بی‌مهری دستگاه‌های دولتی به تولید داخل/ تحریم فرصت است نه تهدید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: درحال حاضر شاهد توان تولیدی و فناورانه خوبی در کشور هستیم. علی‌رغم این توان، متاسفانه دستگاه‌های دولتی وارد کننده از آن استفاده نمی‌کنند.

بی‌مهری دستگاه‌های دولتی به تولید داخل/ تحریم فرصت است نه تهدید

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره لزوم حمایت از ساخت و تولید داخل گفت: درحال حاضر شاهد توان تولیدی و فناورانه خوبی در کشور هستیم. علی‌رغم این توان، متاسفانه بازار مصرف و دستگاه‌های دولتی وارد کننده از آن استفاده نمی‌کنند. در چند وقت گذشته شاهد آن بودیم که وزارت صمت، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردند و در آن قرار شده، دستگاه‌های دولتی نیازهای فناورانه خود را عرضه و برای آن مشتری پیدا کنند. نمایشگاه‌های تقاضا محوری هم برای این منظور برگزار شده است.

وی ادامه داد: این موضوع کمک فراوانی به ایده‌های فناورانه خواهد کرد. به اعتقاد من اقدام مذکور باید از قبل انجام می‌شد. صندوق توسعه ملی هم باید در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام دهد.

حسینی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی باید نیازهای وارداتی خود را به تولیدکنندگان اعلام کنند، گفت: هرچه سریع‌تر نمونه‌های موفقی که دولت سفارش محصول داده و تولید کننده‌ هم آن را ساخته است، باید معرفی و رسانه‌ای شوند. قراردادهای آن‌ها هم باید منتشر شود تا انگیزه‌‌های لازم را برای دولت و بخش خصوصی ایجاد کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره دلایل عدم اتکاء دستگاه‌های دولتی به تولید و توان داخل گفت: متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که دستگاه‌های دولتی هرکدام بر اساس سلیقه خودشان عمل می‌کنند. بعضا شاهد آن هستیم که محدودیت زمانی را دلیل رفتن به سمت واردات معرفی می‌کند.

وی افزود: به عنوان مثال می‌گویند به دلیل تولید بیشتر، نمی‌توانند در انتظار ساخت قطعات مورد استفاده آن‌ها در داخل کشور باشند. ولی این موضوع دلیل قابل قبولی نمی‌باشد. دستگاه‌های دولتی باید به سمت عرضه نیازهای خود و تامین آن‌ها از داخل باشند.

نماینده مردم تفرش و آشتیان با بیان اینکه تحریم‌ها فرصتی برای اتکاء به توان داخل هستند، گفت: درحال حاضر به دلیل مشکلات ناشی از تحریم اعتبارات ارزی لازم را نداریم. در شرایط فعلی مجبور هستیم به سمت تولید داخل حرکت کنیم. حمایت از تولید داخل به نحوی مقابله با تحریم هم محسوب می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان