نشست فیلم مستند «آدور» ؛

موضوعات اجتماعی همواره دغدغه‌ام بوده است

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم مستند «آدور»، با تاکید بر اینکه همواره موضوعات اجتماعی در تولید فیلم دغدغه‌ام بوده است، گفت: سال گذشته با فیلم «آشنگ» در جشنواره حضور داشتم که آن هم موضوع اجتماعی داشت و درباره هفت زن بود که شوهران‌شان به دلیل حمل مواد مخدر به حبس ابد محکوم شده بودند و بار زندگی به دوش آنها بود.

موضوعات اجتماعی همواره دغدغه‌ام بوده است

محمدصادق اسماعیلی در دومین روز از سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت و در نشست فیلم مستند آدور، درباره شکل گیری سوژه فیلم، گفت: با کاراکتر اصلی فیلم در حاشیه جنوب کرمان آشنا شدم؛ منطقه ای که به آن زیاد تردد دارم اما روند نزدیک شدن به مصطفی پسربچه ای که نه شناسنامه ای داشت و نه هویتی و حتی یکبار هم مادرش را ندیده بود، زمان برد. وقتی با او آشنا شدم دو ماه بود که از پدرش جدا شده و با عمه اش زندگی می کرد. می خواست مادرش را پیدا کند و این جستجو کشمکش و درام خوبی به مستند می داد.

وی افزود: ما هیچ اطلاعی از مادر مصطفی نداشتیم اما ردی از او را یافتیم که در روستایی اطراف بم زندگی می کند. موضوعات اجتماعی از دغدغه های من است. سال گذشته با فیلم آشنگ در بخش بین الملل سینماحقیقت شرکت داشتم. این فیلم داستان هفت زن است که شوهران شان به دلیل حمل مواد مخدر به حبس ابد محکوم شده بودند و بار زندگی را به دوش می کشیدند.

اسماعیلی گفت: این موضوعات متاسفانه در کرمان دامن گیر است. بعد از نمایش این فیلم در جشنواره و دیده شدنش دستور آزادی هر هفت نفر صادر شد و امیدوارم این خبرهای خوب بعد از فیلم «آدور» نیز شنیده شود.

این کارگردان درباره چگونگی ارتباط گرفتن شخصیت ها با دوربین در اثرش، توضیح داد: خانواده مصطفی سخت مقابل دوربین حاضر می شدند و باید اعتمادشان جلب می شد. تماس تلفنی مصطفی با مادرش اولین و آخرین ارتباط اش با اوست. مصطفی پذیرفته که مادرش هم به نوعی زندانی است و حتی مادر نیز نمی تواند به او کمکی کند. ما حتی نتوانستیم در مرز که سه شبانه روز را در آنجا سپری کردیم، شاهد دیدار مصطفی با مادرش باشیم.

اسماعیلی درباره تعامل خود با سوژه در مستندهایش توضیح داد: در هر برخوردی سعی می کنم به نحوی کاراکترها را مجاب به همکاری کنم. همچنین در آدور هیچ بازسازی صورت نگرفته است و شاید تنها سکانس ها جابه جا شده باشند.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از 18 تا 25 آبان در پردیس سینمایی چارسو به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برپاست. این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل 62 فیلم است. از این تعداد 27 فیلم به گونه مستند کوتاه، 15 فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و 20 فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از 100 کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، 54 فیلم در 7 بخش مسابقه و غیررقابتی پذیرفته شده‌اند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک 8 مستند کوتاه، 8 مستند نیمه‌بلند و 8 مستند بلند نمایش با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین نمایش‌های ویژه شامل 8 فیلم و پرتره شامل 8 فیلم است.

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال 29 فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان