رصد تحرکات انتخاباتی

حضور جناح‌های سیاسی مختلف نویدبخش انتخاباتی پرشور

تهران- ایرنا- آمار بالای ثبت‌نام داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حضور جناح‌ها، گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف حکایت دارد و نویدبخش، انتخاباتی پرشور در اسفند است.

حضور جناح‌های سیاسی مختلف نویدبخش انتخاباتی پرشور

حضور در انتخابات یکی از مستحکم‌ترین ابزاری است که کشور را در مقابل دسیسه و توطئه های دشمنان جمهوری اسلامی ایران مصون نگه می‌دارد. به باور کارشناسان و فعالان سیاسی، آمدن مردم به صحنه انتخاباتی از اهمیت بسیاری برخوردار است و سطح مشارکت عمومی، همبستگی ملی را نشان می دهد. از این‌رو باید تمامی زمینه‌ها برای انتخاباتی پرشور و حماسی فراهم شود.  

اردوگاه اصلاح‌طلبان

موانع، توصیه ها و راهبردهای انتخاباتی

روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است: روزنامه اعتماد: حضور در انتخابات برای اصلاح‌طلبان همیشه یک خوان بیشتر داشته است، خوان شورای نگهبان که بیشتر مواقع اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند آن را چنان‌که رقیب به سلامت می‌گذرد، بی‌مشکل رد کنند و زودتر از موعد کارزار انتخابات را با مُهر ردصلاحیت‌ روی پرونده‌شان ترک کرده‌اند. اما به‌رغم گلایه‌ها و انتقادات صریح اصلاح‌طلبان از شورای نگهبان، از مدت‌ها قبل بحث رایزنی با شورای نگهبان برای کم کردن هزینه‌های عبور از این خوان زمزمه‌وار مطرح می‌شود.چند روز پس از پایان مرحله نام‌نویسی کاندیداهای مجلس یازدهم و در روزهایی که گلایه از حضور کمرنگ اصلاح‌طلبان در این مرحله بالا گرفته بود، یک عضو شورای نگهبان با انتشار عکس 3 چهره شاخص اصلاح‌طلب از رفت و آمدها به این شورا خبر داد. هادی طحان‌نظیف از اعضای حقوقدان شورای نگهبان که به تازگی به جمع اعضای این شورا پیوسته در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از رفت و آمد برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله محمدرضا عارف، مجید انصاری و محمدصادق خرازی به شورای نگهبان خبر داد و نوشت: «داور خوب کسی است که اظهارات طرفین و مستندات را خوب بشنود و پس از بررسی و تطبیق با موازین قانونی اعلام نظر کند. شورای نگهبان داور ملی انتخابات است. مسابقه‌ای که جناح‌های سیاسی با یکدیگر رقابت می‌کنند و نهایتا پیروز آن مردمند.»

روزنامه آرمان در گفت‌و گو با مهندس محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی،‌ آورده است: اصلاح‌طلبان که تا مدت‌ها درگیر تعیین استراتژی برای ورود به انتخابات مجلس بودند در نهایت نتوانستند حضور موثری در ثبت نام انتخابات داشته باشند و سردرگمی و عدم قطعیت در نحوه ثبت نام اصلاح‌طلبان مشهود بود. این در حالی است که طیف رادیکال جریان اصولگرایی از این فرصت استفاده کرده و به دنبال احیای خود در مجلس آینده است. از سوی دیگر گمانه‌زنی‌های متعددی درباره رایزنی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان مطرح شده و چهره‌های سرشناس جریان اصلاحات در تلاش هستند تا این جریان با یک رویکرد حداکثری در انتخابات آینده حضور پیدا کند. در این بین برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب با طرح موضوعاتی مانند احتمال اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده لیست انتخاباتی ارائه نکنند سردرگمی‌های امروز اصلاح‌طلبان را تشدید کرده اند. اظهاراتی که در شرایط کنونی که جریان‌های سیاسی برای اقناع افکار عمومی برای حضور در انتخابات با چالش‌های جدی مواجه هستند شرایط را سخت‌تر از گذشته خواهد کرد.

مهندس افشانی معتقد است: «آنچه امروز مایه نگرانی است رفتار و موضع‌گیری خود اصلاح‌طلبان است. واقعیت این است که در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان در یک حالت سردرگمی و عدم قطعیت برای تصمیم‌گیری قرار دارند. این عدم قطعیت در تصمیم‌گیری با توجه به زمان اندکی که تا برگزاری انتخابات باقی مانده برای کل جریان اصلاحات زیانبار است. اگر اصلاح‌طلبان معتقدند می‌توانند خدمتگزاران بهتری برای مردم باشند نباید پس از ثبت نام در انتخابات آیه یأس بخوانند و به شکلی موضع‌گیری کنند که میزان مشارکت مردم کاهش پیدا کند».

روزنامه ابتکار در گفت وگو با محمدجواد حق‌‏شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نوشته است: حزب اعتمادملی تلاش می‌کند که مردم را متوجه خطرات یاس و ناامیدی از نهادهای انتخاباتی کند.  ضدانقلاب و براندازان چهل سال است که رویکرد تحریم انتخابات را دنبال کرده و اعتقاد دارند که مشارکت حداکثری به نظام مشروعیت می‏ دهد. از سویی جریانی در داخل کشور اصالتی برای انتخابات و جمهوریت نظام قائل نیست و اعتقادی به رای مردم ندارد. البته وقتی جامعه حضور حداکثری در انتخابت دارد، این جریان با اقبال مردم مواجه نمی‌شود و به همین دلیل هم آنها با مشارکت حداکثری مخالفت دارند. این جریان تمامیت‌خواه رای همسو با خود را متبرک و رای مخالف خود را غیرمتبرک می ‏داند و تلاش می‏ کند اقلیتی همسو با خود در انتخابات مشارکت کند. در حال حاضر شاهد «روی هم افتادگی» نگاه براندازان و تمامیت‌خواه در رابطه با انتخابات هستیم و این دو جریان مانند دو لبه قیچی عمل می‏ کنند تا مشارکت حداکثری در انتخابات شکل نگیرد. از سویی هم با ناکارآمدی نهادهای انتخابی به دلیل عوامل درونی خود آنها و موانع سایر نهادها مواجه هستیم. همه این عوامل جامعه را برای حضور در انتخابات دلسرد کرده است و در این شرایط، اعتمادملی تلاش می‌کند که با جامعه گفت‏ وگو کرده و مردم را متوجه خطرات یاس و ناامیدی از نهادهای انتخاباتی کند. ما همچنین باید با نهادهایی مثل شورای نگهبان و صداوسیما گفت ‏وگو کنیم تا مردم را پیش از این ناامید نکنند. نهادهایی که در انتخابات تاثیرگذار هستند باید بدانند کاهش آرای اصلاح‌طلبان به معنای افزایش سبد رای اصولگرایان نیست؛ بنابراین همه باید تلاش کنیم تا گفت‌‏وگوهای صریح شفافی با مردم داشته باشیم و جامعه را برای حضور در انتخابات تشویق کنیم. حزب اعتماد‏ملی در همین راستا اعضای شورای مرکزی خود را به استان‌ها فرستاد تا با مردم وارد گفت‏‌وگو شوند. همچنین از اعضای خود که آماده حضور در انتخابات نبودند دعوت کرد تا در انتخابات ثبت‌نام کنند.

روزنامه آفتاب در یادداشتی به قلم امید مافی، نوشته است: باز هم جماعتی احساس تکلیف کردند و به سرعت خود را به فرمانداری‌ها رساندند تا زبانمان لال کارها روی زمین نماند و مجلس همچنان عصاره ملت باشد و احساس خدمت‌رسانی به خلق، در سرمای گداکش این حوالی هوایی بخورد. دوست نداریم با عینک بدبینی به اتفاقات بنگریم اما این سوال را می‌توانیم بپرسیم که چگونه نمایندگان آتی در بهارستان حال خانه ملت را عوض خواهند کرد؟ خانه ای که حال خوشی ندارد و مدت‌هاست میکروفن‌هایش بسته نمی‌شود تا مانور برخی وکلایی که از حالا دلشان بهارستان بعدی را می‌خواهد ناتمام نماند تا بساط استیضاح فلان وزیر پهن گردد و نمایندگان منتقد زیر فلاش دوربین‌ها بیشتر دیده شوند. هر چه باشد تا اسفند زمان زیادی نمانده و پلک بهم بزنند باید مچ در مچ بیندازند و برای چشیدن طعم پیروزی طرح‌های بکرتر(!) رو کنند تا صندوق‌ها به پیام آوران شادی بدل گردند و بن بست فراروی شیفتگان خدمت قرار نگیرد. بی تعارف اما در چنین شرایطی اینکه برخی باد در غبغب بیندازند و پشت تریبونِ جذاب ساختمان هرمی‌با سگرمه‌های درهم رفته وعده دوختن زمین به آسمان را دهند نه‌تنها دلچسب و روحبخش نیست، بلکه نشان می‌دهد فلان نماینده مجلس هنوز نمی‌داند اوضاع از چه قرار است و مردم چگونه در این سال‌ها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند. به همین پایتخت آلوده خوب نگاه کنید. شهری درندشت که به گفته یک مقام مسوول عمر بیمارستان‌هایش به بیش از صد سال می‌رسد و مرگ از دیوار شفاخانه‌هایش می‌بارد،شهری که ترافیک جانخراشش روی اعصاب رژه می‌رود و هوای پاکش سال‌هاست به یغما رفته، شهری که حسرت نوشیدن یک جرعه آب خوش را بر دل خویش گذارده است و شهری که اهمال منفعت طلبان و ندانم‌کاری‌ها، خوابش را ربوده،اینک بیش از هر اکسیری به وکلایی نیاز دارد که جنم داشته باشند.

روزنامه مردم سالاری در سرمقاله ای به قلم علی‌اکبر مختاری،‌ آورده است: فرآیند انتخابات مجلس در ایران با ثبت نام 14 هزار نفر از داوطلبان برای رقابت بر سر تصاحب 290 کرسی مجلس در سراسر کشور آغاز شده است. اگر چه شرایط جامعه به سبب بحران‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی پویایی فضای انتخابات در دوره‌های گذشته را ندارد ولی طبق اعلام منابع رسمی در این دوره تعداد داوطلبان نسبت به دوره قبل به طور متوسط 15 درصد رشد داشته است. جمهوریت با مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود پیوند دارد و این امر مهم مستلزم استقرار دموکراسی و پارلمان قوی و تاثیرگذار است. مسلما تکثرگرایی و میزان قدرت و تاثیر نهادهای انتخابی در نظام سیاسی افزایش یابد به همان میزان کیفیت دموکراسی و جمهوریت تقویت خواهد شد. همچنین شایستگی افرادی که به عنوان نخبگان سیاسی در مناصب سیاسی انتخاب یا انتصاب می‌شود و وفاداری آنان به اصول و مبانی جمهوریت و دموکراسی تعیین‌کننده است. حکومتداری مطلوب با وجود نخبگان سیاسی بافضیلت و شجاع و وفادار به منافع ملی که از رفتارهای خودمدارانه گذشته‌اند محقق می‌شود. کمرنگ شدن نقش قوه مقننه در تغییر و تثبیت امور مهم و اساسی کشور همچنین اهمال و تخلفاتی که از نمایندگان مجلس در رسانه‌ها منتشر می‌شود همگی نشان از عقب نشینی مجلس از جایگاه قانونی و رسمی خود است. این روزها در رسانه‌ها گزاره در راس امور نبودن مجلس یا جایگزینی نهادها و کانون های دیگر در امر قانونگذاری موجب نحیف شدن مجلس است و تداوم این روند جمهوریت نظام را زیر سوال می‌برد. شرایط ایجاد شده در وضعیت سیاسی کشور همگان را به این فهم رسانده که یکی از عوامل پدید آمدن بی تعادلی و کجروی های سیاسی و ناکارآمدی نهادهای سیاسی یقینا از ناتوانی جامعه در گزینش‌های انتخاباتی و عدم راهیابی افراد شایسته و متخصص به مناصب سیاسی است.

تارنمای عصر ایران در گزارشی می آورد: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و فرمانده سپاه محمد رسول الله استان گیلان در دوران دفاع مقدس در واکنش به اظهارات محمدعلی عزیز جعفری فرمانده سابق سپاه در یک برنامه تلویزیونی، نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی منتشر کرد. اولاً ورود نظامی‌ها به عالم سیاست ممنوع است، هم عقلاً و هم مطابق توصیه‌های مکرر امام خمینی(ره). ثانیاً این نظر شما با نظر مقام رهبری نیز مغایر است زیرا ایشان تاکنون چند بار گفته‌اند ممکن است کسی در موضوعی نظرش مخالف نظر من باشد، باید بتواند حرفش را بزند. یا در دیدار دانشجویان فرمودند چه کسی گفته از من انتقاد نکنید، از من انتقاد کنید. ثالثاً این نظر جنابعالی با سیره رسول اکرم و ائمه اطهار خصوصا علی (ع) در دوره زمامداری‌شان منافات دارد. حضرت امیر می‌فرمود: از من در آشکار و پنهان انتقاد کنید و در برخورد با بزرگترین دشمن خود (خوارج) تا زمانی که آنها دست به سلاح نبردند آزادی بیان آنها را محدود نکرد. مجلس مظهر و نمونه کوچکی از ملت است و باید همه دیدگاه‌ها در آن حضور داشته باشند. سرایت دادن نوع رابطه نظامیان با ولی فقیه به عنوان فرمانده کل قوا به مجلس و نمایندگان، یک خطای بزرگ است. اینکه مبانی فکری دو نفر در همه حوزه‌ها عین هم باشد، کمتر رخ می‌دهد. رهبر انقلاب هم چنین انتظاری ندارند. پس کاسه داغ‌تر از آش نشویم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و فرمانده سپاه محمد رسول الله استان گیلان در دوران دفاع مقدس در واکنش به اظهارات محمدعلی عزیز جعفری فرمانده سابق سپاه در یک برنامه تلویزیونی، نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی منتشر کرد.

رصد جریان مقابل

خبر آنلاین در گفت و گو با محمدرضا میرتاج الدینی، چهره سیاسی اصولگرا،‌ آورده است: جریان اصیل انقلابی می تواند با یک آسیب شناسی و انجام اصلاحاتی در برنامه ها و همچنین ارائه کارنامه عملکردی خود در بخش‌های موفق، آرای مردم را در انتخابات آینده مجلس به خود جلب کند. تلاش اصولگرایان برای رسیدن به وحدت ذیل چتر شورای ائتلاف جدی تر از قبل دنبال می شود. با این وجود اما دو موضوع این شورا را وارد چالش کرده است، یک سرلیستی لیست اصولگرایان در تهران آنهم در شرایطی که چهره هایی چون قالیباف، آقاتهرانی، میرسلیم و مصباحی مقدم هرکدام به نوعی داعیه دار سرلیستی هستند، چالش دوم اما یک چالش تکراری است، چالش جبهه پایداری و روش های تک روانه و اختلاف برانگیزش. محمدرضا میرتاج الدینی، چهره سیاسی اصولگرا و نماینده ادوار مجلس که خود این دور از انتخابات کاندیدا شده، به روندی که در حال طی شدن است امیدوار بوده و معتقد است: «اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس به دلیل کارنامه موفق خود دست برتر را خواهند داشت.» او تاکید دارد که از دل تحرکات شورای ائتلاف در نهایت یک لیست بیرون خواهد آمد و اگر پایداری ها هم لیستی مجزا بدهند اشتراکاتش با لیست شورای ائتلاف زیاد خواهد بود. میرتاج الدینی همچنین جریان سوم را یک جریان بی ریشه می داند که مردم به آنها اعتماد نخواهند کرد.

اردوگاه اصولگرایان

پیش بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انتخاباتی


روزنامه رسالت در گفت و گو با سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ نوشته است: روزنامه رسالت: اتفاقات دو سال گذشته به‌ویژه سقوط شدید ارزش پول ملی که باعث افزایش سختی معیشت مردم شد. یکی از آسیب‌های سال‌های اخیر، تضعیف روحیه مردم و سلب اعتماد آن‌ها است.اعتماد مردم و مشارکت آن‌ها که نمود خود را در گستردگی حضور در انتخابات نشان می‌دهد سرمایه میهنی است و برای تقویت و تثبیت ارکان مردمی نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیار اهمیت دارد. باید مقابل تمام طرح‌ها و عملکردهایی که به یأس‌آوری عمومی منجر می‌شود ایستاد و آن را افشا کرد. جمهوری اسلامی ایران یکی از قوی‌ترین مردم‌سالاری‌های جهان است و البته بدخواه و معاند فراوان نیز دارد.

امروز همه باید دست‌به‌دست هم دهیم و از کیان این نظام مقدس دفاع کنیم و با اختلاف‌افکنی‌ها مقابله و با یأس آفرینی‌ها مبارزه کنیم و این رسالت نیروهای انقلاب است.


احمد صادقی عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد نزدیک شدن به انتخابات و برنامه‌های جریان انقلاب، بیان کرد: «اتحاد نیروهای انقلابی در این دوره حتی با سلایق متفاوت و مختلف، نشان‌دهنده این است که تجربیات گذشته را مدنظر قراردادند و به این نتیجه رسیدند که وحدت و ائتلاف تنها راه رسیدن به پیروزی است. همچنین از ویژگی‌های شکل‌گیری شورای انقلاب در این دوره حضور بیشتر جوانان و بانوان است. در این دوره باید کارها بر پایه علمی و مطالعاتی باشد. لحظه‌به‌لحظه وضعیت و اخبار روز رصد و تحلیل شود و با توجه به نظر نخبگان و استفاده از اندیشه‌های فعال تصمیم‌گیری شود. امیدواریم با این تصمیمات، مجلسی با عملکرد مناسب و کارآمد تشکیل دهیم تا شور و شوقی دوباره، در مجموعه جریان انقلاب و مردم به وجود آید. مجلس فعلی بی‌خاصیت است و جایگاه اصلی خود، که قانون‌گذاری بوده را فراموش کرده است و خروجی مصوباتشان نیز باری از دوش مردم برنمی‌دارد. همچنین دیگر وظیفه آن‌ها نظارت بر اجرای قانون است که در این مورد ناکارآمد بود.

روزنامه خراسان در گزارشی آورده است:عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در نشست فصلی استان‌های حزب وحدت و همکاری ملی تنها راه موفقیت جریان اصلاحات در دور یازدهم انتخابات مجلس را حرکت جبهه‌ای بیان کرد و افزود: با اتخاذ این رویکرد توانستیم در انتخابات 92 تا 96 نتیجه لازم را به دست آوریم.  جریان اصلاح‌طلبی توانست با جریان جبهه‌ای خود در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس دهم و شورای اسلامی شهرها در کشور نتیجه قابل قبولی را کسب کند. در مجلس یازدهم هم بهترین راه همین رویکرد جبهه‌ای است باید منتظر ماند تا با توکل به خدا و اتحاد نیروهای اصلاح‌طلب به نتیجه برسیم.  دو جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی که هر دو در درون نظام هستند، حضوری فعال دارند که پس از بررسی صلاحیت‌ها لیست نامزدهای اصلاح طلبان در مراکز استان ها مشخص می‌شود. هنوز جبهه اصلاح‌طلبان به یک جمع بندی خاص اجرایی نرسیده است، طرح‌هایی پیشنهاد شده که در حال بررسی است ولی می توان گفت نامزدهای تهران براساس شاخص‌هایی چون تجربه نمایندگی، مدیریت اجرایی، تخصص، سابقه و تدین  و از این قبیل موارد تعیین می‌شوند.

خبرگزاری مهر در گفت و گو با حبیب الله خجسته پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان آورده است: مطالبه‌گری، آگاهی‌بخشی و اغنای مردم مهمترین رسالت رسانه‌ است. آگاهی بخشی و اغنا سازی مردم مهمترین کاری است که باید انجام شود لذا مردم ما قطعا می‌دانند که اگر می‌خواهند بر همین مشکلات فائق آیند راهش از طریق صندوق رای خواهد بود. برای گذر از این بحران‌ها باید در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کرد تا با انتخاب قانون‌گذاران خوب و به‌تبع آن تصویب قوانین مناسب و نظارت بر اجرای قوانین بتوانیم از این چالش‌ها عبور کنیم لذا با بی تفاوتی و کنار نشستن نه تنها مشکلی حل نخواهد شد چه‌بسا مشکلات نیز افزوده می‌شود. نمونه‌ای از این حرکت در مرکز استان مشاهده کردیم که جلسه‌ای با حضور رسانه‌ها و مدیران دستگاه‌های مختلف برگزار شد تا بخشی از ابهامات موجود در ذهن رسانه‌ها و مردم پاسخ داده شود. با تشکیل جلسات مشابه می‌توان با احزاب نیز صحبت کرد و نقطه نظرات آن‌ها را شنید و راهکارهای لازم را دید تا بر مبنای آن افراد را برای مشارکت بیشتر ترغیب کنند.

خبرگزاری دانشجو در گفت وگو با مصطفی کواکبیان به طرح مساله احتمال تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان اشاره کرد و آورد: ما هیچ وقت با انتخابات سر قهر نداریم. مساله دیگر این بوده که ما می‌خواهیم لیست ارایه بدهیم یا اینکه نه، این کار را انجام ندهیم که این مساله یک موضوع جداگانه دیگری است. اگر افراد واجد شرایطی را برای قرار دادن در لیست نداشته باشیم؛ پس باید از کجا لیست ارایه بدهیم؟ اگر ما 200 نفر واجد شرایط در کشور داشته باشیم و افرادی مقبول و مورد پسند مردم و اصلاح طلبان باشند حتما لیست ارایه می‌دهیم.

تارنمای الف گزارش داد: روابط اقتصادی یکی از ابزارهای نفوذ غرب و اروپا در کشور به شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود که آمریکائیان و اروپاییان برای حفظ مهره‌های نزدیک به خود در آستانه انتخابات گشایش‌های اقتصادی ایجاد کنند. ‌گشایش اقتصادی آمریکا و اروپا برای تأثیرگذاری در انتخابات مجلس است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به بدعهدی‌های متعدد غربی‌ها و اروپاییان آورده است: آمریکا و اروپا اخیراً گفته‌اند که فشارهای حداکثری در حال تحقق نظر رهبر معظم انقلاب در مورد بستن چاه‌های نفت و قطع وابستگی‌ها می‌شود. این تحریم‌ها سبب شده که ما به سمت اقتصاد بدون نفت، تکیه بر داخل و نهایتاً قطع وابستگی به غرب و اروپا شود. روابط اقتصادی یکی از ابزارهای نفوذ غرب و اروپا در کشور به شمار می‌رود و آن‌ها در این زمینه احساس خطر کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که آمریکائیان و اروپاییان برای حفظ مهره‌های نزدیک به خود در آستانه انتخابات گشایش‌های اقتصادی ایجاد کنند. هدف از این گشایش‌ها تأثیرگذاری بر مردم و جداسازی مسوولان از نیاز به تکیه داخل است و این تکیه در نزد مردم به فراموشی سپرده شود و اطلاعاتی در دست بوده که در این زمینه در حال مذاکره هستند. معتقدم این گام زیاد تأثیرگذار نبوده و ما در کمیسیون امینت ملی در حال بررسی برداشتن گام‌های اثربخش در این زمینه هستیم.

رصد جبهه رقیب

جهان نیوز در گزارشی آورده است: بحران مشروعیت و عملکرد ضعیف این جریان به جایی رسیده است که «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران اعلام می کند که امضای خاتمی نباید زیر لیست های شورای شهر و مجلس اصلاح طلبان قرار می گرفت. اصلاحات در جریان انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی چه آرایش انتخاباتی به خود می گیرد. این روزها با توجه به اینکه «محمدرضا عارف» سرلیست این جریان در انتخابات دهم مجلس از حضور مجدد در انتخابات انصراف داده است، معلوم نیست چه فردی به عنوان سرلیستی این جریان سیاسی در شهر تهران قرار است، پرچمدار این جریان شود. این درحالی است که برخی از اصلاح طلبان شاخص از جمله «عبدالواحد موسوی لاری» و «شهیندخت مولاوردی» ماجرای ارایه لیست انتخاباتی از سوی اصلاح طلبان را با اما و اگر همراه کرده اند. 

بهار نیوز در گفت وگو با عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، نوشت: انتخابات مجلس شورای اسلامی به هر حال یک انتخابات مردمی است و همه مردم می‌توانند براساس شرایط قانونی که دارند شرکت کنند و منعی برای آن نیست و شورای نگهبان هم بارها که مجلس می‌خواست شرط محدود کننده‌ای را لحاظ کند، این ایراد را داشته است که حتی‌الامکان ورود افراد و استفاده از این حق را قانون محدود نکند، اما از طرف دیگر کشورها و نظام‌های سیاسی دیگر را می‌بینید که برای داوطلب بودن هر انتخاباتی نظمی به حضور افراد داده‌اند یک خبرنگار اسپانیایی در اینجا با من مصاحبه‌ای داشت و خود او می‌گفت که خیلی عجیب است شما این تعداد ثبت‌نام کننده در انتخابات دارید. یا یک خبرنگار ژاپنی چند هفته قبل با من مصاحبه می‌کرد از وی پرسیدم که در کشور شما با توجه به اینکه مجلس آن‌ها 700 نفر نماینده دارند، چه تعداد شرکت می‌کنند گفت: البته اطلاعات دقیقی ندارم، ولی قطعاً این تعدادی که در کشور شما شرکت می‌کنند نیست؛ در واقع این یک نظم دادن به امور هست. باید افراد براساس اهدافی که برای مجلس و نمایندگی در نظر می‌گیریم شرکت کنند. طبیعتاً چهارچوب‌هایی باید رعایت شود و روش‌هایی را در نظر بگیریم که افراد بتوانند به درستی وارد شوند و به اهدافشان برسند. ما چند سال گذشته پیشنهاد داده بودیم که قانون انتخابات اصلاح شود و مکانیزم‌هایی برای ثبت نام پیش‌بینی شود و افرادی که برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند ویژگی‌ها و شرایطی را داشته باشند و شرایط نسبت به افرادی که شرایط اصلی و شایستگی‌های اصلی را ندارند، بازدارنده باشد. متاسفانه مجلس به نظر من کوتاهی کرد و جا دارد که باز هم گلایه‌مان را از مجلس تکرار کنیم.

بهار نیوز در گزارشی دیگر آورده است: در سه دهه اخیر جریان اصلاحات به رویکردی که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها در پیش گرفته اعتراض داشته و در هر انتخابات نیز فهرستی بلند بالا از نفراتی که با نظارت استصوابی این شورا از رقابت انتخاباتی کنار گذاشته شده‌اند و یا به قول سخنگوی شورای نگهبان «احراز صلاحیت» نشده‌اند ارائه می‌دهند. نوع مواجهه شورای نگهبان با اصلاح‌طلبان آنان را گاه به کناره‌گیری از مشارکت در رقابت‌های انتخاباتی وادار ساخته است و گاهی نیز همچون سه انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری یازدهم و دوازدهم و مجلس دهم سبب حرکت آنان به سمت و سوی ایجاد ائتلاف با معتدلین و حتی اصولگرایان شده است. اما آنچه در انتخابات پیشِ رو جالب توجه به نظر می‌آید اعتراضاتی است که این بار اصولگرایانی که خود را «انقلابی» می‌خوانند به شورای نگهبان مطرح کرده‌اند؛ اعتراضاتی که در روزهای اخیر در اظهارات حجت‌الاسلام پناهیان، واعظ مشهور اصولگرا و همینطور سردار جعفری، فرمانده پیشین سپاه   شاهدش بودیم. معترضان اصولگرای عملکرد شورای نگهبان بر این عقیده هستند که آیت‌اله جنتی و دیگر همکارانش در این شورا در همه این سال‌ها نسبت به بررسی صلاحیت اصلاح‌طلبان و به طور کلی طیف میانه‌رو که در ادبیات این عده «لیبرال‌ها» خوانده می‌شوند جدیت لازم را نداشته است و به اصطلاح عامیانه با آن‌ها راه آمده است!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان