نمایش میدانی در سال ۹۹ اوج می‌گیرد

باشگاه رشد جوانِ سازمان هنری رسانه‌ای اوج با برگزاری دوره سه روزه آموزشی، در جهت توانمندسازی هنرمندان نمایش میدانی کشور پیشگام شد.

نمایش میدانی در سال 99 اوج می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کارگاه سه روزه توانمندسازی هنرمندان نمایش میدانی با همت باشگاه رشد جوانِ سازمان هنری رسانه‌ای اوج و مرکز هنرهای نمایشی «مهنا» برگزار شد.

در این دوره که از روز چهارشنبه 20 آذرماه تا جمعه 22 آذرماه برگزار شد، 45 هنرمند در 13 گروه هنری حضور داشتند و اساتیدی چون پرویز شیخ طادی، کورش زارعی، حمید حسینخانی، محمدجواد فارسی، حسن بزرا، علی‌رضا نشوی، سعید اسماعیلی به انتقال تجربه پرداختند.  

علی‌رضا کوه‌فر مدیر مرکز هنرهای نمایشی «مهنا» درباره این کارگاه توانمندسازی گفت: سازمان هنری رسانه‌ای اوج و مرکز هنرهای نمایشی «مهنا» از همان ابتدا نگاه ویژه‌ای به نمایش‌های میدانی و چند رسانه‌ای داشت، در همین مسیر هم نمایش‌های مهمی چون «فصل شیدایی»، «تنها تر از مسیح» و چندین نمایش بین‌المللی را اجرا کرده است.

وی ادامه داد: به نظرم نمایش‌های میدانی، گونه‌ای از نمایشند که علاوه بر تأثیرگذاری بر مخاطب، می‌توانند خود به معنای رسانه‌ای جریان‌ساز هم باشند، به همین منظور بود که طی سال‌های اخیر بیشتر به سمت ساخت آثار میدانی رفتیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی «مهنا» بیان کرد: پس از اجرای مجموعه نمایش‌های میدانی «فصل شیدایی» توسط گروه ثابتی در 18 شهر از کشور توسط مرکز «مهنا»، هنرمندان استانی و شهرستانی با الگوبرداری، این نمایش را در شهرهای خود با امکانات سخت‌افزاری و سواد هنری مختلف اجرا کردند. این اتفاق برای ما، اتفاق ویژه و خوشحال کننده‌ای بود، چرا که باعث شد گروه‌های هنری ساختار شکنی کنند، از سالن‌های نمایش بیرون بیایند و دست به ساخت و اجرای نمایش‌های «بیگ پروداکشن» بزنند.

وی افزود: ما این افراد را که حدود 13 گروه نمایشی بودند، از سراسر کشور شناسایی و برای آنها این دوره سه روزه آموزشی-گردهمایی را برگزار کردیم. البته این دوره، دوره یکطرفه نبود و ما هم از تجربیات آنها استفاده کردیم و آموختیم.

کوه‌فر درباره جزئیات این دوره سه روزه برای هنرمندان میدانی کشور، گفت: در این دوره از اساتید مختلفی در حوزه صدابرداری میدانی، نورپردازی، نمایشنامه‌نویسی میدانی و جلوه‌های ویژه میدانی، دعوت کردیم که تجربیاتشان را در کنار مهارت آکادمیک به این 13 گروه هنری ارائه کنند. این مهارت‌ها از جمله مهارت‌هایی‌اند که در اجرای نمایش میدانی ضروری‌اند، چرا که در نمایش میدانی ما دیگر داخل سالن نمایش نیستیم که تمام ساختارها را در اختیار داشته باشیم، مثلاً در نورپردازی میدانی حجم نوری که برای نمایش لازم است، بیشتر و حساس‌تر از سالن نمایش است، در نمایش میدانی شما باید برای همه‌چیز برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید.

 وی درباره برگزاری این‌گونه دوره‌ها برای هنرمندان نمایش میدانی کشور اظهار کرد: فکر می‌کنم با کمک این‌گونه دوره‌ها، جریانی در کشور در حال آغاز است و در سال 1399 شاهد اتفاقات بزرگی در حوزه نمایش‌های میدانی در سراسر کشور خواهیم بود. این شروعی برای باشگاه رشد جوانِ سازمان اوج و مرکز هنرهای نمایشی «مهنا» است و باید ادامه‌دار باشد تا رسیدن به هدف بزرگی که داریم و آن رشد چشمگیر هنرمندان جوان و با استعدادمان در این حوزه است. ما و مشاورانمان در کنار این هنرمندان خواهیم بود و در حد توانمان به آنها کمک سخت‌افزاری خواهیم کرد.   

این مدیر هنرهای نمایشی درباره فعالیت‌های باشگاه رشد جوان گفت: باشگاه رشد جوان در سازمان هنری رسانه‌ای اوج در تلاش است که جوانان و هنرمندان با استعداد را در شهرها و استان‌های مختلف شناسایی و توانمند کند. ما در مرکز هنرهای نمایشی «مهنا» برای توانمندسازی هنرمندان نمایش میدانی در استان‌های مختلف پیشگام شدیم، چرا که هدف مشترکی داشتیم. همکاری ما با باشگاه رشد جوان، همکاری بسیار موفقی بود و در تلاشیم که با کمک این دوستان بتوانیم مسیر توانمندسازی هنرمندان میدانی کشور را ادامه بدهیم، چرا که احساس می‌کنیم ادامه این مسیر پربرکت، تأثیرهای بسیار مثبت و چشمگیری در هنرهای نمایشی کشور ایجاد خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان