ربیعی: بحث استعفای روحانی در دولت مطرح نیست/ واکنش به استیضاح وزرای کشور و نفت

سخنگوی دولت درباره طرح استیضاح وزرای کشور و نفت گفت: به تعبیر امام‌خمینی(ره) معتقدیم مجلس در رأس امور است و سوال و استیضاح را حق قانونی نمایندگان و‌ از ابزارهای نظارتی مهم می‌دانیم اما باید مصالح و‌ منافع ملی را مورد توجه قرار دهیم.

ربیعی: بحث استعفای روحانی در دولت مطرح نیست/ واکنش به استیضاح وزرای کشور و نفت

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره استیضاح برخی وزرای دولت(وزیر کشور و‌ وزیر نفت) اظهار داشت:به تعبیر امام‌خمینی(ره) معتقدیم مجلس در رأس امور است و سوال و استیضاح را حق قانونی نمایندگان و‌ از ابزارهای  نظارتی مهم می‌دانیم اما باید مصالح و‌ منافع ملی را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: آقای رحمانی فضلی در اتفاقات مبهم و‌ پیچیده چند وقت اخیر در میدان حضور داشته است. نمایندگان با درک شرایط موجود تصمیم درست‌تری خواهند گرفت. از سوی دیگر ما انتخابات را پیش رو داریم، برگزاری باشکوه‌تر‌ و‌ با مشارکت بالا همراه با امنیت آنقدر مهم است که طرح استیضاح وزیر کشور ‌مشکلاتی را در این‌ رویداد مهم به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی دولت همچنین درخصوص استیضاح وزیر نفت گفت: آقای زنگنه از کارآمدترین وزیر نفت است؛ آقای زنگنه در خط مقدم جنگ اقتصادی با آمریکاست و‌ به صلاح نمی‌دانیم ‌در این ‌جنگ یکی از‌ اصلی‌ترین سرباز‌ان ‌‌خود را تغییر دهیم.

ربیعی تصریح کرد: بحث استعفای آقای روحانی در دولت مطرح نیست و در دولت هم این ایده مطرح نیست. من آقای جهانگیری را هم می‌شناسم و طرفدار چنین طرحی نیستند.

سخنگوی دولت درباره سفر آتی روحانی به ژاپن گفت: سفر روحانی به ژاپن ربطی به موضوعاتی از جمله مذاکره ندارد اما دوستان ژاپنی گاهی اوقات پیشنهادهایی در این زمینه دارند که ما آنها را بررسی ‌کنیم اما هیچ ‌برنامه از پیش تعیین‌شده در این زمینه نداریم.

ربیعی در ادامه درباره مصاحبه واعظی با تسنیم که چهارشنبه گذشته و در حاشیه جلسه دولت صورت گرفت که دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهارات واعظی را علیرغم انتشار صوت این گفت‌وگو توسط خبرگزاری تسنیم، تکذیب کرد، گفت: تیتر خبرگزاری تسنیم برای مصاحبه آقای واعظی زرنگی ژورنالیستی بوده؛ کلمه «بله» ایشان در تایید سوال نبوده است. من خودم صوت را گوش کردم، منظور ایشان آن استنباط نبوده است و تفاوتی در مواضع آقای واعظی و وزیر کشور نیست.

 

سخنگوی دولت همچنین گفت: آمریکا با جایگزین کردن تحریم به جای جنگ، مردم را هدف قرار داده است، تحریم جایگزین مدرن برای نسل‌کشی  و جنگ بی‌صدا است. آمریکا با فریب افکار عمومی خود می‌گوید دنبال جنگ نیست. افکار عمومی باید بداند تحریم، سلامت و آرامش و امنیت همه ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده و مسئولان آمریکا اعتراف کردند که تحریم را هم‌طراز جنگ قرار داده‌اند.

ربیعی در ادامه به جلسه شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: در این جلسه در رابطه با اینترنت و نگرانی‌های مربوط به آن صحبت شد و همگان با اجماع کامل بر تداوم دسترسی مردم به اینترنت آزاد تاکید کردند. به هیچ وجه نه‌تنها موضوع قطع اینترنت مطرح نیست بلکه گسترش ارتباط اینترنت ایرانیان نیز مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: این جلسه هم به ابهامات پاسخ داده و هم شرایط سیاست‌گذاری آتی را مشخص کرده است. دولت یازدهم برای گسترش اینترنت  تلاش کرده و این دولت هم موجب گسترش بازار دیجیتال شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های مجدد شرکت‌های همکار با ایران، تصریح کرد: آمریکا همه این شرکت‌ها را تحت نظر و تحت فشار قرار داده است. چون پدیده جدیدی نیست در ارتباط با اصل موضوع صحبت نمی‌کنم؛ وزیر خارجه آمریکا پریشب صراحتا اعتراف کرد که تحریم را همانند جنگ گرفته‌اند. در جنگ آدم می‌کشند و گروگان می‌گیرند و همه این کارها را برای به‌هم زدن امنیت روانی مردم، ذهنیت و تحریک مردم انجام می دهند. راه ما راه گفت‌و گو با مردم و راه تبیین شرایط برای مردم است. آمریکا توان ادامه دادن به چنین رفتارهایی نخواهد داشت و این حداکثر فشاری است که به مردم ایران وارد می‌کند.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره ادعای پمپو در راستای تحریک نیروهای عراقی توسط نیروهای جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: اگر مستنداتی داشتند حتما همان اول ارائه می‌دادند. مردم در عراق در خیابان هستند، داعش در حال قدرت یافتن مجدد است، در این شرایط که خود آمریکا مقصر است حمله به تاسیسات  آنان عادی است.

وی ادامه داد: هدف آمریکا ایجاد مجدد ایران‌هراسی است، ایران طبق اصول ثابت خود در امور کشورهای همسایه دخالت نمی‌کند. آمریکایی‌ها بدانند در صورت عملی کردن تهدیدها پاسخ کوبنده‌ای دریافت خواهند کرد.

سخنگوی دولت همچنین درباره طرح معیشت خانوارها اظهار داشت: طرح معیشتی با طرح یارانه متفاوت است؛ شش میلیون و خرده‌ای در این طرح ثبت نام کردند که بیش از دو میلیون نفر اجازه دادند دارایی‌هایشان بررسی شود. قطعا بررسی می‌شود و افرادی که مشمول شوند به آنان طرح معیشتی داده خواهد شد. مسئله معیشت، اشتغال، حاشیه‌نشینی و احساس نابرابری همچنین فقدان توسعه دیرین و تحریم از جمله مشکلاتی است که باید برای سال آتی درباره آنان تحلیل ارائه داد.

ربیعی درخصوص بررسیFATF گفت:  گزارشی از جلسات دور جدید در مجمع تشخیص مصلحت نظام  نشان می‌دهد با ترکیب دو کمیسیون، بررسی مجدد آن آغاز شده است. آنچه مهم است این است که تصمیمات امروز ما برای آینده کشور مهم است.

وی افزود: از موافقین و مخالفین خواهش می‌کنم که نظرات خود را اعلام کنند؛ رسانه ملی نیز این فرصت برابر را به هر دو گروه بدهد. کارشناسان مالی و بانکی معتقدند با رفتن ایران به لیست سیاه، هر ایرانی به مشکل بر می‌خورد. همکاران وزارت خارجه معتقدند خروج از این لیست سیاه کار مشکلی است و برای دولت‌های آتی هم سخت است. کارشناسان امنیتی ما هم معتقدند تحفظ امنیت ملی حفظ می‌شود و چین و روسیه هم به لیست پیوستند. کارشناسان سیاسی می‌گویند نپیوستن به این لیست یک نوع خود تحریمی است. ما به نظر مجمع احترام می‌گذاریم و امیدوارم مصلحت نظام در نظر گرفته شود.

سخنگوی دولت همچنین درباره معوقات مالیاتی گفت: 66 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی ما است که از این رقم  44 هزار میلیارد تومان جرایم مالیاتی و بقیه اصل مالیات است و امسال نیز مبالغ قابل توجهی از معوقات مالیاتی وصول شده است. یکی از برنامه‌های مهم سازمان مالیات جلوگیری از فرار مالیاتی و گرفتن مالیات‌هاست.

 ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود به استعفای رئیس هلال احمر اشاره کرد و گفت: فرایند استعفای رئیس سازمان هلال احمر طی نشده است،  رئیس‌جمهور موضوعات مربوط به سازمان هلال احمر را به معاونت حقوقی ارجاع دادند، خانم جنیدی بزودی در این‌باره اعلام نظر می‌کند تا این مشکلات هم بر طرف شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان صحت ادعای زنده بودن سرنشینان کشتی سانچی، اظهار داشت: شنیده‌ام که به محاکم آمریکایی رفتند. دی ماه سال 96 این نفت‌کش تصادف کرد و در آب‌های چین غرق شد. آنها ظرف چند ثانیه با استشمام گازهای سمی فوت کردند. چند پیکری هم که باقی ماند برای این بود که در آن سانحه روی کشتی بودند. صداهای ضبط شده در جعبه سیاه ضبط شد، «یا حسین»هایشان ضبط شده و سه دقیقه هم بیش‌تر نیست. از صدای اعلام خطر کاپیتان تا یا حسین‌ها فاصله کمی است که در جعبه سیاه باقی ماند.

سخنگوی دولت در این‌باره ادامه داد: پاناما و  چین این موضوع را بررسی و گزارش‌های خود را اعلام کردند؛ گزارش اولیه درست بود، طبیعی است که بسیاری از افراد این موضوع را نخواهند بپذیرند. وزارت اطلاعات شواهدی که اعلام می‌کنند تلفن‌هایی بود را بررسی کرد. چرا باید جمهوری اسلامی شهروندان خود را ببرد پنهان کند؟!. حرف زدنِ بیشتر در این‌باره نمک پاشیدن روی زخم است. این موضوع که برخی می‌گویند سرنشینان سانچی را در جزیره‌ای در چین برده‌اند درست نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان