چرا ترامپ تلفات آمریکا در حمله موشکی سپاه را صفر اعلام کرد؟

رئیس‌جمهور آمریکا ترجیح داده است که در فاصله کمتر از ۱۱ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، تلفات آمریکایی در حمله موشکی سپاه را صفر اعلام کند تا بتواند بدون رویارویی مستقیم با ایران، خود را موقتاً از زیر فشار خارج کند.

چرا ترامپ تلفات آمریکا در حمله موشکی سپاه را صفر اعلام کرد؟

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه شب در اولین سخنرانی عمومی خود پس از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه‌ «عین الاسد» که محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق است، مدعی شد که هیچ‌یک از سربازان آمریکایی در این حملات آسیب ندیده‌اند و صرفاً خساراتی جزئی به تجهیزات این پایگاه‌ها وارد شده است.

 

اما چرا دونالد ترامپ که از لحاظ شرایط داخلی آمریکا هم در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد و طرح استیضاحش با تصویب در مجلس نمایندگان آمریکا به سنا ارسال شده است، مجبور شده است چنین دروغ بزرگی بگوید که ممکن است شاید روزی به زیانش تمام شود؟

دونالد ترامپ پیش از این در موارد زیادی ثابت کرده است که شناخت درستی از ایران ندارد که یکی از مهم‌ترین مصادیق این گفته، تصمیم به خروج از برجام و وضع تحریم‌های شدید اقتصادی برای مجبور کردن ایران به مذاکره مجدد برای رسیدن به توافق دلخواه او بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اشتباهات محاسباتی خود در برابر ایران،‌ هفته گذشته فرمان ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی که حتی رسانه‌های غربی وی را یک چهره مهم در منطقه و جهان می‌خواندند را صادر کرد؛ اقدامی که پرواضح بود که واکنش شدید ایران را به دنبال خواهد داشت.

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ هم به واسطه شناخت اندک خود از ایران و هم به دلیل بهره‌گیری از مشاوران سطحی‌نگر،‌ گمان می‌کرد ایران اساساً قدرت این را ندارد که در واکنش به ترور ژنرال بلندپایه خود اقدام متقابل صورت دهد.

همین اشتباهات محاسباتی باعث شد تا در نهایت دونالد ترامپ در مخمصه‌ای بزرگ و خودساخته گرفتار شود. در حالی که ترامپ وعده داده بود در صورت اقدام ایران علیه منافع آمریکایی دستور حمله به 52 هدف از پیش تعیین‌شده در ایران را صادر خواهد کرد، حمله موشکی سپاه پاسداران به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق -که با توجه به شدت حمله و تعداد و قدرت موشک‌های مورداستفاده قطعاً تلفات سنگینی بر جای گذاشته است- وی را کاملاً غافلگیر کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همان بند اول بیانیه‌ای که پس از حمله موشکی به پایگاههای آمریکایی در عراق صادر کرد،‌ به آمریکا هشدار داد که هر شرارت مجدد و یا تحرک و تجاوز دیگر با پاسخ‌های دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد.

در این شرایط دونالد ترامپ که دیگر قدرت نظامی ایران را باور کرده، عملاً به خود جرأت نداد که فرمانی برای حمله صادر کند و طبیعی بود که بخواهد به دنبال راهی برای فرار از یک مخمصه بگردد؛ راهی که از یک دروغ بزرگ می‌گذشت: تلفات صفر!

اعلام اینکه در حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکایی در عراق هیچ سرباز آمریکایی کشته نشده است شاید تنها راهی بود که می‌توانست فشار افکار عمومی آمریکا بر ترامپ را کاهش دهد و او را از فرو رفتن در گرداب درگیری با ایران نجات دهد.

ترامپ نیز مانند رؤسای جمهور پیش از خود از بازگشت تابوت سربازان آمریکایی به خاک کشورش و یا انتشار حجم خسارت‌ها به تاسیسات مهم آمریکا در عین‌الاسد کاملاً هراسان است و می‌داند که بازگشت این تابوت‌ها می‌تواند آینده سیاسی وی را تیره و تار کند.

رئیس‌جمهور آمریکا ترجیح داده است که در فاصله کمتر از 11 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، تلفات آمریکایی در حمله موشکی سپاه را صفر اعلام کند تا بتواند بدون رویارویی مستقیم با ایران، خود را موقتاً از زیر فشار خارج کند.با این حال تجربه نشان داده واقعیت شاید برای چند ساعت و چند روز قابل انکار باشد، اما نهایتاً ترامپ چاره‌ای جز تحمل یک تحقیر تاریخی ندارد.

.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان