختلاف میان قیمت بنزین و گاز صرفه اقتصادی قابل توجهی را برای مصرف کننده دارد. با توجه به سطح بالای خودکفایی، کاهش ارزبری و اشتغال زایی از دستاوردهای جانبی تولید این خودرو است.

علاوه براین از دیگر اقدامات صورت گرفته در مسیر افزایش رضایت مشتریان، انتقال مخزن گاز دو خودروی کار ون وانا و وانت آریسان به بخش کفی است که از اشغال فضای مفید برای کاربر جلوگیری می کند. پروژه انتقال مخزن گاز به کفی درخودروهای سواری نیز در دست اقدام است.

بنابراین گزارش، افزایش ظرفیت مخزن گاز به 300 کیلومتر پیمایش درحال اجراست که این رقم در گام بعدی تا 400 کیلومتر افزایش خواهد یافت به این ترتیب با کاهش دفعات مراجعه به مراکز سوخت گیری وضعیت خدمت رسانی در جایگاه ها نیز بهبود خواهد یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان