روسیه، چین و ترکیه زیر ذره‌بین

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، این لایحه 738میلیارددلاری سیاست وزارت دفاع ایالات متحده را تعیین خواهد کرد و از دیگر موارد شاخص آن می‌توان به تخصیص بودجه‌ای برای تشکیل نیروی فضایی مورد علاقه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده اشاره کرد. 

بودجه دفاعی آمریکا شامل 658 میلیارد دلار برای برنامه‌های امنیت ملی در پنتاگون و وزارت انرژی آمریکاست. 71 میلیارد دلار هم به عملیات‌های اضطراری و جنگ‌های خارج از خاک ایالات متحده اختصاص یافته است. 5.3 میلیارد دلار هم بودجه مقابله با سوانح طبیعی است. در این لایحه همچنین خواسته شده تا در واکنش به اقدام ترکیه برای خرید سیستم‌های دفاع موشکی اس-400 از روسیه، تحریم‌هایی علیه آنکارا اعمال شود. نمایندگان کنگره همچنین خواستار آن شده‌اند که دولت آمریکا پاسخی محکم به ادامه برنامه‌های توسعه هسته‌ای و موشکی کره شمالی بدهد. 

کمیته‌های نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا همچنین در مورد نسخه‌ای از «قانون اختیارات دفاع ملی» که مورد توافق دو طرف باشد، به سازش رسیدند. انتظار می‌رود این قانون تا قبل از پایان سال 2019 برای رأی‌گیری نهایی به مجلس نمایندگان و سنا ارائه شود. این توافق در شرایطی میان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره حاصل شده که در ماه‌های اخیر این نگرانی وجود داشت که به دلیل تنش‌های موجود میان دو حزبی که یکی کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار دارد و دیگری کنترل سنا را، برای نخستین بار در 58 سال اخیر، توافق و رأی‌گیری در مورد «قانون اختیارات دفاع ملی» به سال 2020 موکول شود. 

قانون اختیارات دفاع ملی یکی از مهم‌ترین لوایحی است که هر سال در کنگره مورد بحث قرار می‌گیرد و به رأی گذاشته می‌شود. این قانون موتور محرکی برای بسیاری از اقدامات مهم نظامی ایالات متحده محسوب می‌شود و رویکرد سیاست دفاعی آمریکا را مشخص می‌کند. همچنین جزئیات اختصاص بودجه برای نوسازی ناوها و جنگنده‌ها، تولید مدل‌های جدید یا از رده خارج‌کردن مدل‌های قدیمی براساس این قانون تعیین می‌شود. براساس جزئیات توافق‌شده میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، رقم پرداختی به نظامیان آمریکایی 3.1 درصد رشد خواهد داشت که بیشترین افزایش در یک دهه اخیر به شمار می‌رود. دموکرات‌ها اصرار زیادی برای افزایش رقم دریافتی نظامیان آمریکایی داشتند. 

مقابله با نفوذ روسیه در اروپا

در «قانون اختیارات دفاع ملی» همچنین پیشنهاد شده که تحریم‌هایی علیه روسیه در واکنش به توسعه خطوط لوله گاز «نورداستریم 2» و «ترک‌استریم» اعمال و همکاری‌های نظامی ایالات متحده و روسیه لغو شود. هدف روسیه برای احداث این دو خط انتقال انرژی که از خاک اوکراین عبور می‌کند، افزایش حجم انرژی صادراتی خود به اروپاست تا از این طریق بتواند از انرژی به‌عنوان ابزاری برای فشار بر اروپا و امتیازگیری استفاده کند. به همین دلیل نمایندگان کنگره خواستار آن هستند تا دولت ترامپ قبل از تکمیل این پروژه از سوی روسیه اقدامات قاطع علیه مسکو انجام دهد. 

تنبیه ترکیه

براساس توافق جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، «قانون اختیارات دفاع ملی» فروش جنگنده‌های اف-35 تولید کارخانه لاکهید مارتین به ترکیه را ممنوع می‌کند تا از این طریق اعتراض خود را به خرید سیستم دفاع موشکی اس-400 روسی از سوی ترکیه نشان دهد. واشنگتن می‌گوید سیستم دفاع موشکی اس-400 با تجهیزات دفاعی مورد استفاده اعضای ناتو همخوانی ندارد و ابزاری تهدیدکننده علیه جنگنده‌های اف-35 محسوب می‌شود. اقدامات کنگره علیه ترکیه به لغو فروش جنگنده‌های اف-35 محدود نمی‌شود و نمایندگان کنگره از ترامپ خواسته‌اند تحریم‌هایی علیه آنکارا اعمال شود. 

یکی از بحث‌برانگیزترین مواد «قانون اختیارات دفاع ملی» اختصاص کمک مالی نظامی به اوکراین است. براین اساس، نمایندگان توافق کردند 300 میلیون دلار برای کمک‌رسانی به امنیت اوکراین اختصاص داده شود. بخش قابل توجهی از این بودجه قرار است صرف تجهیزات قدرتمند دفاعی، تقویت توان دفاع دریایی اوکراین و تخصیص موشک‌های دفاعی کروز و موشک‌های ضد ناو شود. این در حالی است که موضوع کمک نظامی به اوکراین در صدر تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ قرار دارد. رئیس‌جمهور آمریکا متهم است که کمک نظامی آمریکا به اوکراین را که درگیر تنش‌هایی با روسیه است، به‌عنوان ابزاری برای فشار بر این کشور در جهت تأمین خواسته‌های سیاسی خود و تخریب جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش مورد استفاده قرار داده است. 

تهدید چین

چین نیز دیگر کشوری است که مورد توجه نمایندگان مذاکره‌کننده در کمیته‌های نیروهای مسلح کنگره قرار گرفته است. در قانون مورد توافق از دولت ترامپ خواسته شده تا در واکنش به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در هنگ‌کنگ و نیز اقدامات ماجراجویانه چین در دریای چین جنوبی، رابطه نظامی پکن و مسکو بیش از گذشته مورد توجه پنتاگون قرار گیرد و مجموعه مقرراتی برای مقابله با افزایش نگران‌کننده سرمایه‌گذاری‌های نظامی خارجی چین تصویب شود. 

در لایحه مورد توافق مانعی هم مقابل دولت ترامپ برای اقدام احتمالی نظامی علیه ایران ایجاد نشده است. به طوری که در صورت تصمیم دولت ترامپ برای رویارویی نظامی با تهران، نیازی به صدور مجوز از سوی کنگره نیست. این در حالی است که مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند برنامه‌ای برای جنگ با ایران ندارند. پیش از این ترامپ گفته بود برای حمله احتمالی به ایران نیازی به مصوبه کنگره ندارد. همچنین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی در مورد حمایت از ائتلاف عربستان در جنگ یمن ایجاد شده و انتقال تکنولوژی هسته‌ای ایالات متحده به عربستان برای ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای هم مشروط به همکاری عربستان با بازرسان سازمان ملل و نظارت دقیق کنگره بر فعالیت‌های هسته‌ای ریاض شده است. 

کارشناسان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌گویند که درج این تدابیر در لایحه، گام خوبی است، اما کنگره باید کارهای بیشتری انجام دهد. هنری سوکولسکی، رئیس گروه غیرانتفاعی مرکز آموزش منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیز بر این باور است: «خبر بد این است که رفتار نادرست سعودی‌ها موجب دستیابی ما به این لایحه قانونی شد و خبر خوب این است که ما در نهایت چنین قانونی را داریم».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان