پنتاگون آموزش دانشجویان نظامی عربستان را متوقف کرد

تهران-ایرنا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد روند آموزش نظامی به تمام دانشجویان نظامی عربستان سعودی در آمریکا را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

پنتاگون آموزش دانشجویان نظامی عربستان را متوقف کرد

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز، این تصمیم پنتاگون به دنبال تیراندازی مرگبار روز جمعه گذشته یک دانشجوی نظامی تبعه عربستان در پایگاهی نظامی در ایالت فلوریدا اتخاذ شده است.

در این تیراندازی سه تبعه آمریکا کشته و تعدادی نیز مجروح شدند.

براساس این گزارش، پنتاگون 300 نفر از دانشجویان خلبان عربستان در آمریکا را نیز از انجام پرواز منع کرده است.

رویترز می نویسد: این حمله بار دیگر سوالاتی را درباره روابط نظامی آمریکا و عربستان برانگیخت. روابط دو کشور به دنبال حملات نظامی تحت امر عربستان به یمن و قتل «جمال خاشقچی» نویسنده روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مورد مداقه شدید کنگره قرار گرفته است.

خاشقچی روزنامه نگار منتقد عرب سال گذشته بعد از ورود به در کنسولگری آمریکا در استانبول کشته و بدنش مثله شد. فرماندهان نظامی آمریکا تلاش می کنند تیراندازی توسط تبعه سعودی در این پایگاه را به عنوان یک موضوع بومی قلمداد کنند که تاثیری در روابط کلی دو کشور ندارد.

براساس گزارش این خبرگزاری انگلیسی، این حمله همچنین در حالی رخ داده که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روابط نزدیک با ریاض را در بحبوحه افزایش تنش ها با ایران حفظ کرده است. «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا این دیدگاه را که تیراندازی اخیر ممکن است مانع از اعزام های جدید سربازان آمریکایی به عربستان شود، رد کرده است. پنتاگون مهر (اکتبر) گذشته اعلام کرد که کشورش قصد دارد نیروهای جدیدی به عربستان اعزام کند. اسپر گفته که به نیروهای مسلح دستور داده امنیت پایگاه های نظامی را بررسی کرده و مراقب سربازان خارجی که برای آموزش به آمریکا می آیند باشند.

پیش از این نیز «مت گیتس» نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا و سناتور «لیندسی گراهام» با حضور در برنامه گفت وگوی سیاسی گفته بودند: پس از اینکه یک شهروند سعودی با تیراندازی در پایگاه هوایی فلوریدا باعث کشته شدن تعدادی از کارآموزان در این پایگاه شد، پنتاگون باید به طور موقت آموزش نیروهای سعودی را متوقف کند.

کارشناسان نظامی آمریکا با اشاره به نقش عوامل سعودی در حملات یازده سپتامبر، تیراندازی مرگبار اخیر در پایگاه هوایی نیروی دریایی آمریکا در فلوریدا را که یک تبعه عربستان در آن نقش داشت، نگران کننده دانسته‌اند.

شبکه سی ان ان روز شنبه گذشته گزارش داد کارشناسان آمریکایی این پرسش را مطرح می کنند که آیا دانشجویان تبعه عربستان سعودی که در دانشگاه‌های مختلف آمریکا از جمله دانشگاه های نظامی مشغول تحصیل هستند، مورد گزینش دقیق و تحقیقات کامل قرار گرفته اند یا نه.

به گزارش سی ان ان ، فرد مهاجم یکی از 850 دانشجوی سعودی بود که در مراکز آموزشی و دانشگاهی مرتبط با پنتاگون در حال آموزش دیدن هستند.

عربستان سعودی یکی از بزرگ ترین مشتریان سلاح های آمریکایی است و نیروهای نظامی این کشور برای استفاده از این تسلیحات، نیاز به دوره های آموزشی در آمریکا دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان