بانوی کارآفرینی که ریسک پذیری را معنا بخشید

یاسوج – ایرنا- مینا موسوی خوری بانوی ۲۹ ساله و کارآفرین موفق کهگیلویه و بویراحمد که روزگاری با فروختن طلاهای مادر و سرمایه اندک ۱۲ میلیون تومانی خود و با پشت پا زدن به شغل دولتی ، ریسک پذیری را در عرصه اقتصادی معنا بخشید اکنون الگویی برای سایر جوانانی است که عبور از بحران بیکاری را در پشتکار ،تلاش و ریسک پذیری جست و جو می کنند.

بانوی کارآفرینی که ریسک پذیری را معنا بخشید

داستان تلاش این بانوی کارآفرین و هنرمند خوش ذوق همچون حکایت بسیاری از آدم های موفق در عرصه های گوناگون اقتصادی و کارآفرینی شاید در نگاه نخست تا حدودی باورناکردنی به نظر برسد اما با کمی جست و جو شمار زنان تلاشگر و کارآفرین گمنام در جای جای این کشور کم نیست .

تجربه تلخ شکست بارها به سراغ این بانوی کارآفرین آمد اما امید همراه همیشگی این بانوی خوش ذوق بود و هر مانعی را در مسیرش بود با توکل به خداوند ، پشتکار و البته دلگرمی های پدرو مادر پشت سر گذاشت .

فروختن طلاهای مادر، مغازه 9متری در ایوان خانه پدری و ریسک پذیری برای از دست دادن شغل دولتی و شاید ترس از کنایه ها و نیش زدن های اطرافیان تا دودی او را در اوایل راه و مسیر سخت کارآفرینی رنج داده اما او با همت بلند و وسعت دید، تنها به آینده و افق روشن در مسیر زندگی خود چشم دوخت .

این بانوی کارآفرین یک بار در سال های 91 و92 به عنوان دیزاینر و انجام کارهای تبلیغاتی و گرافیک در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مشغول بکار شده با وجود درخواست اداره مربوطه و امکان جذب وی اما او همچنان دنبال گم شده اش می گشت. علاقه به کار گرافیکی و میناتوری که بعدها مسیر موفقیتش را باز کرد و هرآنچه مانعش می شد با همین عشق به کار گرافیکی پس زد و تحقق رویاهایش را معنا بخشید.

او با نیازسنجی صحیح ، برنامه ریزی و البته پشتکار و جدیت با اشراف کامل نیاز جامعه و خلاءهای موجود در رشته فعالیت خود و حوزه گرافیک با مدل ها و فرآیند های روز آن را شناخته و با امید و اعتماد به نفس و کسب تجربه از شکست ها هم اینک به فردی کاربلد و مسئولیت پذیر در عرصه کارآفرینی مشغول فعالیت است.

رویایم به جای کسب پول ؛ موفقیت در هنر گرافیک بود

این بانوی کارآفرین در تشریح جزئیات بیشتر و راز موفقیت خود می گوید: بیش از آنکه در اندیشه درآمد و پول بیشتر باشم به دنبال تحقق رویاهایم و علاقه ای که به کار و هنر گرافیک داشتم ، می اندیشیدم.

موسوی خوری اذعان می کند که البته همین حرفه ام نیز میزان درامدم را از 12 میلیون تومان ابتدای مسیر اکنون به رقمی حدود پنج میلیارد ریال رسانده است.

او تصریح می کند: در اوایل کارم سختی های زیادی می کشیدم، بارها به زمین افتادم اما هیچگاه از زمین خوردن ها نهراسیدم و با درس گرفتن از شکست ها عزم و اراده ام برای ادامه راه قوی تر می شد.

این بانوی خلاق و هنرمند تاکید می کند: در ابتدا و پس از حدود 6 ماه کار در خانه و اتاق 9 متری و با توجه به رضایت نسبی که در بین مشتریان بود وهمچنین پس انداز نسبی توانستم هزینه خرید یک دستگاه چاپ گر سیاه و سفید را بدست آورم.

موسوی خوری افزود: از این زمان دیگر عزمم برای سرمایه گذاری و مسیر راهم روشن تر شد و خانواده ام نیز به این اطمینان کامل رسیده بودند که می توانم در این حوزه موفق باشم.

این کارشناس رشته گرافیک تصریح کرد: در ادامه و با رونق مجتمع با دریافت سه فقره وام 10، 20 و 16 میلیون تومانی اقدام به خرید دستگاه های مورد نیاز در حوزه گرافیک و طراحی کردم.

وی ادامه داد: با خرید این دستگاه ها وهمچنان با جلب و جذب مشتریان جدید در این عرصه توانستم یک مجتمعی را اجاره کنم و کارها و برنامه هایم را با قوت و اطمینان بیشتری جلو ببرم.

وی گفت: هجوم مشتریان و درخواست ها به گونه ای پیش رفت که باید به فکر حداقل یک یا دو نیروی جدید در کنارم باشم.

جذب دو خانم از میان 70 متقاضی

70 نفر برای حضور و جذب در مجتمع کهربای خانم موسوی نام نویسی کردند، گزینش شدند و در نهایت 2 نفر خانم بر اساس ملاک ها و معیارهای خاص مدیر مجتمع انتخاب شدند و چندسالی است بر اساس قانون کار و همچون کارمند یک اداره این دو نفر مشغول به کار هستند.

این بانوی کارآفرین نیز که همه چیزش با حساب و کتاب است در خصوص جذب نیرو در مجتمع اش ، نیز با حساسیت و وسواس لازم اقدام کرده و می گوید: از میان این 70 نفر نیروی متقاضی با شاخص های اعلام شده تنها 2 نفر با ملاک ها و مکانیسم های مورد نظرم و به لحاظ اخلاق، تعهد و تخصص همخوانی داشتند که همچنان مشغول هشتند.

البته این دو نفر خانم کارمند مجتمع نیز باید از سایر مصاحبه های تخصصی تاییدیه لازم را از خانم مدیر می گرفتند که پس از انجام تمامی این فرآیندها به مدت 6 ماه نیز اموزش های لازم را در تهران فرا گرفتند و پس از گزینش نهایی و رعایت تمامی ضوابط توانستند جواز حضور و جذب در مجتمع را بدست آورند.

نیروهای بکار گرفته شده علاوه بر تعهد و شاخص ها و ملاک های اخلاقی باید متخصص در حوزه کار گرافیک نیز باشند و به گفته خانم موسوی این نیروها پس از جذب و یادگیری اولیه کار در مجتمع به مدت 6 ماه در تهران نیز دوره های آموزشی حرفه ای را می گذرانند.

دیزاینر موفق

این بانوی خلاق و هنرمند بیش از آنکه یک فرد اقتصادی و کارآفرین نمونه باشد یک دیزآینر موفق بوده و با ارتباط بین خلاقیت و نواوری و ایده های جدید در جذب مشتریان موفق عمل کرده و همین یک اصل برای توسعه کارش می شود.

او اذعان می کند که تا حال نبوده مشتری بیاید در مجتمع از ما درخواست کاری کند به او نه بگوییم.

خانم موسوی خوری تصریح کرد: به هیچ مشتری و درخواست کننده ای در حوزه کار گرافیکی و تبیلغات نه نگفته ام، کار مشتریانم را با بهترین کیفیت و سریع ترین زمان ممکن انجام می دهم.

وی ابراز داشت: گاهی اوقات با نهایت ریسک پذیری با اینکه دستگاه و نرم افزار مربوطه را برای کار درخواستی مشتریانم نداشتم اما هیچگاه به مشتری جواب رد نمی دادم و حتی بارها اتفاق می افتاد که با هزینه شخصی خودم درخواست ارایه شده را در سایر استان ها انجام می دادم و در وقت مناسب تحویل مشتریان می دادم.

این کارشناس گرافیک که مهارت خاصی در فرآیند مشتری مداری و ارتباط مناسب با مراجعه کنندگانش دارد همچنین یکی از راه های موفقیت خود را اشرافیت بر کار و حرفه گرافیکی می داند و معتقد است که نیروهای متخصص و کاردان در این حوزه در استان کهگیلویه وبویراحمد بسیار محدود است.

درخواست وام 2 میلیارد ریالی برای توسعه طرح

این بانوی کارافرین که توانسته با امید، غرور، جسارت و بی پروایی ، اعتماد به نفس ، پشتکار و احساس مسئولیت سرمایه اندک 12 میلیون تومانی خود را به بیش پنج میلیارد ریال برساند اکنون برای توسعه طرح خود و اشتغالزایی حدود 10 نفر درخواست 2 میلیارد ریال تسهیلات داده است.

موسوی خوری تاکید کرد: با اعطای این میزان وام و خرید تجهیزات پیشرفته و توسعه مجتمع خود امکان ایجاد شغل برای 10 نیروی جدید وجود دارد.

وی یاداور شد: حوزه کار گرافیک آن قدر گسترده هست که حتی در برخی رشته ها و زیرمجموعه های آن نیروی متخصص و مورد نیاز در استان وجود ندارد.

این بانوی کارآفرین معتقد است که در برخی رشته ها از جمله در زمینه اپراتور چاپ ، اپراتور لیزر ، طراح نیروی سیستمی  و حتی تایپیست و ویراستاری در استان به شدت احساس می شود.

او ادامه داد که با دریافت این مبلغ وام برای توسعه طرح از جمله خرید دستگاه چاپ افست ( چاپخانه دیجیتال با تیراژ بالا) در اسرع وقت چندین نیروی جدید از جمله به عنوان کمک اپراتور جذب مجتمع خواهد کرد.

نظر مشتری را در کارم اعمال می کنم

روال کار در مجتمع موسوی خوری به گونه ای پیش می رود که مشتری باید خود اعمال نظر و نوع کار را مشخص کند ، او تصریح می کند که استقبال از مشتری همچون مهمان که حبیب خانه است به همان میزان و با نهایت احترام در این مجتمع انجام می شود.

این کارآفرین می گوید که هم اینک با بسیاری از ادارات و دستگاه های اجرایی و چند مدرسه معتبر و بزرگ در شهر یاسوج نیز کارهای صحافی و چاپ را شروع کردم، قرارداد منعقد کرده ام و همچنین چندین مشتری آزاد و مستمر که هر ماه کارهایشان تکرار می شود تا حدود زیادی باعث رونق و البته ارتقای سطح کیفی کار در مجتمع شده است.

بیکاری چالش اساسی در کهگیلویه و بویراحمد

بیکاری فصل مشترک، درد عمیق و دغدغه جدی مسوولان ،خانواده ها  و جوانان در جای جای این استان و در عین حال خواسته اساسی و نقطه اشتراک در مطالبات مردم این دیار است.

روند نجومی و افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد در سالیان متمادی با رشد قارچ گونه و قابل مشهودی مواجه بوده و زنگ خطر را آن هم به شکل جدی و محسوس برای مسوولان و متولیان امر به صدا درآورده است.
آنگونه که آمارها نشان می دهد کهگیلویه و بویراحمد در یک دهه اخیر همواره بین استان های یکم تا پنجم به لحاظ نرخ بیکاری دست و پا می زند و اوج این فرایند ناخوشایند در سال های 93 و 94، با میانگین نرخ 17.8 درصد بود.

کارشناسان و متولیان امر البته یکی از پیش نیازهای اساسی برای توسعه و رشد اقتصادی و کاهش میزان بیکاری را گذر از تب مدرک گرایی، توجه به اهمیت مهارت آموزی، کسب دانش های فنی و حرفه ای می دانند که خلاء این ساختار معیوب همچنان مشهود است.

مدیر اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد نیز میانگین نرخ بیکاری در استان را هم اینک حدود 11.3 درصد عنوان کرد.

آیت ارمغانی تاکید کرد: این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری سال 1397 در شهرستان بهمئی از مناطق گرمسیری استان کهگیلویه وبویراحمد حدود 17.7درصد بوده است.

وی میانگین نرخ بیکاری در شهرستان های کهگیلویه، چرام و لنده را نیز بالای 13 درصد اعلام کرد.

ارمغانی تصریح کرد: نرخ بیکاری در بین دانش آموختگان دانشگاهی در استان همچنان بالای 29درصد اعلام شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان