جمعیت گورخرهای سیاه‌کوه افزایش یافت/ تصاویر

فارس نوشت: مدیرکل محیط زیست استان یزد ازانتقال موفق ۵ رأس گورخر دیگر به پارک ملی سیاه‌کوه اردکان خبر داد.

جمعیت گورخرهای سیاه‌کوه افزایش یافت/ تصاویر

 برای اولین بار یزدی‌ها روز گذشته  6 راس گورخر ایرانی را از سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت ابرکوه به پارک ملی سیاهکوه اردکان منتقل کنند.

نیره پورملائی مدیرکل محیط زیست استان یزد از انتقال مجدد 5 رأس گورخر دیگر به این پارک ملی خبر داد و گفت: این 5 رأس هم روز گذشته از  سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت ابرکوه به این پارک ملی منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه از تعداد 11 رأس گورخر منتقل شده، 4 راس نر و 7 راس ماده بوده‌اند، گفت: این 11 راس از سایت تکثیر پنج انگشت به پارک ملی سیاه کوه در اردکان منتقل و در قرنطینه احداث شده در محل رها سازی شدند.

پورملائی اظهار داشت: انتقال این جمعیت در دو مرحله و طی دو روز متوالی (6 راس در روز اول و 5 راس در روز دوم) صورت گرفت و بدیهی است جمعیت مزبور، پس از مدت کوتاهی به صورت نرم به طبیعت منطقه معرفی خواهند شد.

مدیرکل محیط زیست استان یزد با بیان اینکه  احیا جمعیت گونه‌های آسیب دیده، هدف اصلی پروژه‌های معرفی مجدد است خاطرنشان کرد: پروژه‌های انتقال و جابجایی حیات وحش با مخاطرات و ریسک‌های بالایی در جریان زنده‌گیری، حمل و رهاسازی مواجه است.

وی افزود: خوشبختانه در طی یک سال گذشته، شش مورد نقل و انتقال موفق گورخر (پنج مورد داخل استانی و یک مورد برون استانی) را  انجام  داده‌ایم؛ علاوه بر اینکه برای اولین بار، معرفی مجدد گورخر به زیستگاه‌های شمالی آن در استان یزد با موفقیت صد درصدی انجام شد.

گور ایرانی که امروزه کمترین جمعیت را در میان زیر گونه‌های موجود در دنیا دارد، در طبقه حفاظتی «در آستانه انقراض» در فهرست سرخ (IUCN, 2002) قرار دارد و شدیداً نیازمند حفاظت است.

این جانور که امروزه فقط در ایران وجود دارد، در گذشته در بخش‌های وسیعی از ایران زندگی می‌کرده است. ولی از نیمه نخست قرن بیستم جمعیت و حوزه انتشار این گونه در بخش‌های گوناگون ایران به دلیل از دست دادن و تخریب زیستگاه‌ها (در اثر شکل‌گیری مصادیق مختلف توسعه نظیر معدن کاری، جاده کشی و ...) و یا اشغال مراتع (توسط گله دام های اهلی) کاهش چشم گیری یافته است.

به طوری که امروزه گستره انتشار آن به دو زیست‌گاه مجزا در دو منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران محدود شده است که شامل منطقه حفاظت شده بهرام گور در استان فارس و ذخیره گاه زیست کره توران در استان سمنان است.

در چنین شرایطی و با جزیره‌ای شدن جمعیت‌ها، انجام اقدامات مداخله‌ای برای تقویت وضعیت گونه ضروری است. با این پیشینه، اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد معرفی مجدد گورخر ایرانی به طبیعت استان یزد را در دستور کار قرار داد.

‌معرفی مجدد عبارت است از تلاش برای احیای گونه در منطقه‌ای که زمانی بخشی از حوزه انتشار تاریخی بوده است ولی امروزه گونه مزبور در آن محدوده منقرض شده است. معرفی مجدد بخشی از تلاش های حفاظتی در دنیا محسوب می‌شود.

بر همین اساس و باتوجه به اینکه دشت‌های استپی و بیابانی شهرستان اردکان در گذشته‌ای نه چندان دور، میزبان گله‌های بزرگی از گور بوده، تلاش شد تا گونه مجدداً به زیستگاه‌های تاریخی خود معرفی شود.

4747

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان