جنب پل حافظ

صعود سهام ۱۷ روزه شد

دنیای‌اقتصاد : نماگر بورس تهران طی معاملات روز سه‌شنبه برای هفدهمین روز متوالی صعودی شد و این‌بار با رشد ۳۶۴۲ واحدی در میانه کانال ۳۳۹ هزار واحد قرار گرفت

در ادامه اما با شدت گرفتن عرضه‌ها همزمان با برچیده شدن صف‌های خرید شاخص سهام که به نیمه دوم کانال 340 هزار واحد صعود کرده بود، حدود 1300 واحد از سقف روزانه خود فاصله گرفت. ورود نقدینگی داغ به گردونه معاملات از مهم‌ترین دلایل تداوم صعود شاخص کل بورس تهران است. روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس تهران به نزدیک 2400 میلیارد تومان رسید که از 10 مهرماه تاکنون بی‌سابقه بود. ارزش تقاضای موجود در صف‌های خرید نیز در مقاطعی از بازار به بیش از 250 تا 300 میلیارد تومان رسیده‌ بود اما در پایان به 72 میلیارد تومان محدود شد.

دیروز نمادهای مربوط به هلدینگ‌های پتروشیمی در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل ایستادند. در میان این نمادها، رشد قیمت و صف خرید «تاپیکو» جلب نظر می‌کرد. ستاره خلیج‌فارس و احتمال انعکاس سودآوری این غول پالایشی در پتروشیمی، نفت و گاز تامین را می‌توان دلیلی برای رشد قیمت مطرح کرد. حاشیه سود بنزین نسبت به فصل بهار وضعیت بهتری را داشته باشد. باید به این موضوع اشاره کرد که در فصل بهار ستاره خلیج‌فارس تنها 157 میلیارد تومان سود خالص داشته است که این عدد برای این شرکت و همچنین «تاپیکو» بسیار اندک است. روز گذشته در میان شرکت‌های معدنی، معاون مالی شرکت توسعه معادن و فلزات درباره افزایش 86 درصدی بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن که از هزار و 500 میلیارد تومان گذشته و به دو هزار و 800 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده رسیده، گفت: این موضوع مربوط به تمام معادن ایران از جمله آهک، گچ، آهن، سیمان و همه مواد معدنی بوده و محدود به شرکت‌های سنگ‌آهن نیست.

مرتضی علی‌اکبری افزود: علاوه بر این، مبلغ اعلامی مربوط به معادن بزرگ نبوده و شرکت‌های معدنی بزرگ چادرملو، گهر زمین و گل‌گهر حق انتفاع پرداخت می‌کنند و قرار داد چندساله با ایمیدرو داشته و حق پروانه پرداخت می‌کنند. بنابراین ارتباطی به هزینه بهره مالکانه ندارند و افزایش بهره مالکانه، اثری بر این سه شرکت‌ ندارد. علی اکبری ادامه داد: ملی مس هم باید حقوق دولتی پرداخت کند اما 2800 میلیارد تومان لایحه بودجه در صورت تصویب نهایی، بین همه معادن تقسیم می‌شود. خودرویی‌ها دیروز با بیشترین خالص فروش از سوی معامله‌گران خرد بازار مواجه شدند. در این گروه مدیرعامل سایپا از صفر شدن خودروهای ناقص کف کارخانه خبر داد که ناشی از اجرای طرح ملی بومی‌‌سازی قطعات و حداکثر استفاده از توان داخلی بود.

جواد سلیمانی گفت: همه 80 هزار خودروی ناقص کف کارخانه سایپا که از ابتدای سال تولید شده‌ بودند، تکمیل و تحویل مشتریان شد و از این پس عرضه و تحویل محصولات سایپا، منطبق با میزان نیاز تولید خواهد بود. هرچه شرایط تولید خودروهای کامل بیشتری فراهم باشد، عرضه و تحویل محصولات به مشتریان هم با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد. در این گروه همچنین مدیرعامل ایران‌خودرو با اعلام کاهش ارزبری 127 میلیون یورو از محل بومی‌سازی 85 قطعه گفت: این قطعات توسط 39 سازنده بومی‌سازی می‌شود و در این مسیر تاکنون بومی‌سازی و تولید انبوه 32 قطعه 7/ 16 میلیون یورو کاهش ارزبری داشته است. وی افزود: همچنین استفاده از توان فنی و مهندسی صنایع دفاع در دستور کار ایران‌خودرو قرار گرفته و با همکاری 8 شرکت وزارت دفاع، ساخت داخل قطعات و مجموعه‌ها در قالب 23 پروژه آغاز شد.

در عین حال ایران‌خودرو به منظور گازسوز کردن خودروهای عمومی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به تفاهم جدیدی رسید. جزئیات تفاهم نشان می‌دهد این طرح بیشتر روی خودروهای ایران‌خودرو دیزل متمرکز است. تفاهم‌نامه توسعه ناوگان دوگانه‌سوز کشور به‌منظور حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی یک میلیون و 460 هزار خودروی عمومی و اجرای مصوبه شورای اقتصاد، بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و گروه صنعتی ایران خودرو (شرکت ایران‌خودرو دیزل) امضا شد. با اجرای این طرح، روزانه در مصرف 10 میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی خواهد شد و درآمد حاصل از آن 20 هزار میلیارد تومان در سال است.

همچنین روز گذشته دو شرکت قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ و دامداری تلیسه نمونه که در تابلوی فرعی بورس و بازار دوم معاملات فرابورس حضور دارند و روزهای قبل به دلیل رشد قیمت، مشمول توقف نماد و برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی شده بودند از برنامه خود برای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها پرده برداشتند. براساس این گزارش، «ختوقا» از در جریان بودن ارزیابی کارشناسان دادگستری دارایی‌ها در شرکت اصلی و زیرمجموعه‌ها و زیرنظر ایران‌خودرو برای طی یک ماه خبر داد اما «تلیسه» اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها ندارد.

در میان اخبار پیرامونی، روابط‌عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: در ادامه اجرای الزامات مبارزه با پولشویی و مدیریت جریان وجوه در کشور، از بیستم آذر ماه، تراکنش‌های کلیه سامانه‌های بین بانکی به ازای هر شخص در 24 ساعت از درگاه‌های غیرحضوری به 100 میلیون تومان محدود می‌شود. کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز موظفند این محدودیت را برای تراکنش‌های درون بانکی در درگاه‌های غیرحضوری خود اعمال کنند. روابط‌عمومی این بانک تاکید کرد که مشتریان بانک‌ها می‌توانند برای انجام تراکنش‌های بالاتر از این مبلغ کماکان به شعب بانک‌ها مراجعه کنند. در مجموع طی معاملات روز گذشته، با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت شاهد دادوستد 5 میلیارد و 790 میلیارد سهم به ارزش 2 هزار و 708 میلیارد تومان در بورس تهران بودیم. در فرابورس ایران نیز در روزی که شاخص کل حدود یک درصد رشد کرد، یک‌میلیارد و 192 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 535 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان