اقتصاد ترکیه بر لبه تیغ در سال ۲۰۲۰

علیرغم پیشرفت اقتصاد ترکیه در ۲۰۱۹ پس از پشت سر گذاشتن یک سال وحشتناک، دورنمای ۲۰۲۰ با نگرانی روز افزون در مورد استقلال بانک مرکزی ترکیه و سطح بالای بدهی همراه است.

اقتصاد ترکیه بر لبه تیغ در سال 2020

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اهوال، علیرغم پیشرفت اقتصاد ترکیه در 2019 پس از پشت سر گذاشتن یک سال وحشتناک، دورنمای 2020 با نگرانی روز افزون در مورد استقلال بانک مرکزی ترکیه و سطح بالای بدهی همراه است.

 با توجه به بحران ارزی این کشور در سال گذشته و سایه تهدید های آمریکا به تحریم، ترکیه شاهد یک سال پررونق وام گیری بود.

 ترکیه در تابستان 2018 ضربه ی سختی از بحران ارزی خورد. ارزش لیر تا پایان سال 2018، سی درصد سقوط کرد. ولی این کشور توانست در سه ماهه اول سال میلادی جاری از یک رکود اقتصادی دردناک خارج شود.

ولی این بهبودی بسیار آهسته صورت گرفته که باعث شد بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را پایین آورد و دولت برای اعطای وامهای ارزان به مصرف کنندگان و کسب و کارها از خزانه بانک های دولتی استفاده کند.

 کل بدهی های ترکیه با توجه به مشکلات ژئوپلتیکی و اقتصادی این کشور کاملا متناسب است. ولی طبق مقاله ای در گلوبال کپیتال، این اوضاع خوب چندان هم پایدار نیست. علی رغم تورم این کشور که از 25 درصد تا 8.5 درصد پایین آمده و کسری حساب جاری ترکیه  که از 7 درصد تولید ناخالص داخلی به تقریباً صفر رسیده است، دورنمای مالی ترکیه چندان خوشایند نیست.

 بدهی بالای شرکتی یک مشکل جدی است. از زمان بحران ارزی سال گذشت، وام های بد در ترکیه دو برابر شده اند. اعتبارات به ارز خارجی که بازگرداندن آن‌ها بسیار گرانتر است، حدود 40 درصد کل سرمایه های صنعت بانکداری ترکیه را تشکیل می دهد.

عدم استقلال بانک مرکزی همچنان دلیل نگرانی در ترکیه است مخصوصاً پس از برکناری مورات ستینکایا، رئیس بانک مرکزی ترکیه توسط اردوغان به دلیل رد درخواست رئیس جمهور برای کاهش نرخ بهره.

تلاش ترکیه برای آغاز وام دادن شاخص نرخ بهره را برای چهارمین بار در سال جاری میلادی پایین آورد.

یک مشکل دیگر برای اقتصاد ترکیه تهدید تحریم های آمریکا به خاطر خرید سیستم موشکی اس 400 روسیه است.

 قانونگذاران آمریکا در همین هفته دو قانون تصویب کردند که طبق آن ترکیه به خاطر خرید این سیستم ها از روسیه جریمه خواهد شد.

 37

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان