شهرداری اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را پیگیری می‌کند

شهردار منطقه ۲۲ تهران، گفت: باید سازمان‌های دولتی و خصوصی در راستای قانون حمایت از حقوق افراد معلول حرکت کنند و شهرداری هم اجرای این قانون را پیگیری می‌کند تا با سرعت بیشتری برنامه‌ها پیش رود.

شهرداری اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را پیگیری می‌کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،  زهرا نژادبهرام در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های مناسب‌سازی شده ویژه معلولان در منطقه 22 اظهار کرد: خوشبختانه این پروژه‌ها در سال 97 به درستی انجام شده است و در اتمام پروژه‌های تعریف شده در سال 98 نیز شاهد شتاب بیشتری هستیم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران همچنین به راه‌اندازی سامانه تلفنی ویژه معلولان در ناحیه یک منطقه 22 اشاره کرد و گفت: این فرصت مناسبی است که توسط شهردار منطقه 22 ایجاد شده است و جای تقدیر و تشکر دارد.

نژاد بهرام  با تأکید براینکه در مسیر مناسب سازی باید حواسمان به پیشگیری و بهبود باشد، عنوان کرد: پیشگیری بهتر از بهبود است و با این اقدام بر حجم شهری که نامناسب است اضافه نخواهیم کرد.

وی افزود: نظام‌نامه و شیوه نامه لازم توسط معاونت فنی و عمران شهرداری تهیه و نظام فنی شهرداری و سازمان استاندارد نیز آن را تأیید کرده است. باید دست به دست هم دهیم ‌ از شهرداری تهران درخواست کنیم که نسبت به پیشگیری پیشگام باشند. این طور به نظر نرسد که فقط معلولیت برای دیگران است و ما همیشه سالم هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اینکه سال‌ها طول کشیده تا سنگ روی سنگ شهر گذاشته شود، گفت: لذا توجه به این موضوع موجب می‌شود که تمامی شهروندان از شهر استفاده کنند.

نژادبهرام تصریح کرد: منطقه 22 توانسته پروژه‌های سال 97 را انجام دهد و پروژه‌های سال جاری را با شتاب به اتمام برساند. همچنین توانسته ظرفیت خوبی برای خود در دیگر مناطق بدست آورد.
 
 به گزارش تسنیم در ادامه این مراسم زینب نصیری مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه بسیار مهم است که برای تصمیم‌گیری در مورد پروژه‌های مناسب سازی، حضور ، نظرات، دقت و‌ مشارکت معلولان هم دخیل باشد، تصریح کرد: مناسب سازی و در دسترس پذیری شهر علاوه براینکه یک موضوع شهرسازی است یک موضوع اجتماعی هم تلقی می‌شود.  امروز آمارهای جهانی نشان می‌دهد که 15 درصد شهروندان شهرها را افراد معلول تشکیل می‌دهند که باید این را به جمعیت سالمندان اضافه کنیم، پدران و مادرانی که فرزند کوچکی دارند و همچنین افرادی که به صورت موقت دچار انواع معلولیت‌ها می‌شوند. این آمار نشان می‌دهد که ‌همه ما در معرض انواع بیماری‌ها هستیم.

وی تأکید کرد: تا زمانیکه پیگیری مناسب سازی اتفاق نیفتد و استمرار نداشته باشد نمی‌توان شاهد اتفاقات خوب در سطح مناطق بود. درحال حاضر شاهد شهری هستیم که عدم وضعیت مناسب سازی آن طی سال‌های گذشته به دلایل متعدد انباشت شده است. متأسفانه بسیاری از افراد امکان تردد از مسیرهای شهری را ندارند و در این میان هم بودجه‌ها محدود است.

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران،  نیازسنجی از افراد معلول بابت انجام پروژه‌های مناسب سازی را یک اتفاق خوب دانست و گفت: از افراد معلول بابت مکان‌های پر تردد نظرسنجی می‌شود تا مناسب سازی آن در الویت قرار گیرد. این اتفاق در منطقه 22 هم رخ داد.

نصیری با اشاره به اینکه متأسفانه بخش قابل توجهی از معلولان جامعه نمی‌توانستند از فضای سرای محله در شهر استفاده کنند، تصریح کرد: امروز 22 سرای محله مناسب سازی شده در شهر تهران وجود دارد که شاهد بهره برداری از یکی از آنها در منطقه 22 هستیم. البته فاصله بسیاری با مناسب سازی 352 سرای محله داریم. سرای محله اولین فضایی است که حضور و مشارکت مردم می‌تواند در آن شکل بگیرد.

به گزارش تسنیم علی نوذرپور شهردار منطقه 22 نیز در ادامه مراسم با بیان اینکه تمامی شهرداران تهران یک هدف را دنبال می‌کردند و آن هم دسترس پذیری شهر برای همگان بود، توضیح داد: دوره‌ای عنوان شد که شهر باید مختص زنان باشد و در جهت آن گام برداریم. درحال حاضر هم مدیریت شهری جدید شعار تهران شهری برای همه را اعلام کرده است و در جهت آن اهداف خود را برنامه ریزی می‌کند. مناسب سازی شهر یکی از اهداف جدی شهردار تهران است.

وی تصریح کرد: اما اینکه تهران باید مناسب سازی و شهری برای همگان شود موید این موضوع است که شهر ما مناسب بهره برداری برای کلیه آحاد شهری نیست. شهر برای مردان طراحی شده است آن هم نه مردان جوان یا پیر بلکه برای مردان میانسال. به همین علت  سایر اقشار موانع و محدودیت‌هایی دارند.

شهرداری منطقه 22 تهران، با اشاره به اینکه اقداماتی در همه مناطق تهران درحال انجام است تا فضاهای درحال تولید را مناسب سازی شده تحویل شهروندان دهند، گفت: این امر میسر نمی‌شود مگر با مشارکت مردم و به خصوص افراد دارای معلولیت و محدودیت. مشارکت پذیری افراد معلول در مدیریت شهری موجب می‌شود شهر سریع‌تر به مقصد مناسب سازی دست یابد.

به گفته نوذرپور؛ تمامی افراد حقیقی و حقوقی باید اهداف و ماموریت‌های خود در حوزه مناسب سازی را به نحو احسن به انجام برسانند. منطقه 22 مجموعه‌ای متشکل از مجموعه‌های تجاری، مسکونی، تفریحی، اداری و ورزشی است که باید در چهارچوب قانون معلولان، مناسب سازی شوند.

وی در این خصوص گفت: البته اخطارهایی در خصوص مناسب سازی به مالکان داده شده که باید متناسب با اهداف مدیریت شهری حرکت کنند. اگر قرار است که شهر بدون مانع و همچنین برای استفاده همگان باشد، باید سازمان‌های دولتی و خصوصی در راستای قانون معلولان حرکت کنند. باید امر مناسب سازی را امر جدی و ضروری بدانیم. شهرداری هم اجرای قانون را پیگیری می‌کند تا با سرعت بیشتری برنامه‌ها پیش رود.

شهردار منطقه 22 با بیان اینکه منطقه 22 در دو دهه اخیر رشد شتابان و سریعی داشته که نتیجه آن ظهور سکونتگاه‌ها و فضاهای خصوصی بوده است، افزود: اما در بخش فضاهای عمومی و سرانه‌های عمومی متناسب با احداث این مجموعه‌ها اقداماتی صورت نگرفته است. تلاش می‌کنیم که این عقب ماندگی جدی را جبران کنیم. البته ملاحظات مناسب سازی فقط مربوط به ساختمان‌ها نیست و باید در حوزه حمل و نقل هم توجه ویژه به آن شود.

در ادامه این مراسم اصلانی، دبیر کانون معلولان منطقه 22 خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کمیته مناسب‌سازی منطقه از خود افراد معلول استفاده می شود که نشان از توجه مسئولان شهری در منطقه 22 به معلولان دارد.

وی همچنین به شهردار منطقه پیشنهاد داد که در میان مشاوران خود، مشاور معلولان هم گنجانده شود تا دغدغه آنان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان