احتمال وقوع خشکسالی‌های شدیدتر و سیلاب‌های مهیب در سال‌های آینده

گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس در باره خسارات و پیامدهای سیلاب‌های اخیر کشور در صحن علنی قرائت شد.

احتمال وقوع خشکسالی‌های شدیدتر و سیلاب‌های مهیب در سال‌های آینده

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون درباره خسارات و پیامدهای سیلاب‌های اخیر کشور در صحن علنی قرائت شد.

در بخشی از این گزارش آمده است: وقوع سیلاب در اواخر سال 97 و اوایل سال 98 مناطق مختلفی از کشور را در سطح گسترده‌ای تحت تاثیر خود قرار داد و متاسفانه خسارات زیادی به مردم و زیرساخت‌های کشور وارد کرد. با توجه به اهمیت موضوع اعضای کمیسیون کشاورزی در هیات‌های مختلف از تمامی مناطق سیل‌زده بازدید کرده و ضمن برگزاری جلسات با مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی مستقیما در جریان مشکلات و مطالبات مردمی در این خصوص قرار گرفتند.

گزارش مذکور با استناد به بند 6 و 7 و تبصره 1 ماده 45 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس تهیه شده است.

در این گزارش آمده است که احتمال وقوع خشکسالی‌های شدیدتر و همچنین سیلاب‌های مهیب‌تر که ما تاکنون تجربه نکرده‌ایم، در یکی از سال‌های پیش رو هیچ بعید نیست و لذا باید با اصلاح رویکردهای برنامه‌ریزی و توسعه کشور خود را برای مقابله با این پدیده‌ها آماده کنیم.

کمیسیون کشاورزی در گزارش خود تاکید کرد: در کشور ما با اقلیم خشک و نیمه خشک و تجربه وقوع خشکسالی‌های طولانی در گستره زیادی از کشور، عملاً اثبات شده که منافع سیل بیشتر از هزینه‌های آن است و بنابراین باید رویکرد مدیریت منابع آب کشور بیشتر بر هدایت سیلاب متمرکز باشد تا کنترل آن، به این معنا که باید تلاش شود هزینه‌های وقوع سیل را به حداقل برسانیم و از منافع آن حداکثر بهره‌برداری به عمل آید.

این گزارش می‌افزاید باید پذیرفت که تغییر اقلیم در جهان در حال اتفاق افتادن است و ما نیز راه گریزی از آن نداریم. آمارها نشان می‌دهد که سال زراعی 1396 – 1397 تا پایان فروردین خشکترین سال کشور در 50سال گذشته بوده و سال جاری تا این مدت پرباران‌ترین سال کشور در 50 سال گذشته بوده است.

این گزارش می‌افزاید: عدم دخالت غیر تخصصی نهادها و افراد در تصمیمات و اقدامات دستگاه‌های تخصصی هم در زمان تصمیم‌گیری برای اجرای طرح‌ها و هم در شرایط مدیریت بحران منجر به اتخاذ تصمیمات بدون توجه به مبانی علمی و تخصصی در این حوزه شده است. حجم بالای رسوبات حمل شده توسط رودخانه‌ها و همچنین شدت جاری شدن آب در مناطقی که فاقد پوشش گیاهی بوده‌اند کاملا گویای غفلت از حفاظت از عرصه‌های جنگلی و طبیعی کشور طی دهه‌های گذشته است.

در ادامه این گزارش تاکید شده است: مکان‌یابی مجدد برای برخی تاسیسات آبی ایجاد شده و همچنین استخرهای پرورش ماهی به طوری که احتمال آسیب‌پذیری به حداقل برسد ضروری است. تملک اراضی حریم و بستر رودخانه‌ها و تالاب‌ها و جلوگیری از ساخت و سازهای جدید در این مناطق ضروری به نظر می‌رسد. سیلاب‌های اخیر زمینه یک مطالعه علمی از نتایج اقدامات توسعه‌ای در کشور را فراهم کرده و لازم است هر چه سریعتر کوتاهی‌های به عمل آمده بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای به دقت مورد بررسی قرار گیرد و در جهت رفع آنان اقدام شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان