پیمانه اقتصادی؛

کاهش ٣٠٠ هزار تومانی سکه با عقب نشینی دلار

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش ارزش دلار به کمک طلا آمد، طلای سیاه گران شد، افزایش ۲۱۶۷ میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد، با ۱۰۰ میلیون تومان چه خودرو‌هایی می توان خرید؟، کسری بودجه عربستان به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد و کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه را در بر دارد.

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش ارزش دلار به کمک طلا آمد، طلای سیاه گران شد، افزایش 2167 میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد، با 100 میلیون تومان چه خودرو‌هایی می توان خرید؟، کسری بودجه عربستان به 50 میلیارد دلار می‌رسد و کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه را در بر دارد.

کاهش ٣٠٠ هزار تومانی سکه با عقب نشینی دلار

به گفته‌ نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با توجه به کاهش قیمت ارز از اواسط هفته، قیمت سکه نیز در روزهای پایانی هفته حدود ٣٠٠ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته کاهش داشته است. چنانچه در هفته‌های آینده، روند نزولی دلار ادامه دار باشد، بازهم قیمت‌ها در بازار سکه و طلا کاهشی خواهد بود. محمد کشتی آرای، در گفت وگو با ایسنا، در رابطه با اوضاع و احوال بازار سکه و طلا در هفته‌ی اخیر  اظهار کرد: جالب است که با وجود اینکه در ابتدای هفته شاهد بالاترین رشد قیمت طلا و سکه در ٩ ماه اخیر بوده‌ایم و در واقع افزایش لجام گسیخته ای ایجاد شده که در ٩ ماهه گذشته سابقه نداشته است؛ اما در اواسط هفته کاهش نرخ ارز باعث شد قیمت سکه و طلا نیز کاهش یابد. در حقیقت قیمت سکه و طلا در حدود ٣٠٠ هزار تومان نسبت به روزهای ابتدایی هفته کاهش قیمت داشته‌ است. وی تاکید کرد: علاوه‌بر این نکته قابل توجه دیگر این است که افزایش قیمت‌ سکه و طلا در اوایل هفته در حالی ایجاد شد که تغییرات قیمت جهانی طلا، بسیار مختصر بوده است. 

افزایش 2167 میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد

نبض بورسارزش معاملات خرد بورس تهران در هفته منتهی به 20 آذر ماه سال 98 با رشد 21678 میلیارد ریالی ، 100623 میلیارد ریال برآورد شده است. ارزش کل معاملات بورس تهران در هفته سوم آذر ماه با رشد 30.24 درصدی همراه بوده و از 87 هزار و 38 به 113 هزار و 355 میلیارد ریال رسید و همچنین حجم کل معاملات نیز با رشد 29.56 درصدی از رقم 17074میلیون سهم به 22121 میلیون سهم رسیده است. جزئیات بیشتر

کاهش ارزش دلار به کمک طلا آمد

از آنجایی که کاهش ارزش دلار در بازار فشار ناشی از تمایل به دارایی های ریسک دار را از روی طلا کم کرد، قیمت این فلز گران بها در بازارهای جهانی ثابت ماند. به علت انتشار گزارش‌هایی از پیشرفت در مذاکرات تجاری آمریکا و چین، تمایل برای دارایی های ریسک دار در بازار افزایش یافته است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 1.46 دلار افزایش 1471.26 دلار فروخته شد. طلا تا این لحظه در هفته جاری 0.7 درصد افزایش ارزش را ثبت کرده است. دنیل استیل، تحلیلگر بانک ای ان زد گفت: «بازار همچنان محتاط است... تازمانی که اطلاعات بیشتری در مورد آنچه توافق شده به دست بیاورد، سرمایه گذاران معاملات در بازار طلا انجام نمی دهند.» منابع آگاه دیروز گفتند، مذاکره کنندگان آمریکایی پیشنهاد کم کردن تعرفه‌های موجود بر کالاهای چینی تا 50 درصد و همچنین تعلیق تعرفه هایی که قرار از روز یک شنبه اجرایی شود، را داده‌اند. ارزش بازارهای بورس آمریکا رکود جدید ثبت کرد درحالیکه ارزش بازارهای بورس آسیا به بالاترین رقم 8 ماه گذشته رسید و این شرایط از جذابیت طلا کاسته است. دلار نیز در نزدیکی کمترین رقم از اوایل ماه جولای در نوسان است که سبب شده تا مانع از کاهش قیمت طلا شود. آجای کدای، تحلیلگر بازار گفت: «تا زمانی که توافق تجاری آمریکا و چین امضا شود، بی ثباتی در بازار وجود خواهد داشت.»

طلای سیاه گران شد

از آنجایی که آمریکا و چین به راه حلی برای پایان دادن به جنگ تجاری 18 ماهه میان نزدیک تر شدند، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت. این جنگ تجاری به سوال بزرگی برای تقاضای نفت در جهان تبدیل شده بود. هر بشکه نفت برنت با 49 سنت افزایش 64.69 دلار فروخته شد  که بالاترین از 23 سپتامبر به شمار می رود. هر بشکه نفت خام آمریکا با 37 سنت افزایش 59.55 دلار معامله شد که بالاترین رقم از 16 سپتامبر محسوب می شود.

افزایش 2.3 درصد نرخ بیکاری سوئیس

تا پایان ماه نوامبر امسال نرخ بیکاری در سوئیس به 2.3 درصد افزایش پیدا کرده است که نسبت به ماه قبل آن 0.1 درصدبیشتربوده و بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور طی پنج ماه اخیر محسوب می‌شود. در این مدت شمار افراد فاقد شغل در مقایسه با ماه قبل 4646  نفر بیشتر شده و به 106 هزار و 330 نفر رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شمار افراد بیکار در سوئیس 4144  نفر کاهش داشته است که معادل 3.8  درصد کل جمعیت بیکاران است. همچنین تا پایان ماه اکتبر شمار افراد جویای شغل 5932  نفر افزایش داشته و به 182 هزار و 427  نفر رسیده است اما در مقایسه با سال گذشته این رقم 7785  نفر کمتر شده است که معادل 4.1 درصد از کل جمعیت افراد جویای شغل است. در بین جوانان، نرخ بیکاری افراد 15 تا 24 سال سوئیسی بدون تغییر نسبت به رقم ثبت شده در ماه قبل به 2.3 درصد تا پایان ماه نوامبر رسیده است که کمترین رقم در طول هشت ماه اخیر محسوب می‌شود. طی این مدت شمار بیکاران جوان سوئیسی با 0.3  درصد کاهش (معادل 32 نفر) به 11 هزار و 960  نفر رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اما شمار جوانان بیکار سوئیسی 8.1  درصد (معادل 1060  نفر) کمتر شده است.

با 100 میلیون تومان چه خودرو‌هایی می توان خرید؟

لیست خودرو‌هایی که با قیمت تقریبی 100 میلیون تومان در بازار می‌توان خرید، به شرح زیر است: باشگاه خبرنگاران

 
مدل خودرو سال تولید کارکرد (کیلومتر)
پژو پارس ، اتوماتیک 1397 20,000
سیتروئن ، زانتیا، sx 1387 220,000
ام وی ام، 315 هاچ بک، اسپرت 1397 43,000
ام وی ام 550 ،اتوماتیک 1394 120,000
پژو 207 اتوماتیک 1390 119,000
رنو تندر 90 E2 1394 82,000
دنا ، معمولی 1395 90,000
لیفان X50 اتوماتیک 1395 50,000
سممند سورن توربو  1396 37,000
پژو 206 تیپ5  1397 43,000

نقدینگی به 2076 هزار میلیارد تومان رسید

فارس: براساس آمارهای به دست آمده، میزان پایه پولی کشور در پایان مرداد ماه امسال با 25.6 درصد افزایش نسبت به مرداد ماه 97 به 286 هزار و 360 میلیارد تومان رسیده است. همچنین حجم نقدینگی در مرداد ماه سال جاری به عدد 2076 هزار و 590 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مرداد ماه سال گذشته 26.1 درصد رشد نشان می‌دهد. ضریب فزاینده پولی هم در سطح عدد 7.2 قرار دارد که تغییر چندان نسبت به سال 97 نداشته است.بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را کاهش داد

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را کاهش داد

شورای سیاست های پولی بانک مرکزی ترکیه پس از نشستی به ریاست رییس بانک مرکزی کشور نرخ بهره هفتگی اخذ پول از بانک مرکزی (رپو) توسط بانک های داخلی را از 14 به 12 درصد کاهش داد. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که در نشست شورای سیاست‌های پولی که به ریاست مراد اویسال، رییس این بانک برگزار شد تصمیم کاهش نرخ بهره هفتگی تامین منابع پولی توسط بانک های داخلی از بانک مرکزی (رپو) از 14 به 12 درصد گرفته شد. این بانک همچنین تصریح کرد: بهبودی که در شاخص‌های اقتصاد کلان کشور به ویژه در تورم ایجاد شده، از کاهش ریسک اعتباری کشوری حمایت می کند. برآوردهای فعلی نشان می دهد که ریسک‌های در مسیر کاهش تورم پیش بینی شده برای سال 2020 متعادل خواهد بود.

کسری بودجه عربستان به 50 میلیارد دلار می‌رسد

آژانس بین‌المللی انرژی با انتشار گزارشی اعلام کرد که با وجود توافق اخیر اوپک بری کاهش تولید و کند شدن رشد تولید آمریکا و برزیل، ذخایر جهانی نفت با سرعت بیشتری در حال افزایش است. مطابق این گزارش عرضه نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال آینده میلادی روزانه 2.1 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت، رخدادی که می‌تواند ذخایر روزانه نفت را در سه ماهه نخست سال 2020 حدود 700 هزار بشکه افزایش دهد. این در حالی است که کشورهای عضو اوپک به رهبری عربستان سعودی و کشورهای اوپک پلاس به رهبری روسیه هفته گذشته بر سر کاهش تولید روزانه 500 هزار بشکه نفت به توافق رسیدند. این رقم افزون بر توافق پیشین این کشورها برای کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای است که تا ماه مارس آینده اعتبار دارد. بدین ترتیب چشم‌انداز بازار جهانی نفت در سال آینده میلادی از کاهش نسبی قیمت نفت حکایت دارد. قیمت هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال پس از اتخاذ تصمیم کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس تا 64 دلار صعود کرده، ولی دولت عربستان اعلام کرد که با ادامه وضعیت فعلی قیمت نفت، کسری بودجه این کشور در سال آینده به 50 میلیارد دلار خواهد رسید.

واکنش وزیر اقتصاد به گروهی که هم قسم شده اند مالیات ندهند!

فرهاد دژپسند در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اخیرا ویدئویی از نشست کمیسیون بهداشت مجلس منتشر شده که در آن اعضا برای دریافت نشدن مالیات پلکانی پزشکان هم قسم شده اند، افزود: من این ویدئو را ندیده ام، اما مالیاتی که اخذ می‌شود حق ملت ایران و بدهی صاحبان درآمد به کل مردم جامعه است. وزیر اقتصاد با بیان این که اگر من از دریافت مالیات، خودداری کنم خود را بدهکار 80 میلیون مردم ایران کرده ام، اضافه کرد: وزارت اقتصاد اهتمام جدی دارد که با ابزار‌های در اختیار، فرار مالیاتی را به حداقل برساند و خوشبختانه در این باره، قانون صندوق‌های مکانیزه هم تصویب شده که به کمک ما خواهد آمد. دژپسند با بیان این که یقین دارم مسئله مالیات پزشکان را حل می‌کنیم، گفت: در آینده نزدیک جلسه‌ای با هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی، مسئولان وزارت بهداشت و سازمان امور مالیاتی برگزار خواهیم کرد تا راهکار‌های تحقق این درآمد را بررسی کنیم. /صداوسیما

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان