تولید اکسیژن از خاک ماه!

پژوهشگران "آژانس فضایی اروپا" اخیرا اعلام کرده‌اند قصد دارند از خاک شبیه‌سازی شده ماه اکسیژن تولید کنند.

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، دانشمندان "آژانس فضایی اروپا" می‌گویند که آنها راهی برای تولید اکسیژن از خاک شبیه سازی شده ماه پیدا کرده‌اند. بنابر گزارش‌ها نمونه های آورده شده از سطح ماه حاوی 40 الی 45 درصد اکسیژن هستند.

به گفته دانشمندان اگر این پروژه با موفقیت انجام شود می‌تواند خبر بسیار خوبی برای افرادی که قصد دارند در آینده به ماه سفر کنند باشد زیرا دیگر نگرانی در رابطه با تنفس و تولید سوخت موشک وجود نخواهد داشت.

اکنون، دانشمندان در حال کار بر روی سیستمی هستند که بتواند اکسیژن قابل تنفس را از نمونه‌های شبیه سازی شده گرد و غبار ماه استخراج کند. نمونه اولیه یک سیستم تولید اکسیژن در آزمایشگاه مواد و اجزای الکتریکی مرکز تحقیقات و فناوری فضایی اروپا واقع در منطقه نوردویک هلند ساخته شده است.

برای استخراج اکسیژن ، سیستمی که نمونه اولیه آن توسعه داده شده است از روشی به نام "الکترولیز نمک مذاب"(molten salt electrolysis) استفاده می‌کند که شامل قرار دادن گرد و غبار ماه به نام رگولیت در یک سبد فلزی با نمک کلرید کلسیم مذاب است تا آن نمک کلرید به عنوان یک الکترولیت عمل کند و در دمای 950 درجه سانتیگراد گرم شود. در این دما، رگولیت جامد می‌ماند.

عبور جریان از طریق آن باعث می شود که اکسیژن از "رگولیت" استخراج شود و تمام نمک در یک آند جمع آوری شود. یکی دیگر از مزیت‌هایی که این فرایند دارد این است که رگولیت را نیز به آلیاژهای فلزی قابل استفاده تبدیل می‌کند.

این فرایند توسط شرکت انگلیسی "متالیسیس"(Metalysis) توسعه داده شده است جایی که در آن و طی این فرایندها اکسیژن یک محصول جانبی ناخواسته تولید شده است و به جای دی اکسید کربن و مونوکسید کربن آزاد می‌شود. بنابراین، دانشمندان مجبور به طراحی مجدد سیستم و ضبط اکسیژن استخراج شده از نمونه‌ها بودند. این سیستم اکسیژن را به داخل لوله اگزوز منتقل می کند، اما نسخه‌های آینده این سیستم اکسیژن را برای طولانی مدت ثبت و ذخیره می‌کنند.

دانشمندان اکنون در حال طراحی "واحد آزمایشگاهی صنعتی"(pilot plant) هستند که می‌تواند به درستی و بی‌نقص در ماه عمل کند. واحد آزمایشگاهی صنعتی یک سیستم کوچک است که برای اطلاع از رفتار یک فرآیند قبل از استفاده از آن در مقیاس بزرگ صنعتی عمل می‌کند.

"توماسو قیدنی"(Tommaso Ghidini) رئیس بخش ساختارها، مکانیسم‌ها و مواد آژانس فضایی اروپا گفت: آژانس فضایی اروپا و ناسا این بار که طی ماموریت‌هایشان همراه خدمه به ماه روند در آنجا خواهند ماند. بر این اساس، ما رویکرد مهندسی خود را به سمت استفاده منظم از منابع ماه تغییر داده‌ایم. ما و همکارانمان در "سازمان اکتشاف انسان و رباتیک، صنعت و آکادمیک اروپا" تلاش می‌کنیم تا رویکردهای علمی برتر و فن‌آوری‌های کلیدی مهم مانند تولید اکسیژن از خاک شبیه‌سازی شده ماه را ارائه دهیم تا بتوانیم با قاطعیت به حضور انسان در ماه و شاید روزی مریخ نزدیک شویم.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان