با دانشگاه‌های ایران؛

دانشگاه زنجان، نقطه عطفی در حوزه کشاورزی استان

تهران - ایرنا- دانشگاه زنجان نقطه عطفی در حوزه کشاورزی و علوم پایه این استان است که توانسته جوانان بسیاری را برای تحصیل و خدمت به مردم در راستای نیازهای منطقه تربیت کند.

دانشگاه زنجان، نقطه عطفی در حوزه کشاورزی استان

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، یکی از شاخص‌ های اعتباری هر دانشگاهی را قدمت آن مرکز علمی تعیین می کند. مطالعات تطبیقی نظام‌های آموزش عالی نشان می‌دهد دانشگاه‌هایی موفق خواهند بود که از یک نظام مستمر و سازمان‌یافته ارزشیابی و اعتبارسنجی برخوردار باشند. پیش‌نیاز چنین نظامی، تدوین شاخص‌ها و قبل از آن ارزیابی درونی مؤسسات آموزش عالی است.

دانشگاه زنجان که در رتبه بندی تایمز در بین دانشگاه های برتر جوان جهان قرار دارد از 22 دانشگاه ایرانی جایگاه نخست ملی و جایگاه 48 جهانی سبزترین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است.

آذرماه فرصتی شد تا باردیگر به معرفی این دانشگاه  برتر جوان بپردازیم.

شورای گسترش آموزش عالی در 15 مرداد 53 مجوز تاسیس مدرسه عالی کشاورزی و دامپروری در رشته‌های مدیریت کشاورزی و دامپروری را صادر کرد و در نهایت این مرکز آموزشی در مهر ماه سال 1354 فعالیت آموزشی خود را با پذیرش 72 دانشجو از طریق آزمون سراسری در دو رشتة مدیریت کشاورزی و مدیریت دامپروری آغاز کرد.

در واقع می‌توان گفت که کار آموزشی مدرسه عالی کشاورزی و دامپروری که بعدها به دانشگاه زنجان تبدیل شد،   بطور رسمی از سال 1354 آغاز شده است.

پس از مدت زمانی از شروع سال تحصیلی در آذر آن سال با تصویب هیات دولت، زمینی به مساحت 400 هکتار برای انجام فعالیت‌های آموزشی و عمرانی از طریق سرجنگلداری وقت استان در اختیار این مرکز قرار گرفت.

مدرسه عالی کشاورزی و دامپروری زنجان در روز دوم اسفندماه سال 55 از سوی شورای گسترش آموزش عالی به دانشکده کشاورزی زنجان با دو رشته کشاورزی و دامپروری در مقطع کارشناسی، تغییر نام پیدا کرد.

اما این دانشگاه از زمان تغییر نام تا کنون فراز و نشیب‌های بسیاری را سپری کرده، براساس مصوبه ستاد انقلاب فرهنگی در 25 مرداد ماه سال 61 در چارچوب تغییر نظام آموزش عالی کشاورزی، دانشکده کشاورزی زنجان به آموزشکده کشاورزی زنجان تبدیل شد.

عده‌ای از مسوولان استان و همچنین اهالی دانشگاه با توجه به وجود امکانات مناسب در استان زنجان تلاش کردند تا این آموزشکده به دانشکده تبدیل شود، از این رو موضوع تغییر نام آموزشکده به دانشکده در روز یازدهم خرداد سال 64 در شورای بازگشایی وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با این تصمیم موافقت شد.

همچنین با تأسیس دانشکده علوم در سال 1369 و دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال 1370، سرانجام در روز پانزدهم بهمن ماه سال 1370 با تغییر نام مجتمع آموزش عالی زنجان به دانشگاه زنجان از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت موافقت شد.

اهداف و وظایف اساسی دانشگاه

پرورش استعدادها از طریق آموزش و پژوهش های علمی به منظور کمک به تجهیز و تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور، ایجاد امکانات پژوهشی به منظور شناخت عوامل بالقوه ناشناخته و درجهت افزایش توان علمی در زمینه علوم مختلف

آموزش دانشجویان در رشته‌های مختلف، برقراری روابط دانشگاهی با دانشگاه‌های داخل یا خارج از کشور از طریق قراردادهای فرهنگی و دانشگاهی، تشکیل سمینارها و کنفرانسهای علمی و آموزشی، ترجمه‌ و تألیف‌کتب‌ونشریات در زمینه‌های مختلف علمی

رییسان دانشگاه زنجان

افراد بسیاری از سال 1354 تا کنون سکان این دانشگاه را به دست گرفته اند، مسعود قوامی، احمد صرافی، محمد جعفر ملکوتی، عین اله زارعی، محمدحسین اسدی، احمد صحراگرد، سیدهاشم موسوی، میرعمادالدین بزرگزاده، حمید محرمی، محمدعلی برخورداری، حسین عسگریان، علیرضا نداف اسکویی، محمد علی متفکر آزاد، محسن افشارچی، خلیل جمشیدی و در از سال 96 تا کنون سید محسن نجفیان بر مسند ریاست این دانشگاه تکیه زده اند.

جاذبه های دانشگاه زنجان

دانشگاه زنجان با وسعت 400 هکتاری دانشگاه سبز ایران است، همچنین جاذبه هایی مانند مرکز نجوم، موزه آثار باستانی، بزرگترین ساعت آفتابی در خاورمیانه، پیست اسب سواری، استخر و باغ رفاهی را در اختیار دانشجویان قرار داده است.

مرکز  نجوم زنجان یکی از مراکز خاص علاوه بر دارا بودن فضای کتابخانه از نمای تمام دیجیتال، رصدخانه، امکانات رصدی در حد آموزشی و پژوهشی و ... برخوردار است.

موزه تاریخ طبیعی دانشگاه زنجان در سال  1371 به منظور بالا بردن سطح دانش عمومی، حفظ آثار باستانی و تاریخ طبیعی کشور، شناساندن فرهنگ و آداب و رسوم و نمونه های مختلف طبیعی و انسانی کشور، تبادل اطلاعات و فرهنگ ها و همچنین کمک به آموزش بهتر علوم و جبران کمبود آزمایشگاهها در مراکز آموزشی، در محل دانشکده علوم تاسیس شد.

افتخارات دانشگاه

همچنین دانشگاه زنجان برای چهارمین سال متوالی، نخستین دانشگاه شاخص توسعه پایدار و محیط زیست ایرانی دردنیا شناخته شد.

این دانشگاه با توجه به شاخص های توسعه پایدار و محیط زیست دررده بندی  (گرین متریک Greenmetric) رتبه 47 را بین  619  دانشگاه شرکت کننده کسب کرد. مکان و زیرساخت، سیاست های انرژی و تغییرات آب و هوایی، مدیریت پسماند،   مدیریت حمل و نقل، مدیریت آب، پژوهش و آموزش در مورد مسائل پایدار 6 شاخصی بود که دانشگاههای دنیا مورد ارزیابی قرارگرفتند.

از سوی دیگر کنگره جهانی گرین متریک (شاخص بین المللی ارزیابی دانشگاه ها در مسائل محیط زیست) 2020 در ایران و استان زنجان به میزبانی این دانشگاه برگزار می شود.

دانشگاه در زمان حاضر

این دانشگاه هم اکنون با چهار دانشکده جامع کشاورزی، علوم انسانی، مهندسی و علوم و همچنین 410 عضو هیات علمی تمام وقت به 10 هزار دانشجو خدمات ارائه می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان