گزارش «تابناک اقتصادی» از نشست خبری رئیس سازمان برنامه و بودجه تهران؛

سهم ۷۶ هزار میلیارد تومانی تهرانی‌ها از مالیات سال آینده

به گفته نعمت الله ترکی؛ میزان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کل کشور در سال آینده ۷۰.۴ هزار میلیارد تومان می‌باشد که سهم استان تهران از این رقم ۱۰۲۵.۴ میلیارد تومان است که این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۸ رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

سهم 39 درصد استان تهران از کل درآمدهای کشور، سهم 44 درصدی تهرانی ها در تامین درآمدهای مالیاتی سال آینده، 4 میلیون خانوار در استان تهران یارانه می گیرند

تابناک اقتصادییک هفته پس از تقدیم لایحه بودجه سال 1399 توسط رئیس جمهور به مجلس، نعمت الله ترکی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در یک نشست خبری با خبرنگاران در مورخه 24 آذر ماه سال جاری به تشریح سهم و وضعیت استان تهران در بودجه سال آینده پرداخت.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی از نشست خبری امروزِ رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران؛ ترکی در ابتدا با اشاره به اینکه میزان منابع عمومی کل کشور در سال 1399 با رشد 8 درصدی نسبت به سال 1398 بالغ بر 484.6 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، گفت: این منابع عمومی عمدتاً از سه محل تامین خواهد شد که این سه محل عبارتند از درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه و واگذاری دارایی های مالی.

وی در ادامه در مورد میزان درآمدها در سال 1399 گفت: در سال آینده میزان درآمدها بالغ بر 261 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که رشد آن در مقایسه با مصوب سال 1398 در حد 9 درصد می باشد. این درآمدها عمدتا از سه محل مالیات ها بالغ بر 175 هزار میلیارد تومان، حقوق گمرکی بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان و سایر بالغ بر 66 هزار میلیارد تومان تامین می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در مورد سهم استان تهران از درآمدها گفت: میزان درآمدهای استان تهران در سال آینده بالغ بر 80.2 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که سهم استان تهران از کل درآمدهای عمومی کشور (261 هزار میلیارد تومان) 39 درصد می باشد. سهم مالیات ها در درآمدهای استان تهران، 76.4 هزار میلیارد تومان، حقوق گمرکی بالغ بر 100.3 میلیارد تومان و سایر بالغ بر 3.7 هزار میلیارد تومان می باشد. وی افزود: نکته قابل تامل این است که رقم مالیات های استان تهران (76.4 هزار میلیارد تومان) حدود 44 درصد مالیات کل کشور (175 هزار میلیارد تومان) می باشد.

ترکی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه در سال 1397 دولت از محل مالیات ها بر ارزش افزوده کل کشور درآمدی در حدود 18 هزار میلیارد تومان داشته است، گفت: از این میزان حدود 6 هزار میلیارد تومان سهم استان تهران بوده است که از این مبلغ 3 هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران و 3 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به شهرداری های پیرامون تهران جهت هزینه کرد در حمل و نقل و زیرساخت ها پرداخت شد.

وی گفت: در بودجه سال آینده نیز با اینکه می شد درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده را در بودجه لحاظ کرد و این درآمدها به خزانه واریز شود اما این کار انجام نشد تا دوباره این درآمد به شهرداری ها جهت هزینه کرد در حمل و نقل و زیرساخت ها پرداخت شود.

ترکی با اشاره به اینکه درآمدهای دولت از ناحیه واگذاری دارایی های سرمایه در سال آینده با رشد منفی 38 درصدی در مقایسه با مصوب سال 1398 به 98.8 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است، گفت: همچنین میزان واگذاری دارایی های مالی نیز بالغ بر 124.7 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این رقم در مقایسه با مصوب سال 1398 رشد 144 درصدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه مصارف عمومی کل کشور به سه سرفصل اعتبارات هزینه ای، اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و اعتبارات تملک دارایی های مالی تفکیک می شود، افزود: میزان مصارف عمومی کل کشور برای سال آینده 484.6 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که رشد آن در مقایسه با سال 1398 در حدود 8 درصد می باشد.

ترکی گفت: سهم اعتبارت هزینه ای کل کشور از مصارف عمومی بالغ بر 367.2 هزار میلیارد تومان می باشد که از این میزان اعتبارات هزینه ای، سهم استان تهران 944.3 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که در مقایسه با سال 1398 رشد 21 درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: سهم اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای کل کشور از مصارف عمومی نیز در سال آینده 70.4 هزار میلیارد تومان می باشد که سهم استان تهران از این رقم 1025.4 میلیارد تومان می باشد که این رقم در مقایسه با سال 1398 رشد 8 درصدی را نشان می دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران ادامه داد: همچنین سهم اعتبارات تملک دارایی های مالی کل کشور از مصارف عمومی حدود 47 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با اشاره به سیاست های مصرف اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای کل کشور گفت: برای اتمام 30 طرح در سطح کشور و 6 طرح در استان تهران در سال 1399 تامین اعتبار صورت گرفته است.

وی افزود: 6 طرح استان تهران عبارتند از 1) مشارکت در احداث آزاد راه تهران- کرج (ادامه اتوبان همت)، 2) ساختمان سد طالقان، 3) احداث بیمارستان شهرستان قدس، 4) احداث بیمارستان ملارد، 5) خرید و تکمیل ساختمان پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و 6) مطالعه و احداث ساختمان پژوهشگاه باقرالعلوم مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماری های ریوی دانشگاه شهید بهشتی.  همچنین از سایر سیاست های مصرف اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان تهران می توان به موضوع مطالعه و احداث قطارهای حومه ای جدید از جمله قطار حومه ای تهران-پاکدشت، شریف آباد-گرمسار اشاره نمود.

ترکی از اولویت های اجرایی طرح های توسعه شبکه حمل و نقل ریلی مشترک استان تهران با سایر استان ها گفت و افزود: این اولویت ها عبارتند از 1) احداث و برقی کردن راه آهن تهران-همدان-سنندج، 2) احداث راه آهن برقی تهران-لاریجان-آمل،  3) احداث قطار حومه ای تهران-ورامین-پیشوا-گرمسار و 4) برقی کردن خط دوم راه آهن تهران-میانه-تبریز.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در ادامه صحبت های خود از اختصاص اعتبار برای تکمیل و بهره برداری از 237 کیلومتر آزاد راه در استان تهران در سال های 1399 و 1400 و نگهداری پل ها و ابنیه فنی استان از محل طرح متمرکز کشور گفت و ادامه داد: به عنوان نمونه مشارکت در احداث آزاد راه تهران- رودهن از جمله طرح هایی است که برای آن اعتبار اختصاص یافته است.

وی در مورد اصلی ترین جهت گیری ها در بخش سلامت در سال 1399 و 1400 در استان تهران نیز گفت: طرح هایی چون احداث بیمارستان آموزشی جایگزین بهارلو، احداث بیمارستان آموزشی جایگزین شریعتی و روزبه تهران، احداث بیمارستان آموزشی جایگزین شهدای هفتم تیر شهر ری، احداث بیمارستان جایگزین امام خمینی (ره) تهران، احداث بیمارستان جایگزین روانپزشکی رازی تهران (امین آباد) و احداث بیمارستان جایگزین شریف آباد در دستور کار قرار دارد. 

نعمت الله ترکی در انتهای صحبت های خود گریزی به طرح هدفمندی یارانه ها زد و گفت: هم اکنون در استان تهران حدود 4 میلیون خانوار یارانه نقدی دریافت می کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان