استفاده مداوم از هدفون و هندزفری چه بلایی سرمان می‌آورد؟

استفاده مداوم از هدفون و هندزفری چه بلایی سرمان می‌آورد؟
هدفون و هندزفری جزو ابزارهایی است که این روزها خیلی بیشتر از گذشته استفاده می شود. در اتوبوس و تاکسی و مترو کمتر کسی را می بینید که هدفون یا هندزفری به گوشش نباشد. اما تحقیقات پزوهشگران نشان می دهد استفاده طولانی‌مدت از این ابزار مشکلات جدی سلامت به همراه دارد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.

وز وز گوش

به گزارش ایرنا این عارضه به دلیل آسیب به سلول‌های مویی در حلزون بخشی از گوش داخلی رخ می‌دهد.وز وز گوش به احساس صدای زنگ یا صداهای دیگر در گوش یا درک آن توسط مغز، زمانی که محرک صوتی خارجی در محیط وجود ندارد، گفته می‌شود. در این حالت شخص بدون اینکه صدایی در محیط باشد، به طور مداوم صداهایی شبیه نویز احساس می‌کند. این حالت می‌تواند دائمی یا موقتی باشد.این عارضه بیماری نیست و علاوه بر استفاده طولانی‌مدت از هدفون یا شنیدن موسیقی با صدای بلند، می‌تواند ناشی از مشکلات دیگری از قبیل عفونت گوش، یا استفاده از داروهای مختلف باشد.

پُرشنوایی

درک غیرطبیعی از میزان صدای بلند را پُرشنوایی یا تیزی شنوایی می‌نامند. این عارضه معمولا با کاهش شنوایی همراه نیست. افراد پرشنوا محدوده شنوایی باریکی دارند و معمولا صداهای زیر 50 دسی‌بل را نمی‌شوند و صداهای بالای 80 دسی‌بل برایشان آزاردهنده است. این عارضه معمولا با وز وز گوش همراه است. در واقع این حالت به معنای حساسیت به صداهای طبیعی محیط است.
 

عفونت جدی گوش

این تجهیزات معمولا به دلیل استفاده در محیط، به انواع میکروارگانیسم‌ها آلوده هستند. از طرفی استفاده طولانی‌مدت از آنان باعث عرق در ناحیه گوش شده و محیطی مرطوب و مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها فراهم می‌کند.این عارضه در افرادی که از هدفون‌های اشتراکی استفاده می‌کنند شدیدتر است و باعث اشتراک میکروارگانیسم‌های مختلف بین افراد می‌شود.

کاهش شنوایی

کاهش شنوایی شایع‌ترین عارضه ناشی از گوش دادن موسیقی با استفاده از هدفون و تجهیزات مشابه است. اگر روزانه به مدت 15 دقیقه و بیشتر با استفاده از هدفون با صدای بلند موسیقی گوش می‌کنید، باید گفت انتظار کاهش شنوایی را در آینده‌ای نزدیک داشته باشید.گوش‌دادن به موسیقی با استفاده از هدفون باعث آسیب به پرده گوش شده و به مرور آستانه شنوایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

درد گوش

افرادی که به طور مداوم از هدفون استفاده می‌کنند، معمولا به درد گوش دچار می‌شوند. از طرفی استفاده افراطی از این تجهیزات می‌تواند به بی‌حسی گوش منجر شود.
 

بی‌توجهی به محیط

افرادی که مدام هدفون در گوش دارند، معمولا نسبت به محرک‌های محیطی کاملا بی‌تفاوت هستند، تصادف و زمین‌خوردن از جمله مهم‌ترین خطراتی است که برای این افراد رخ می‌دهد.

کاهش یادگیری

شنوایی یکی از اصلی‌ترین ارکان یادگیری است. استفاده افراطی از هدفون به دلیل کاهش شنوایی بر یادگیری اثرات نامطلوبی دارد.

آسیب جدی به مغز

هدفون به خاطر تولید امواج الکترومغناطیسی، در دراز مدت اثر مخربی بر مغز دارد. از طرفی هرگونه آسیب و عفونت ناشی از هدفون در گوش، به طور مستقیم بر مغز اثرگذار است. مغز عاشق سکوت است و انواع صدا خیلی برای مغز خوشایند نیست.  بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال 2011 میلادی که آلودگی صوتی را «طاعون مدرن» نامید، مدارک محکمی وجود دارد که آلودگی‌های صوتی اثرات مضر شدیدی بر سلامت دارد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان