خطر انفجار مخازن خودروهای گازسوز غیرکارخانه‌ای + سند

از دی ماه سال ۹۷ شاهد توقف بازرسی و تست مخازن CNG خودروهای غیرکارخانه ای در کشور بودیم و این مسئله می تواند یکی از عوامل بروز انفجارهای مخازن معیوب در زمان سوخت‌گیری باشد.

خطر انفجار مخازن خودروهای گازسوز غیرکارخانه‌ای + سند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درحالی که سابقه گازسوز کردن و تردد خودروهای گازسوز در کشور به سال 83 بازمی‌گردد، فرآیند بازرسی و تست مخازن CNG خودروها، با 13 سال تأخیر آغاز شد و از شهریور سال 96 شاهد اجرای تست مخازن CNG خودروها در آزمایشگاه‌هایی بودیم که توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری، احداث و تجهیز شده بودند.

این فرآیند ادامه داشت تا اینکه از دی ماه سال 97 شاهد توقف بازرسی و تست مخازن CNG خودروهای غیرکارخانه ای در کشور بودیم و این مسئله می تواند یکی از عوامل بروز انفجارهای مخازن معیوب در زمان سوخت‌گیری باشد.

محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این خصوص گفت: تا دی ماه سال 97 شاهد تست مخازن CNG تعداد یک میلیون و 220 هزار خودرو در 425 آزمایشگاه مجهز بودیم، اما با توقف تست مخازن خودروهای غیرکارخانه‌ای، مراجعه خودروها به آزمایشگاه‌ها به شدت کاهش یافت و امروز خودروهای بسیاری در کشور تردد می کنند که دوگانه سوز کارخانه ای نبوده و به صورت غیررسمی گازسوز شده‌اند و حتی یک‌بار هم تست مخزن آنها انجام نشده است.

وی افزود: با توجه به پیگیری های انجام شده، به نظر می رسد سازمان ملی استاندارد عامل توقف تست مخازن خودروهای غیرکارخانه ای است، اما ما با ارسال نامه‌ای به معاونت پیگیری حقوق عامه دادستانی کل کشور، درخواست کرده‌ایم که عوامل این اقدام شناسایی شده و دستور برقراری مجدد فرآیند تست مخازن خودروهای گازسوز غیرکارخانه ای صادر شود.

جوهری در خصوص تعداد خودروهای گازسوز غیرکارخانه‌ای گفت: آمار رسمی این خودروها 918 هزار دستگاه است اما آمار غیررسمی آنها بسیار بیشتر از این رقم بوده و برآوردهای غیررسمی حاکی از این است که حدود یک میلیون دستگاه خودروی گازسوز غیرکارخانه ای را باید به تعداد 918 هزار دستگاه آمار رسمی این خودروها اضافه کرد.

همچنین در روزهای اخیر، پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در برنامه "روی خط خبر" شبکه خبر در این خصوص گفت: در آیین نامه سال 93 که از سوی هیئت دولت تصویب و ابلاغ شده، وظیفه ای برای سازمان استاندارد تعیین شده مبنی بر اینکه تأیید صلاحیت آزمایشگاه ها و در اختیار قرار دادن این آزمایشگاه‌ها در سامانه سیمفا و تأیید صلاحیت شرکت های بازرسی برای حضور در مراکز خدمات فنی و آزمایشگاه‌ها، توسط سازمان ملی استاندارد انجام شود.

وی افزود: توقف تست مخازن خودروهای گازسوز غیرکارخانه ای در دی ماه 97، تصمیم سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بود و سامانه سیمفا از آن تاریخ تاکنون، به گونه ای تنظیم شده که فقط خودروهای گازسوز کارخانه ای پذیرش می شوند و قطعا سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای این مسئله توجیهاتی دارد.

به گزارش تسنیم، به نظر می رسد علت توقف تست مخازن خودروهای گازسوز غیرکارخانه ای این بوده که عبارت دوگانه سوز در کارت این خودروها درج نشده بود، اما نکته عجیب اینجاست که هیچ اقدام موثری از دی ماه سال گذشته تا امروز برای برقراری مجدد امکان تست مخازن خودروهای گازسوز غیرکارخانه ای انجام نشده و به نظر می‌رسد سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور به عنوان متولی سامانه سیمفا باید پاسخگوی اقدام دی ماه 97 و انفجارهای بعد از آن و همچنین تلفات جانی و مالی مربوطه باشد.

عدم توجه به این مسئله و تردد خودروهای گازسوز غیر کارخانه ای که مخازن آنها هیچ گاه مورد تست های مربوطه قرار نگرفته اند، می تواند خطر بالقوه ای در بخش حمل و نقل کشور باشد؛ اما در صورت تست مخازن خودروهای گازسوز کارخانه ای و غیر کارخانه ای در آزمایشگاههای مربوطه، خودروهای گازسوز جزو ایمن ترین خودروهای دنیا محسوب می‌شوند.

در ادامه، تصویر نامه‌ای که رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور به معاونت پیگیری حقوق عامه دادستانی کل کشور ارسال نموده و نسبت به این موضوع هشدار داده، آمده است.

شرکت ملی پالایش و پخش ایران , قیمت بنزین , خودرو ,

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان