علیرضا محجوب در گفتگو با «تابناک اقتصادی»؛

مالیات بر عایدی سرمایه با سوداگران مسکن، سکه و ارز مقابله خواهد کرد

محجوب با اشاره به لزوم اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه با سوداگری‌های بازار مسکن، سکه و ارز مقابله خواهد کرد

مالیات بر عایدی سرمایه با سوداگران مسکن، سکه و ارز مقابله خواهد کرد

تابناک اقتصادیمحجوب با اشاره به لزوم اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه با سوداگری‌های بازار مسکن، سکه و ارز مقابله خواهد کرد. این افراد تنها کسانی هستند که مالیات نمی­پردازند. زیرا رصد مالیاتی وجود ندارد و البته امکان آن هم نیست. ما برای معامله این قبیل مسائل بورس واقعی ایجاد نمی­کنیم تا هر کسی قصد خرید سکه یا طلا و دلار دارد با شرایط قانونی این کار را انجام دهد.

علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی درباره لزوم افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: ما در بحث مالیات چه در وصول و چه در پرداخت، ضعف فرهنگی داریم. برای مثال بحث دریافت مالیات از شهرک­ های صنعتی می­شود ما تاکید داریم به گونه­ای این کار صورت بگیرد که این شهرک­ها بتوانند ادامه حیات دهند زیرا آبروی صنعت کشور هستند. اما مامور اخذ مالیات به آنها می­گوید تو باید براساس قانون ما مالیات بدهی! این رفتارها از کم اطلاعی و یا به بیان بهتر از تعصبات بیجا، نقطه نظرات کور و خلاف قانون نشات می­گیرد.

وی افزود: هدف ما از اخذ مالیات توزیع مجدد آن در قالب مثلا ساخت راه و جاده است. وقتی فردی موظف به اجرای وصول مالیات است آیا باید به مودی مالیات بگوید تو همه این مبلغ را باید به من بدهی؟! من مصادیقی دارم که حساب الراس کردند یعنی مامور گفته است همه مالیات برای من است. اگر هم مودی بگوید باید طبق قانون وصول شود، مامور می­گوید این قانون تو است نه من. مگر ما در این کشور قانون تو و من داریم؟! قانون برای همه است و همه باید تعبیت کنند؛ اگر هم کسی تبعیت نکند او را به زنجیر می­بندیم.

مالیات بر عایدی سرمایه با سوداگران مسکن، سکه و ارز مقابله خواهد کرد

محجوب با اشاره به لزوم اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه با سوداگری‌های بازار مسکن، سکه و ارز مقابله خواهد کرد. این افراد تنها کسانی هستند که مالیات نمی­پردازند. زیرا رصد مالیاتی وجود ندارد و البته امکان آن هم نیست. ما برای معامله این قبیل مسائل بورس واقعی ایجاد نمی­کنیم تا هر کسی قصد خرید سکه یا طلا و دلار دارد با شرایط قانونی این کار را انجام دهد. اسم این کار هم فساد است. هر عمل خلاف قانونی خصوصا در مسائل مالی، فساد تلقی می­شود. نکته این است که شخص  فاسد مالیات نمی­دهد اما هر کسی سالم کار می­کند مالیات می­دهد.

محجوب تاکید کرد: در نتیجه سهم دولت از مالیات کوچک می­شود. در حالی که مطابق استانداردهای ما به اندازه بودجه کشور، مالیات وجود دارد. باید مابقی درآمدها صرف عمران و مسائل اجتماعی و فرهنگی شود. اما چون زیرساخت­های ما غلط است و از آن بدتر، ماموران نیز غلط عمل می­کنند و وظایف قانونی خود را اجرا نمی­نند، فرار مالیاتی رخ می­دهد. در واقع اساس فرار مالیاتی را رفتارها تشکیل می­دهند. ضمن آنکه بسیاری از این اعداد مربوط به فرار مالیاتی هم ممکن است واقعی نباشد.

وی با اشاره به اینکه نخست لازم است متولی امر ضد فساد باشد گفت: وزارت دارایی باید ضدیت با فساد را ابتدا از خود شروع کند. کسی که مالیات نمی­پردازد باید اینگونه تلقی شود که دارایی آن آغشته به فساد است. کسی هم که به قصد خزانه مالیاتی بیشتر از آنچه در قانون است، اخذ می­کند فاسد است. ما به قصد و نیت­ها کاری نداریم. فساد، فساد است هرچند به قصد خزانه باشد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان