چرا باید برای کودکان خود انیمیشن و فیلم مناسب انتخاب کنیم؟

چرا باید برای کودکان خود انیمیشن و فیلم مناسب انتخاب کنیم؟
در این مقاله به اهمیت و تاثیر تماشای فیلم و انیمیشن‌های مناسب برای کودکان و یک راه‌‌حل مناسب برای دسترسی به این محتویات تصویری خواهیم پرداخت. راه‌حلی که به والدین کمک می‌کند بهتر، راحت‌تر و ارزان‌تر سرگرمی مناسبِ کودک خود را بیابند.
من دوستی دارم که علاقه زیادی به خوردن اسفناج دارد و به طور جالبی در سن 30 سالگی دلیل این علاقه را تماشای کارتون ملوان زبل در کودکی عنوان می‌کند. یک ماده غذایی بسیار پرخاصیت که برای کودکان چندان جذابیتی ندارد ولی همیشه برای این دوست جذاب بوده است. چرا؟ فقط و فقط به یک دلیل؛ ملوان زبل با خوردن آن قوی می‌شد.
تبلبغات محتوا محور در بمباران تکنیک‌های تبلیغاتی امروز یکی از تاثیرگذارترین شیوه‌های تبلیغاتی‌ست. متاسفانه یا خوش‌بختانه کودکان ما نیز به شیوه‌های مختلف در معرض این محتواهای متنوع قرار می‌گیرند. کودکان و حتی بزرگ‌سالان از دیدن یک انیمیشن، فیلم یا کارتون بیشتر از توضیح زبانی، مشورت یا روش‌های شناختی و تربیتی مشابه تاثیر می‌پذیرند.
این تاثیر تا جایی است که بسیاری از ما برای اثربخشی بیشتر کلام یا مقصودمان حتی از جملات به کار رفته در فیلم‌ها و دیالوگ‌های شخصیت‌های سینمایی نقل قول می‌کنیم.
راه‌حل عالی و هوش‌مندانه‌ای که در روش‌های تربیتی می‌تواند والدین را در پاسخ به پرسش‌های پرچالش کودکان یاری کند و موثرتر از هر کلام یا توضیح دیگری عمل کند، یاری جستن از انیمیشن‌ها و فیلم‌های مخصوص کودکان است. اما نباید فراموش کرد که این راهکار مثل یک شمشیر دو لبه است. همان‌قدر که یک انتخاب صحیح می‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد کودک ما داشته باشد، یک انتخاب نادرست می‌تواند همین راه‌حل هوش‌مندانه را به معضل و گرهی جدید در رفتار و مشی کودکان تبدیل کند.

انیمیشن و کودک

انتخاب درست فیلم و انیمیشن مناسب کودک ایرانی

هر سال حجم انبوهی از ساخته‌های سینمایی جهان با برچسب مناسب برای کودکان روانه‌ی بازارهای غول‌پیکر فیلم و سریال می‌شود. محتواهایی با رده‌های سنی مختلف، ژانرهای متفاوت، موضوعات متعدد و آکنده از خیال‌پردازی‌ها و حس‌های متضاد. انتخاب یک برنامه سرگرم‌کننده‌ی مفید ومناسب برای کودکان به چالشی بزرگ برای والدین متفکر و مسئول تبدیل شده است. این‌که بدون ترس از عواقب یک تصمیم اشتباه، بتوانند مناسب‌ترین محتوا را برای ذهن و قوه تخیل کودک خود برگزینند.
این چالش چندان هم عجیب و غریب نیست. وقتی کودکان با دیدن کارتون خالی از دیالوگی همچون تام و جری، دچار تفکرات غلط یا برداشت‌های اشتباه می‌شوند، چه‌گونه می‌شود توقع داشت تماشای یک فیلم پر ماجرا و آکنده از گفت‌وگوهای پرشمار بر ذهن و رفتار آنان بی‌تاثیر باشد. این‌که کودک شما بعد از دیدن درگیری‌های دو شخصیت کارتونی درباره‌ی اتفاقات خشن و درگیری‌های فیزیکی اطرافش مصونیت به‌دست می‌آورد و به اصطلاح درباره‌ی این رفتارها بی‌اعتنا می‌شود، زنگ خطری‌ است که از تربیت کودکی خشونت‌طلب و ستیزه‌جو هشدار می‌دهد.
وقتی کودک ما بدون دانستن عواقب رفتارش دست به کارهایی می‌زند که در دنیای واقعی نتایجی متفاوت رقم می‌زند و از جملاتی استفاده می‌کند که معانی آن‌ها را هنوز نمی‌داند و ناخواسته موجب بی‌احترامی یا ناراحتی می‌شود، باید به مطالبی که در دسترس آنها قرار می‌گیرد، شک کرد. جدا از همه این بدآموزی‌های ساده، باید خطوط قرمزی دور دیدن فیلم‌هایی که از درک کودکان خارج است هم کشیده شود؛ زیرا می‌تواند فرزند ما را به کنجکاوی‌های بی‌دلیلی بکشاند که به سوال و جواب‌های بی‌فایده و منفی منجر خواهد شد.

نماوا راه‌حلی ساده و مقرون به‌ صرفه

سیستم دانلود و پخش آنلاین نماوا (تماشای آنلاین فیلم و سریال)یک راه حل کامل و عالی برای تمام این دغدغه‌هاست. نماوا افزون بر یک مجموعه‌ی بی‌نظیر از هزاران ساعت فیلم و سریال برای مخاطبان بزرگ‌سال، بخشی اختصاصی با محتوای مناسب کودک دارد.
در این پلتفرم VODمی‌توانید به راحتی و بی وقفه فیلم ببینید. نماوا همچنین تمام محتواها با رده‌های سنی پایین را متناسب با فرهنگ خانواده‌های ایرانی آماده‌‌ی ارائه به کودکان کرده است و والدین می‌توانند بدون نگرانی کودک خود را به سادگی با بخش کودکان نماوا تنها بگذارند.
نماوا کودک همچنین یک راهکار پیش‌گیرانه‌ی دیگر با عنوان قفل کودک طراحی کرده است که در صورت فعال بودن، تنها محتواهای مربوط به محدوده‌ی سنی کودکان قابل نمایش خواهد بود. در این صورت شما دیگر نگران دسترسی نامحدود کودک یا نوجوان خود به همه‌ی محتواهای موجود نخواهید بود.همچنین یکی از بهترین تیم‌های دوبله کشور با دقت، ظرافت و جذابیت مسئولیت دوبله‌ی همه‌ی آثار موجود در نماوارا بر عهده دارند تا دوبله‌های نماوا کاملا با فرهنگ خانواده ایرانی هم‌خوانی داشته باشد.
از لحاظ اقتصادی هم خرید اشتراک نماوا در مقایسه با خرید دی‌وی‌دی‌های انیمیشن، کارتون و برنامه‌های مخصوص کودکان به صورت فیزیکی، کاملا به صرفه است. نماوا به صورت روزانه محتواهای موجود را به‌روزرسانی می‌کند و شما همواره به فیلم‌ها و انیمیشن‌های جدید دسترسی خواهید داشت.

انتخاب هوش‌مندانه‌ی بهترین انیمیشن و بهترین فیلم کودک

بخش مهم‌تر در انتخاب سرگرمی مناسب برای کودکان، انتخاب هوشمندانه‌ی محتوای ویژه‌ی کودک است. انتخاب محتوایی که به رشد عاطفی و ذهنی هرچه بیشتر کودکان کمک کند، مهم‌ترین دغدغه در بحث سرگرمی‌های کودکانه است. به هر حال زمان محدود کودک ما در سال‌هایی که بیشترین تاثیرپذیری را دارد، نباید به موضوعات بیهوده اختصاص داده شود. موضوعی که شاید از دید ما پنهان بماند آن است که مفاهیم آموزشی نهفته در فیلم‌ها و انیمیشن‌های ویژه کودکان بسیار در رفتار و ذهن کودکان تاثیرگذار است.
به خاطر دارید که انیمیشن دیو و دلبر در زمان کودکی ما چه‌گونه به زبانی کودکانه به یک فلسفه و حقیقت زیبا اشاره می‌کرد؟ این‌که زیبایی واقعی و ارزش‌مند، زیبایی درونی است، این‌که هرچه‌قدر هم ظاهر زیبایی داشته باشیم و از درون تاریک باشیم، به انسانی واقعی تبدیل نخواهیم شد و برعکس با یک ظاهر متفاوت و غیرمتعارف بازهم اگر درونی عمیق و زیبا داشته باشیم، دنیا می‌تواند با حضور ما مکانی زیباتر شود.
فهرست‌های متفاوتی از کارتون‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌های مخصوص کودکان در اینترنت موجود است. یکی از پیشنهادهای من به شما فهرست 20 فیلم الهام بخش برای کودکان است که در هر کدام جدا از جذابیت‌های بصری و تکنیک‌های هنری به نکته‌ای تربیتی و اخلاقی اشاره می‌شود و حاوی نکات آموزشی بسیاری برای کودکان است.
نماوا همه‌ی این 20 اثر را به همراه صدها فیلم، سریال و انیمیشن مناسب کودکان در دسترس خانواده‌های ایرانی قرار داده است تا در زمینه‌ی سرگرمی‌های مناسب کودکان، دغدغه‌ای از ذهن خانواده‌های متفکر ایرانی کم کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان