رکورد تولید ۴۵۰ هزار بشکه نفت در غرب کارون

اهواز - ایرنا- مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: رکورد تولید ۴۵۰ هزار بشکه نفت در روز در منطقه غرب کارون در خوزستان ثبت شده و در ۶ سال گذشته نیز ۲۵۰ هزار بشکه از این میادین مشترک افزایش تولید داشته ایم.

رکورد تولید 450 هزار بشکه نفت در غرب کارون

به گزارش ایرنا جهانگیر پورهنگ عصر یکشنبه در حاشیه برپایی نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری در اهواز در جمع خبرنگاران بیان کرد:منطقه غرب کارون در خوزستان شامل 14 میدان نفتی است که هفت میدان از این میادین با کشور عراق مشترک است.

 وی با بیان اینکه شرکت اروندان در سال 1383 با هدف بهره‌برداری و راهبری عملیات نفتی در غرب کارون، فعالیت خود را آغاز کرد گفت:جغرافیای میدان های غرب کارون شامل بستان، سوسنگرد، جفیر، هویزه ، خرمشهر و آبادان است که پنج هزار کیلومتر مربع وسعت عملیاتی این شرکت است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه حساسیت کار در میادین مشترک و منطقه غرب کارون بالاتر از سایر مناطق است افزود: توسعه میادین غرب کارون به دلیل وسعت کار، به شرکت مهندسی و توسعه نفت واگذار شد اما میادین توسعه یافته یکی پس از دیگری به شرکت اروندان تحویل  داده شد.

وی گفت: هدف شرکت ملی نفت ایران رساندن میزان تولید از این میدان ها تا سال 1404 به بالای یک میلیون بشکه در روز است که برای تحقق این هدف بیش از 50 درصد باید از میادین مشترک برداشت شود.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی غرب کارون از اهمیت بالایی برخوردار است که از شاخص های آن وجود تالاب هورالعظیم بوده که تا اندازه ای فعالیت ما را حساستر کرده‌است.

پورهنگ بیان کرد:هم اکنون کار توسعه میادین منطقه غرب دنبال شده و به زودی یک میدان نفتی دیگر به شرکت‌های داخلی واگذار می‌شود؛ میدان نفتی سپهر نیز به یک شرکت ایرانی واگذار شده و کار مهندسی آن آغاز و باید در ماه های آینده کار حفاری در آن شروع شود.

وی بیان کرد: اگرچه تحریم ها تا اندازه به ما فشار می آورد اما بسیاری از قطعات مورد نیاز این شرکت، توسط نیروهای متخصص داخلی تولید می شود اما برخی قطعات سیستم های کنترل و هایتک ، وارداتی است .

پورهنگ گفت: اولویت ما برداشت از میدان های مشترک است و اگر زمانی نیاز به فروش نفت نداشته باشیم، تولید میادین داخلی را کاهش و بیشتر تمرکز خود را روی میدان های مشترک می گذاریم.

وی افزود: هم اکنون 50 درصد گازی که تولید شده سوخته و باقی آن تزریق می‌شود اما به تازگی قراردادی با یکی از شرکت های بزرگ منعقد شده که 50 میلیون فوت مکعب از گازهای سوخته به این شرکت ایرانی فروخته می شود و از این طریق ارزش افزوده بالایی به دست آمده و در زمینه اشتغال نیز تحول ایجاد شده است.

مدیرعامل نفت و گاز اروندان ادامه داد: این ارزش افزوده به ثروت ملی تبدیل شده و به نوعی یک پنجم گازهایی که می سوزد ، جمع‌آوری می شود.

پورهنگ با بیان اینکه  این شرکت علاوه بر کارهای عملیاتی و تولید، مسئولیت نگهداشت تولید را نیز بر عهده دارد گفت: اگر اقدامات نگهداشت و تعمیرات روی چاه ها نباشد هر سال  با کاهش 20 هزار بشکه روبهرو می شویم.

وی در ادامه درباره مسئولیت های اجتماعی این شرکت گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند ما را برای تولید بهینه نفت یاری کند، مسئولیت های اجتماعی است؛ وقتی در منطقه‌ای اهالی رضایتمندی داشته باشند، بی‌شک با شرایط بهتری می توانیم کار کنیم.

وی بیان کرد: اکنون 80 درصد نیروهای شرکت‌های نفت و گاز اروندان در مناطق، بومی هستند و اگر رضایت کامل از مسئولیت های اجتماعی داشته باشند ، بی شک با شرایط بهتری می‌توانند در زمینه رونق تولید گام بردارند.

پورهنگ گفت: ساخت ورزشگاه 15 هزار نفری در خرمشهر، احداث درمانگاه و سالن ورزشی در دارخوین و بازسازی چندین مدرسه و احداث بیمارستان در دشت آزادگان از اقداماتی است که این شرکت در زمینه اجرای مسئولیت‌های اجتماعی انجام داده است.

وی ادامه داد: همچنین بیش از 200 پروژه با مدیریت عمران توسعه نفت در شهرستان های دشت آزادگان، خرمشهر ، شادگان و هویزه در حال پیگیری است.

مدیرعامل نفت و گاز اروندان ادامه داد: در سیل گذشته نیز به دستور مدیریت شرکت نفت با تمام ظرفیت وارد کار شدیم و پس از آن نیز بیش از 70 مدرسه توسط این شرکت بازسازی و احداث و 700 میلیارد ریال برای ساخت منازل روستاییان تخصیص داده شد.

شرکت نفت و گاز اروندان، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است که در زمینه بهره برداری و استخراج نفت در مناطق جنوب و غرب ایران فعالیت می‌کند.

نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری از 22 آذر در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی اهواز برپا شده و تا 25 آذر برای بازدید عموم آزاد است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان