تامین نقدینگی نسخه شفابخش واحدهای تولیدی مشکل‌دار کرمان

کرمان - ایرنا - فعالان عرصه اقتصادی استان کرمان تنها نسخه شفابخش برای رفع کمبود نقدینگی این روزهای ۷۵درصد از مجموع یکهزار و ۵۰۰واحد تولیدی این استان که به حالت رکود و نیمه تعطیل درآمده اند را در حمایت جدی بانکها و آسان نمودن شرایط پرداخت تسهیلات می‌دانند.

تامین نقدینگی نسخه شفابخش واحدهای تولیدی مشکل‌دار کرمان

آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از بی مهری بانکها نسبت به واحدهای تولیدی سخن به میان آوردند و افزودند : برغم حرف و وعده های رنگارنگ حمایتی که  در نشست و برخاست های مختلف از سوی مسئولان حوزه های مختلف دخیل در پرداخت تسهیلات در استان کرمان سرداده می شود ولی واحدهای تولیدی مشکل دار برای دریافت هر گونه تسهیلات بانکی با موانع جدی از جمله تهیه وثیقه های سنگین بانکی مواجهند.

صاحبان واحدها و کارگاههای تولیدی کوچک می گویند : در سالی که به نام رونق تولید و نهضت تولید نامگذاری شده نگاههای حمایتی متناسب با نیاز آنان در جامعه وجود ندارد و این امر موجب شده که در بلاتکلیفی بسر ببرند.

اما در حوزه خودروسازی استان کرمان مشکلات به اندازه ای است  که از 7کارخانه خودروسازی این استان هم اکنون تنها 2کارخانه فعال هستند و آن هم با حداقل ظرفیت کاری که استمرار وضع موجود احتمال غیر فعال شدن این 2کارخانه هم متصور است .

عمده ترین تولیدات منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم واقع در شرق استان کرمان به عنوان قطب صنعت خودرو سازی کشور خودرو و قطعات آن است.

تولیدات خودرو در استان کرمان در سال 92 معادل 46 هزاردستگاه بوده که درسال 93 این میزان به 86 هزاردستگاه رسیده که معادل87درصد نسبت به سال1392 افزایش یافته است.

پیش از آغاز تحریم ها درافق طرح (پایان سال 1400) تولید500 هزاردستگاه و 25 درصد ظرفیت تولید کل خودرو در کشور پیش بینی شده بود که با آغاز تحریم ها رو به رکود رفته است.

تعداد واحدهای صنعتی مستقر در ارگ جدید بم کرمان، هفت خودروسازی از جمله شرکت های کرمان موتور، مدیران خودرو، کارمانیا، راین خودرو، ریگان خودرو، خودروسازان بم و ارگ دیزل بوده است که به علت مشکلات ارزی، فشار تحریم ها و  کمبود نقدینگی اکنون تنها مدیران خودرو و کرمان موتور در حال فعالیت هستند.

کرمان موتور هم اخیراً اعلام کرده تولیدات خود را به روزانه 30 دستگاه خودرو کاهش داده و نیروی انسانی این شرکت در هفته سه تا چهار روز به صورت یک شیفت کار می‌کنند.

گفته می شود که مدیران خودرو و کرمان موتور به علت وارد نشدن بسته های قطعات خارجی و نیز  فقدان دریافت تسهیلات بانکی، در آستانه تعطیلی هستند .

بانکها همکاری مطلوبی با واحدهای تولیدی مشکل‌دار کرمان ندارند

 دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: اولویت نخست کشور حفظ اشتغال است اما به علت فقدان همکاری لازم بانک‌ها با واحدهای تولیدی مشکل‌دار استان، در وضعیت کنونی بسیاری از این واحدها رو به تعطیلی می‌روند.

کیان سیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 75 درصد از مجموع یکهزار و 500 واحد تولیدی استان کرمان در شرایط کنونی راکد و یا نیمه فعال شده‌اند. 

وی اظهار داشت: تغییر شدید نرخ ارز در سال‌های اخیر سکته اقتصادی به واحدهای تولیدی استان کرمان وارد کرد و نیاز به نقدینگی در این واحدها به شدت افزایش یافت اما متاسفانه بانک‌های ما با واحدهای کوچک و متوسط مشکل‌دار همکاری مطلوبی ندارند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه بانک‌ها سطوح اختیارات پایینی در استان کرمان دارند تاکید کرد: با پیگیری های انجام شده، این سطوح در مقایسه با استان‌های مجاور بسیار اندک است زیرا بانک های استان برای هر پرونده بالای پنج میلیارد تومان مجوز تهران را طلب می‌کنند  که این رقم در استان‌های دیگر 2 برابر است.

وی با اشاره به مشکل تامین وثیقه واحدهای تولیدی گفت: بانک ها از واحدهای کوچک و متوسط استان کرمان وثیقه های  نوع نخست را طلب می کنند که با توجه به شرایط دشوار اقتصادی امروز کشور، سندهای واحدهای تولیدی بیشتر در گرو بانک‌ها قرار دارد و آنان حاضر نیستند محل اجرای طرح را بپذیرند.

سیدی افزود: بانک‌ها در این خصوص حاضر نشدند به واحد تولیدی خوب ریگان خودرو تسهیلات 6 ماهه در قبال وثایق نوع دوم پرداخت کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات استان کرمان بالا بودن بوروکراسی‌های اداری و فقدان اطلاع واحدهای تولیدی نسبت به روند اداری و مراحل اخذ تسهیلات است و تسهیلات بانکی برای امور کارشناسی به شعبات ارجاع می شود که این امر فرایند پرداخت‌ها را طولانی می‌کند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عنوان کرد: تسهیلات رونق تولید و تبصره 18 بیشتر در مهرماه و آبان‌ماه ابلاغ می شوند و روند بررسی کارشناسی و ارجاع به شعبات بانکی زمان‌بر و موجب رسیدگی به پرونده‌ها در انتهای سال می‌شود و این در حالی است که بانک‌ها روند پرداخت تسهیلات را در اسفندماه متوقف می‌دانند و پرداخت ها کند می‌شود.

وی گفت: تمامی این عوامل و موانع و مشکلات بانکی موجب شده که واحدهای تولیدی استان کرمان امسال در دریافت تسهیلات رونق تولید جزو استان های آخر کشور قرار بگیرند.

واحدهای تولیدی کرمان همچنان دغدغه نقدینگی دارند

 معاون امور صنایع و تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: توان و ظرفیت‌های تولید در این استان فراهم است که می توانیم با تامین نقدینگی چرخ تولید را به حرکت درآوریم اما به علت برخی مشکلات بانکی دغدغه نقدینگی واحدهای تولیدی همچنان پابرجا است.

امین غفاری‌نژاد افزود: سیستم بانکی باید دغدغه رونق تولید را داشته باشد و با نظر کارشناسی و ترفندهای خود چرخ خودروسازی استان کرمان را که در حال ایستادن است، فعال کند.

وی اظهار داشت: مدیران تصمیم گیر و تصمیم ساز سیستم بانکی استان، گره مشکل صنعت ما را در اندازه توان خود رفع کنند و بخشی از دغدغه مالی واحدهای تولیدی با پیگیری از وزارت خانه برطرف می شود.

معاون امور صنایع و تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: واحدهای تولیدی خودروسازی به دوره رکود و تحریم ها برخوردند که تحریم ها هزینه های تولید و زمان را افزایش داده است لذا این واحدها توقع کمک از تمامی بخش های کشور را دارند.

وی با اشاره به اینکه موانع متعددی برای واحدهای تولید خودرو استان وجود دارد که تمامی این مسائل در سطح وزارت خانه درحال پیگیری است تصریح کرد: خط تولیدی رنگ با همکاری طرف چینی در شرکت مدیران خودرو یکی از خطوط مطرح کشور است و سالی 200 هزار خودرو را با تجهیزات تمام اتوماتیک رنگ آمیزی می کند که ظرفیت های خودروسازی استان را نمایش می دهد.

غفاری‌نژاد با بیان اینکه هدف اصلی این نشست حمایت بانک ها از واحدهای تولیدی استان و اتصال آنان به یکدیگر است گفت: اخیرا بانک تجارت 250 میلیارد تومان به کرمان موتور تخصیص داده است.

وی افزود: منابع مالی در گردش واحدهای تولیدی استان کرمان باید برای پرداخت تسهیلات و فعال شدن این واحدها به سیستم بانکی استان بازگردد که در مقابل بانک ها بتوانند تسهیلاتی به این واحدها پرداخت کنند.

معاون امور صنایع و تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و خودروسازان بم نقطه قوت تولید استان است و کرمان موتور زمینه تولید و فروش 16 هزار دستگاه خودرو را با پرداخت 2 هزار میلیارد تومان دارد که در صورت تخصیص این اعتبارات به نفع بانک ها هم است.

وی ادامه داد: کرمان موتور و ریگان خودرو برای دریافت تسهیلات تبصره 18 و رونق تولید ثبت نام کردند که پرداخت این تسهیلات بانک ها هم باید همکاری کنند.

غفاری‌نژاد افزود: سابقه خودرو سازان استان کرمان روشن است و خودروهای خوب دنیا در این منطقه تولید می شد اما متاسفانه تحریم ها تولید منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم را با رکود مواجه کرده و تولیدات کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه گل گهر و مس سرچشمه اعلام می کنند که 90 درصد چرخش مالی خود را به استان آورده اما اثر آن در استان مشاهده نمی شود گفت: شرکت های معدنی باید حساب‌های خود را بر اساس قانون به استان کرمان منتقل کنند و استانداری وضعیت انتقال حساب های این 2 شرکت را پیگیری می کند.

معاون امور صنایع و تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان داشت: تفاهم نامه اولیه با بانک ملت و تجارت منعقد شده که از این محل تسهیلاتی به واحدهای کوچک بدهند اما دغدغه منابع مالی واحدهای تولیدی استان کرمان همچنان در استان مشاهده می شود.

وی افزود: شرکت های بزرگ استان کرمان دلیلی برای انتقال منابع خود به استان کرمان می خواهند و این منابع در صورت برگشت به استان ضمن  به حرکت درآوردن چرخ تولید، سرریز می شود.

غفاری‌نژاد گفت: بانک ها نیاز بنگاه های اقتصادی را رفع و واحدها بخشی از حساب های خود را به بانک های استان وارد کنند و باری اضافه تر از تهران بر دوش واحدهای تولیدی نگذارند که حساب آنان به استان وارد شود.

وی با بیان اینکه بانک ها توانمندی خود را اعلام کنند عنوان کرد: بالغ بر 60 درصد مشکلات واحدهای تولیدی استان کرمان نقدینگی است که علت آن مشکلات نرخ ارز و تحریم ها بوده که می توان این مشکلات را با همکاری بانک ها رفع کنیم.

خسارت یکهزار میلیارد تومانی به کارخانه خودروسازی کرمان موتور 

معاون اعتباری شرکت خودروسازی کرمان موتور گفت: آسیبی هنگفت سال گذشته از سوی دولت ناخواسته به اکثریت شرکت‌های بخش خصوصی به ویژه کرمان موتور وارد شد که میزان خسارت وارده به این شرکت یکهزار میلیارد تومان بود که این موضوع مشکلات کاری را برای این شرکت پدید آورده است.

ایرج قنبری روز دوشنبه در نشست تامین منابع مالی از محل بانک‌های استان و پرداخت تسهیلات بانکی و انتقال حساب شرکت های تولیدی به استان با بیان اینکه اعلام مشکلات کرمان موتور تاکنون راه به جایی نبرده است افزود: مسئولان دولتی ابتدا به کرمان موتور اعلام کردند که گشایش اعتبار با ارز 4200 تومانی داشته باشد لذا مواد اولیه را با این نرخ وارد کردیم و کرمان موتور با این نرخ محصولات خود را تولید و به دست مردم داد که در زمان سررسید این اعتبارات پس از هشت ماه دولت ارز را به نرخ آزاد حساب کرد که این امر یکهزار میلیارد تومان ضرر مالی به شرکت کرمان موتور وارد کرد.

وی اظهار داشت: هیچ بانکی غیر از بانک تجارت حاضر به همکاری با کرمان موتور نشده لذا تمامی مدارک ارز 4200 تومانی به دولت ارائه کرد و دولت نیمی از یکهزار میلیارد تومان را به این شرکت بازگرداند.

معاون اعتباری شرکت خودروسازی کرمان موتور گفت: بانک‌ها صورت‌ها مالی زیان مالی کرمان موتور را که می‌بینند با این شرکت همکاری نمی‌کنند زیرا پیش از این از بسیاری از بانک‌ها سرمایه در گردش دریافت کردیم که دیگر تسهیلاتی به ما پرداخت نمی کنند و نیاز به حمایت دولت داریم.

وی ادامه داد: شرکت کرمان موتور پیش از این تمامی وثیقه‌های خود را برای دریافت تسهیلات ارائه کرده و قادر به ارائه وثایق جدید نیست لذا دولت ضمانت کند که سرمایه در گردش مورد نیاز خود را از سیستم بانکی دریافت کنیم.

قنبری گفت: سه شرکت خودروسازی کشور با وجود ممنوعیت واردات و فشار تحریم ها، کماکان تولید می کنند و بازار در انحصار سایپا، کرمان موتور و ایران خودرو قرار گرفته است و اگر بانک ها 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات بدهند می توانیم محصول خود را تولید کنیم و بانک‌ها سود خود را دریافت می‌کنند.

وی  بیان داشت: ذی‌نفع خارجی ما با آمریکا رابطه ای ندارد و مشکلی با تعاملات اقتصادی با ایران ندارد لذا بانک ها در صورتی که تسهیلات را به صورت ارزی به حساب طرف مقابل واریز کنند و می‌توانند سود خود را دریافت کنند.

وی افزود: کرمان موتور تعهد کرده با دریافت 500 میلیارد تومان اعتبارات، تا پایان سال 16 هزار دستگاه خودرو تولید کند که متاسفانه تاکنون نیمی از این تعهد انجام نشده است مگر اینکه منابع جدیدی به دست ما برسد.

معاون اعتباری شرکت خودروسازی کرمان موتور با بیان اینکه با بانک صادرات و رفاه در کرمان همکاری مالی داریم و حساب های ما در این استان فعال هستند گفت: مشکلات مسافتی بابت ارائه وثایق مشکلات داریم لذا برای دریافت تسهیلات بیشتر با شعبات تهران کار می کنیم.

وی تاکید کرد: تعدیل نیروهای شرکت کرمان موتور در ارگ جدید شهرستان بم به عنوان منطقه استراتژیک مشکلات امنیتی برای منطقه به وجود می آورد و می تواند خطراتی برای کشور داشته باشد لذا ضرورت دارد استانداری کرمان با تعامل وثایق با بانک ها، بتواند تسهیلات بلند مدت به ما بدهد.

قنبری افزود: استانداری کرمان همچنین با دریافت مجوزها و ضمانت بانکی می تواند تسهیلات حداقل 24 یا 36 ماهه برای تامین سرمایه در گردش کرمان موتور کمک کند که بتوانیم این اعتبارات را بازپرداخت کنیم.

وی گفت: پیش از آغاز تحریم ها خریدهای کرمان موتور به صورت اعتباری و هشت ماهه انجام می شد و اکنون با دریافت عوارض در دیگر کشورها، تمامی هزینه ها به صورت 114 درصد و نقد پرداخت می شود لذا کرمان موتور توان برگشت یکساله تسهیلات دریافتی را ندارد.

معاون اعتباری شرکت خودروسازی کرمان موتور با تاکید بر اینکه نقدینگی ما از محل دولت تامین شود گفت: شب عید نوروز امسال چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات 16 درصد از سوی دولت به ایران خودرو و سایپا پرداخت شد که ریالی از این اعتبارات به کرمان موتور تخصیص نیافته است.

ادامه فعالیت ریگان خودرو منوط به تامین سرمایه در گردش

 مدیرعامل ریگان خودرو 'گفت : این شرکت به 150 میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکل سرمایه در گردش خود نیاز دارد و تامین این سرمایه تولید ما را رونق  خواهد بخشید و مانع از توقف کار شرکت خواهد شد.

حسن گنجی  افزود: این شرکت طی یک ماه به 150 میلیارد تومان با بازپرداخت 6 ماهه نیاز دارد و صورت های مالی ریگان خودرو از سال گذشته نشان می دهد که زیان دهی نداشته است.

وی با بیان اینکه 40 درصد سهام شرکت ریگان خودرو متعلق به شرکت چینی تولید کننده موتور به گیربکس است گفت: سال گذشته با توجه به حمایت های شریک خارجی یکهزار و 600 خودرو تولید و به بازار عرضه کردیم و برنامه ما تولید سه هزار دستگاه بود و امسال برنامه تولید چهار هزار دستگاه خودرو را داریم.

مدیرعامل شرکت ریگان خودرو گفت: منابع داخلی استان کرمان برای کارهای بزرگ محدود است و نیاز به بانک ها وجود دارد که آنان هم محدودیت مجوز از تهران را دارند و برای دریافت تسهیلات حتی یک روز برای ما که وابستگی به خارج داریم اهمیت دارد.

وی بیان داشت: تامین هشت هزار قطعه با پرداخت یک میلیارد یوان را برای سال آینده تعهد کردیم که واردات کنیم و در صورت نشدن تامین مالی ممکن است سیاست های طرف خارجی عوض شود لذا ضرورت دارد که بانک های داخلی در گرفتن مصوبات انعطاف نشان بدهند که زمان را از دست ندهیم.

گنجی با تاکید بر اینکه بانک ها با تشکیل کنسرسوم و پیگیری منابع مالی تولید را تامین کنند افزود: تولید 2 هزار خودرو طی سه ماه آینده برنامه ریزی کردیم که قطعات آن را خریداری کردیم و اکنون به مدت سه ماه نیاز به حمایت مالی داریم زیرا منابع مالی با خرید قطعات خارج شده است.

وی با بیان اینکه در صورت رفع نشدن مشکلات بخش خصوصی، این مشکلات گریبانگیر بانک ها هم می شود بیان داشت: بانک ها در زمان و سقف تعهدات انعطاف نشان دهند لذا اکنون زمان تهیه وثیقه ملکی وجود ندارد و وثایق خود را قبلا ارائه کردیم.

نقدینگی خودروسازان کرمان با فروش اوراق سهام تامین می‌شود

معاون امور صنایع و تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به مشکلات پیش روی کارخانجات خودروسازی های این استان گفت: طی نشستی که روزهای گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم مقرر شد که بحث مالی مجموعه خودروسازی کرمان از طریق صندوق‌های تامین مالی، بانک ها و به نوعی واحدهای تولیدی بزرگ با فروش اوراق سهام تامین شود.

امین غفاری‌نژاد  افزود: طی این نشست بنا شد که شرکت های خودروساز و قطعه‌سازان کرمان با شرکت‌های مالی و اعتباری وارد مذاکره شوند و صورت‌های مالی خود را ارائه کنند و در صورتی که تمامی شرایط را داشتند، بر این اساس بخشی از نقدینگی این شرکت‌ها تامین شود.

وی تصریرح کرد: نقدینگی سه کارخانه در مجموعه خودروسازی بم به واسطه بالا رفتن نرخ ارز و خرید قطعات خارجی کاهش یافته و یک رویکرد برای تامین نقدینگی ، پیش فروش محصولات و واردات قطعات است که کرمان موتور مجوز پیش فروش یکهزار و 500 دستگاه خودرو را از وزارت صمت دریافت کرده است.

معاون امور صنایع و تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: شرکت کارمانیا افزون بر 400 میلیارد تومان طی مصوبه کلی دریافت می‌کند که با ارسال این مصوبه به پایتخت، سیستم بانکی می‌تواند از محل تسهیلات رونق تولید این واحد تولیدی را تامین نقدینگی کند.

غفاری‌نژاد افزود: تامین نقدینگی اصلی ترین چالش های واحدهای تولیدی در فضای کنونی کشور است که این مشکل امیدواریم از طریق سیستم بانکی کشور رفع شود و انتظار داریم بانک‌ها تعهداتی که به خصوص در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی استان دارند را افزایش دهند.

وی با اشاره به واحدهای معرفی شده به بانک های استان گفت: سیستم بانکی امسال کمتر از 15 درصد این تسهیلات را پرداخت کرده و نقدینگی تولید داخلی به خصوص خودروسازان تامین نشده است.

معاون امور صنایع و تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با تاکید بر اینکه سیستم بانکی به سرعت تدبیری بیندیشند و از خودروسازان این استان حمایت کند ادامه داد: سود حاصل از تولید فروش خودرو مستقیم به استان برمی‌گردد و این امر باوجود پرداخت عوارض گمرکی و پرداخت حقوق به نیروها برای استان فوایدی دارد و یک تولید مقرون به صرفه محسوب می شود که امیدواریم رونق یابد و به تولید هدف گذاری شده یکصد هزار خودرو در سال دست یابیم.

بانکها واحدهای تولیدی کرمان را یاری نمی کنند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت : با وجودی که در قانون مصوب شده که بانک‌ها بخشی از تسهیلات پرداختی را به امر تولید اختصاص دهند ولی در این استان هنوز چنین حمایتی از واحدهای تولیدی توسط بانکها نشده است .

 مهدی حسینی نژ افزود: در سال گذشته که جنگ اقتصادی و تحریم ها بر فعالت اقتصادی و واحدهای تولیدی ما تحمیل شروع شد قرار بود بانک‌ها کمک کنند اما تسهیلاتی که پرداخت شد با سود 25 درصد بود که این به فعالان واحدهای تولیدی ما کمکی نکرد.

وی همچنین گفت: در سال 97 قانون هدفمندی یارانه‌ها را داشتیم و مصوب شد که 10 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی به بخش صنعت و تولید اختصاص یابد که تاکنون یک ریال آن به تولید اختصاص نیافته است.

حسینی نژاد افزود: در استان کرمان از سال 95 تا کنون تنها 202 واحد تولیدی موفق به دریافت تسهیلات بانکی و عمدتاً با سود بالا شدند.

رییس صمت استان کرمان بیان کرد: 63 درصد واحدها مشکل تسهیلات، 43 درصد مشکل بازار، 43 درصد واحدها نیز مشکل بی ثباتی قیمت‌ها و 34 درصد واحدهای استان کرمان هم مشکل بیمه‌ای دارند که با استفاده از ظرفیت‌های موجود در هر منطقه می‌توان مشکلات را حل کرد.

پیشی گرفتن بخش غیردولتی بر بانکها در پرداخت تسهیلات خرد روستایی

وی خاطرنشان کرد: از طرفی تسهیلاتی که معین‌های اقتصادی سیرجان در سال 97 در قالب اشتغال‌های خرد روستایی و تسهیلات واحدهای صنعتی پرداخت کردند یکهزار فقره تسهیلات بوده این در حالی است که طی سه سال اخیر از سوی بانک‌ها و دولت تنها 202 فقره تسهیلات به واحدهای تولیدی وصنعتی استان اعطا شد.

حسینی نژاد عنوان کرد: استان کرمان علی رغم اینکه استانی پولدار است اما متأسفانه در سیستم بانکی منابع مالی وجود ندارد و وقتی منابع نداریم سیستم بانکی هم کمک به ما نمی‌کند لذا معین اقتصادی مبالغی را در سیستم بانکی سپرده گذاری کرد و در قبال این سپرده گذاری تسهیلات پرداخت شد؛ حال آنکه 4 واحد بزرگ در استان کرمان، بالای 50 میلیارد تومان گردش مالی سالانه دارند که در استان‌های دیگر هزینه می‌شود.

گل گهر سیرجان به 70 واحد نیمه فعال صنعتی تسهیلات پرداخت کرد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در قانون معادن، بر اساس ماده 43 این قانون برای رونق بخشی در حوزه صنعت جدی تر وارد عمل شدیم به این نحو که شرکت‌ها و معادن و صنایع را ترغیب کردیم تا گردش مالی خود را در استان بیاورند و امسال هم شروع کردیم، امسال گل گهر سیرجان به 70 واحد راکد و نیمه فعال تسهیلات پرداخت کرد که قبل از این کار 2 هزار میلیارد تومان گردش مالی را در بانک‌های استان آوردند و از قبل این سپرده گذاری ها تسهیلات به 70 واحد صنعتی اعطا شد.

وی ادامه داد: به دلیل جنگ اقتصادی یکی از چالش‌های بزرگ واحدهای صنعتی ما تأمین ارز است اما استان کرمان استان صادراتی است و 4.8 صادرات غیرنفتی کشور از استان کرمان است و سالیانه حدود 2.2 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از استان کرمان داریم.

استاندار کرمان: به دنبال رفع مشکلات واحدهای تولیدی و شرکت‌های خودروسازی استان هستیم

استاندار کرمان با اشاره به راه اندازی پنجره واحد اقتصادی این استان و برگزاری نشست های هفتگی این پنجره گفت : به دنبال این هستیم که از این طریق روند سرمایه گذاری در استان را تسهیل بخشیم و از سویی با در قالب نشست های رفع موانع تولید هم تلاش داریم که به رفع واحدهای مشکل دار کمک کنیم .

محمد جواد فدائی  خواستار رفع مشکلات کارگری شرکت‌های مختلف خودروسازی های استان از جمله  بم شد و گفت: باید برای تأمین منابع مالی مورد نیاز شرکت‌های خودروسازی فعال در منطقه ویژه این شهرستان، اقدام عاجلی صورت گیرد زیرا بیکاری کارگران این واحدها مشکلات اجتماعی متعددی در پی خواهد داشت.

 فدائی در دیدار با معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ایجاد اشتغال یکی از دغدغه های جدی دولت در کشور و استان کرمان است اما از ابتدای امسال تاکنون از منابع بانکی برای ایجاد اشتغال در این استان استفاده نشده است.
وی با اشاره به پتانسیل های معدنی موجود در کرمان تصریح کرد: وزارت کار باید زمینه را برای افزایش ایمنی محیط های کارگری و همچنین تجهیز و نوسازی معادن ذغال سنگ در این استان فراهم کند.

پیشتر  رئیس کل بانک مرکزی در سفری  که به استان کرمان داشت در نشست با فعالان اقتصادی و مسئولان این استان در پاسخ به انتظارات مسئولان ارشد استان از بانکها با اشاره به اینکه به دلیل تحریم ها شرایط کشور ویژه است، گفت : تلاش بانک مرکزی ؛ برای حل مشکلات واحدهای تولیدی از طریق نقدینگی موجود در جامعه است، ضمن آنکه این بانک درصدد است منابع بانکی هر استان تاحد ممکن در همان استان هزینه شود.
 همتی در خصوص اقدامات بانک مرکزی در حمایت از تولید به تصویب آیین نامه قانون جدید چک در دولت اشاره کرد و گفت: آیین نامه قانون چک که در روزهای آینده ابلاغ می شود، به منظور حمایت از بنگاه های با پرسنل 100 نفر و بالاتر است و امیدواریم با این آئین نامه مشکل برخی واحدهای تولیدی در زمینه چک برگشتی با واگذاری اختیار تصمیم گیری به شورای تأمین استانها، رفع شود.
رییس کل بانک مرکزی همچنین به تشریح سایر اقدامات حمایتی این بانک از واحدهای تولیدی پرداخت و گفت: علاوه بر قانون چک، تمدید ضمانت نامه های بانکی و تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی از دیگر اقدامات حمایتی بانک مرکزی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است.
وی افزود: حل مشکلات خودروسازان استان کرمان که موجب اشتغال تعداد زیادی از جوانان استان شده مورد توجه بانک مرکزی است .
 رئیس کل بانک مرکزی ، پیش از این جلسه ؛ در جمع فعالان اقتصادی استان کرمان و اعضای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در کرمان هم با تشریح وضعیت اقتصادی کشور گفت: قاطعانه می گویم با تلاش و کوشش تولید کنندگان ، تجار و همه فعالان اقتصادی که رزمنده عرصه مقابله با جنگ اقتصادی دشمن هستند فشار تحریم را شکسته ایم و اکنون در شرایط به نسبت با ثباتی هستیم و لازم است این ثبات ادامه پیدا کند.
همتی  افزود: در صورت حل نشدن مشکلات فعالان اقتصادی نمی توان با تحریم ها مبارزه کرد و بر این اساس حل مشکلات حوزه فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان از اولویت های بانک مرکزی است.
رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه هدف اصلی این است که از صادرکننده ای که مقید به بازگشت ارز حاصل از صادرات است حمایت شود گفت: اگر برخی محدودیت ها اعمال می شود صرفاً برای افرادی است که از امکانات کشور استفاده کرده اند اما در مقابل از بازگرداندن ارز خودداری می کنند و لذا برای برخورد قانونی اسامی آنها به قوه قضاییه ارسال شده است.

از برآیند گفته های این روزهای مسئولان استان کرمان چنین برمی آید که قول های رئیس کل بانک مرکزی در راستای گره گشایی از مشکل واحدهای تولیدی و کارخانجات خودروسازی  این استان تحقق نیافته و چالش های  تعطیلی کارخانجات خودروسازی و واحدهای تولیدی که بیکاری هزاران نفر از کارگران این صنایع را به دنبال دارد خط تولید و اشتغال استان را در معرض تهدید قرار داده است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان