۱۱ گورخر ایرانی از ابرکوه به سیاه‌کوه اردکان منتقل شدند

یزد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت : برای نخستین بار ۱۱ راس گورخر ایرانی با موفقیت از سایت پنج انگشت بخش بهمن شهرستان ابرکوه به پارک ملی سیاه‌کوه شهرستان اردکان منتقل شدند.

11 گورخر ایرانی از ابرکوه به سیاه‌کوه اردکان منتقل شدند

نیره پورملائی  عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه  افزود: گورخرها بعد از مدتی قرنطینه، در طبیعت که زیستگاه این گونه جانوری است، رهاسازی می شوند .

وی بیان کرد: در سایت پنج انگشت ابرکوه 24 راس گورخر وجود دارد که با انتقال  11 راس به سیاه کوه ،  13 راس باقی مانده است.

وی هدف از انتقال این گونه جانوری را به زیستگاه‌هایی که جمعیت آن از بین رفته است ذکر کرد و افزود: گورخر ایرانی یکی از گونه‌های حمایت شده به شمار می‌آید و استان یزد یکی از بهترین زیستگاه‌های آن است.

وی اظهارکرد: متاسفانه در گذشته بر اثر تخریب زیستگاه و شکار بی رویه، چنین گونه های با ارزشی را از دست دادیم.

پورملائی ایجاد سایت‌های تکثیر و پرورش حیات وحش را بهترین روش برای نجات گونه‌های در حال انقراض دانست و گفت : در استان یزد 2 سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی ایجاد شده که تاکنون 2 مرحله انتقال و رهاسازی در سایت شهرستان مهریز انجام شده است.

مرکز شهرستان اردکان در 60 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

همچنین سرپرست حفاظت از محیط زیست ابرکوه به مناسبت روز ملی محیط بان (23 تیر) امسال به خبرنگار ایرنا گفته بود: این شهرستان 55 هزار هکتار عرصه‌های حفاظت شده دارد.

حسن تیموری ، اظهارکرد: هم اکنون کوه‌های « عیش، اعلا و کفه تاقستان» از جمله مناطق شکار ممنوع است و سرو 4500 ساله و سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی پنج انگشت ابرکوه تحت حفاظت و نظارت محیط بانان این اداره قرار دارد.

وی  ادامه داد: در منطقه شکار ممنوع گونه‌های ارزشمندی افزون بر یک صد رأس قوچ، میش، کل، بز، آهو و جبیر و … زندگی می‌کنند.

این مسوول محیط زیست ابرکوه بیان کرد: در سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی منطقه پنج انگشت تعدادی گورخر نگهداری می شوند که این منطقه را به نقطه جذابی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

این مسوول به آغاز فعالیت سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت ابرکوه در سال 1389 اشاره کرد و گفت: هم اکنون 11 راس گورخر نر و تعدادی گورخر ماده در این سایت نگهداری می شوند.

وی با بیان اینکه این شهرستان در گذشته یکی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش استان یزد بود، افزود: تا اواخر دهه 40، گونه‌های حیوانی گورخر، آهو و جبیر در آن می‌زیست و حتی در گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت کویر از ابرکوه به عنوان یکی از زیستگاه‌های خوب پرورش گورخر نام برده شده است.

سایت تکثیر گورخر ایرانی به مساحت حدود 200 هکتار در 60 کیلومتری جاده ابرکوه - مروست در استان یزد قرار دارد.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان