رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

رقابت‌زدگی به اجرای طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزی آسیب می‌زند

تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چند آسیب اساسی در روند پژوهش‌محوری آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: یکی از این آسیب‌ها که به روند موفق اجرای طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزی آسیب می‌زند، رقابت‌زدگی است.

رقابت‌زدگی به اجرای طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزی آسیب می‌زند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم روز شنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی افزود: اساسا رقابت به این معنای رایج یک امر پیش برنده در تعلیم و تربیت نیست بلکه یک امر زیان ده است و توقع داریم هر دانش آموز خلاقیت و نو بودن را پیش ببرد تا رتبه خوبی بگیرد.
وی با بیان اینکه باید بحث رقابت زدگی را به گونه ای طراحی کرد تا این آسیب کمتر شود، درباره اینکه پژوهش چگونه می تواند رشد کند نیز اظهار داشت: اگر کنکور بگذارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در پژوهش های دانش آموزی گاه والدین به جای اینکه یک مداخله هوشیارانه، زمینه ساز و حمایت گر داشته باشند رویکرد آنها جایگزین کردن خود به جای دانش آموز است و والدین کارها را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه از والدین درخواست می شود تا به طور مستقیم خود را در انجام طرح های پژوهشی قرار ندهند، ادامه داد: گاهی در مدرسه نیز به خاطر علاقه و دغدغه برای اینکه طرح پژوهشی دانش آموزان امتیاز یا رتبه بیاورد خود مدرسه این کار را انجام می دهند و من به عنوان داور برخی از جشنواره های تحقیقاتی و پژوهشی دانش آموزان از نزدیک شاهد این آسیب ها بوده ام.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همین موضوعات باعث شده‌ است که پژوهش ها و کارهای تحقیقاتی دانش آموزان متنوع نباشد و روح خلاقیت در پژوهش وجود نداشته باشد.
ذوعلم ادامه پژوهش را خلاقیت دانست و گفت: به هر میزان که پژوهش کلیشه ای و بروکراتیک و آکادمیک تر شود به سمت فاصله گرفتن از خلاقیت در پژوهش پیش خواهد رفت.
وی اضافه کرد: سومین مشکل در حوزه آموزش و پرورش این موضوع است که گاهی فراتر از برنامه درسی از دانش آموزان انتظار کارهای پژوهشی داریم از این رو باید واقع بینی را در کارهای پژوهشی لحاظ کنیم.
ذوعلم اضافه کرد: در برخی مواقع شاهد کارهای تحقیقاتی و پژوهشی دانش آموزان هستیم که بیشتر جنبه فانتزی دارد اما برخی از کارهای تحقیقاتی نیز با زندگی دانش آموز و دغدغه اصلی وی مرتبط است.

آیین تجلیل از ٢٠ نفر از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری اکنون در مدرسه پسرانه نمونه دولتی فرهنگ در حال برگزاری است./

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان