جای خالی چند اصل تاثیرگذار در قانون اساسی از نگاه کاربران خبرآنلاین

به مناسب ۴۰ سالگی قانون اساسی جمهوری اسلامی، خبرآنلاین از کاربرانش خواسته بود تا نظر خود را درباره‌ی جای‌خالی اصول تاثیرگذار در میان این ۱۷۷ اصل را بگویند.

جای خالی چند اصل تاثیرگذار در قانون اساسی از نگاه کاربران خبرآنلاین

به گزارش خبرآنلاین، از تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 4 دهه می‌گذرد. 12 مرداد 1358 بود که انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی برگزار و اعضای منتخب از 28 مرداد شروع به تدوین قانون اساسی کردند. در 24 آبان 58 کار تدوین به پایان رسید و دو روز بعد (26 آبان 58)در روزنامه کثیرالانتشار «کیهان» به چاپ رسید و درست 40  سال پیش  مردم ایران پای صندوق‌های رای رفتند و در جریان همه‌پرسی بیش از 98 درصد به تصویب قانون اساسی رای مثبت دادند.

هرچند این قانون 10 سال بعد اصلاح شد و برخی اصول در آن تغییر پیدا کرد اما تا امرز دیگر صحبتی از اصلاح آن به میان نیامد. البته در سال‌های اخیر زمزمه‌هایی درباره اصلاح برخی اصول قانون اساسی به گوش رسید .

حال باگذشت 40 سال از تصویب مهمترین سند بالادستی کشور، خبرآنلاین از کابران خود پرسید در میان 177 اصول قانون اساسی جای چه اصلی را خالی می‌بینند؟

اصول کم نیست، اضافه است 

برخی از کاربران خبرآنلاین بیان داشتند، قانون اساسی نیازی به اضافه شدن اصول دیگر ندارد بلکه یک سری از اصل های آن نیز باید حذف شود و یا تفسیرهای اشتباهی از این اصول شده است. فردی به نام ایرانی نوشت:« تقریبا اصل جدیدی به نظرم نیاز نیست اضافه شود، باید یک سری اصول حذف شود و گرنه اصولی مثل آزادی بیان و آزادی تجمعات و ... عموما در همین قانون اساسی فعلی هم وجود دارند ولی بهشون عمل نمی شود، تا حدودی هم دلیلش وجود اصول دیگریست که در هنگام اجرا تزاحم و تداخل ایجاد می کنند.»

کاربر دیگری هم که نامش را منتشر نکرده است برای خبرآنلاین نوشت:« اصول کافی داریم اما تفسیر آن اشتباه انجام شده و جمهوریت نظام را کم رنگ کرده است.» دیگری هم نوشت:«این قانون اساسی همه جا هست فقط یکم بیانش متفاوته. اصول کم نداریم ، یک سری اصول اضافه و اشتباه داریم.» 

قانون اساسی اجرا نمی‌شود

اصل های آزادی بیان و حقوق شهروندی و گردش آزاد اطلاعات از جمله اصولی بود که کاربران خبرآنلاین به آن اشاره های فراوان داشتند. البته برخی هم در این میان معتقد بودند که اجرا نکردن این اصل ها مشکل قانون اساسی است. مثلا حسنعلی نوشت:« به نظرم قانون اساسی خوبی داریم ولی بحث آزادی های مدنی و قوانین مردمدارانه مثل حق اعتراض، تجمعات و نظارت بر عملکرد مقامات و ..... و موضوع مهم رفارندوم می تواند در اصلاحات جدید بگنجد.»

کاربر ناشناس دیگری هم نوشت:« اصل حقوق شهروندی مثل اعتراض ، گردش آزاد اطلاعات ، آزادی رسانه ها در پرداختن به مسائل جامعه ، حق اعتراض ، حقوق اقلیت ها ، زنان ، کودکان اگر هم درست تبیین شده باشد ، به رسمیت شناخته نمی شود.» یا فردی نوشته است:« قانون اساسی که اجرا نمیشه .آموزش و پرورش رایگان.آزادی احزاب و تشکل های مردمی»

مشروح نظرات کاربران خبرآنلاین را می‌توانید در اینجا بخوانید.

27215

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان