سونوگرافی بیوفیزیکال در بارداری لازم است؟

سونوگرافی بیوفیزیکال در بارداری لازم است؟
سونوگرافی بیوفیزیکال یا BPP یک آزمایش است که در اواخر باداری با استفاده از دستگاه سونوگرافی برای نظارت بر جنین انجام می‌شود. سونوگرافی بیوفیزکال به عنوان روشی برای نظارت بر جنین در پایان بارداری کاربرد دارد.

در سونوگرافی بیوفیزیکال چه چیز مشخص می‌شود؟

در طول آزمایش جنین در 5 مورد نمره 0 و 2 میگیرد که نمره صفر به معنای غیرطبیعی است و نمره 2 عادی تلقی می‌شود. 5 موردی که در سونوگرافی بیوفیزیکال مورد بررسی قرار می‌گیرد عبارت است از:  

سونوگرافی بیوفیزیکال

دلایل انجام سونوگرافی بیوفیزیکال چیست؟

این آزمایش معمولا در صورت افزایش خطر از دست رفتن بارداری و همچنین تشخیص میزان کمبود اکسیژن در جنین انجام می‌شود تا جنین را بتوان هرچه زودتر نجات داد. البته پزشک دلایلی برای انجام سونوگرافی بیوفیزیکال دارد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • بارداری از 40 هفتگی گذشته باشد
  • بارداری دوقلویی یا بیشتر باشد
  • سابقه یک بارداری از دست رفته وجود داشته باشد
  • مشکلاتی در مایع آمنیوتیک وجود داشته باشد
  • مادر مبتلا به دیابت بارداری باشد
  • در دوران بارداری مبتلا به پره اکلامپسی یا اختلال فشار خون بالا باشد
  • جنین محدودیت رشد داخل رحمی داشته باشد
این ممکن است آزمایشی باشد که شما یک بار در دوران بارداری انجام دهید یا یک بار در ماه یا به طور منظم آن را انجام دهید. می‌توانید در مورد آنچه پزشک به شما می‌گوید با او مشورت کنید.

سونوگرافی بیوفیزیکال چه زمانی انجام می‌شود؟ 

به طور معمول آزمایش بعد از هفته 32 بارداری انجام می‌شود اما میتوان آن را از هفته 24 بارداری نیز انجام داد. در برخی موارد ممکن است زایمان زودرس یا فوری توصیه شود. این سونوگرافی یک آزمایش غیرتهاجمی است که خطرات جسمی برای شما یا کودک ایجاد نمی‌کند. با وجود این همیشه مشخص نیست که این آزمایش نتایج بارداری را بهبود می‌بخشد.

خطرات انجام سونوگرافی بیوفیزیکال چیست؟

سونوگرافی بیوفیزیکال یک سونوگرافی غیرتهاجمی است که خطر جسمی برای مادر و جنین به همراه ندارد. هرچند می‌تواند باعث اضطراب شود و البته یک مشکلی که وجود دارد را تشخیص ندهد یا حتی آزمایش به غلط نشان دهد که مشکلی وجود دارد. در نهایت اینکه باید به خاطر داشته باشید که همیشه مشخص نیست که این آزمایش می‌تواند نتایج بارداری را بهبود ببخشد.

سونوگرافی بیوفیزیکال چطور انجام می‌شود؟

این سونوگرافی در مطب یا بیمارستان انجام می‌شود و معمولا 30 دقیقه طول می‌کشد. در طول سونوگرافی روی تخت معاینه دراز کشید و یک کمربند در قسمت شکم قرار داده می‌شود. کمربند حاوی سنسوری است که ضربان قلب جنین را اندازه گیری می‌کند. ضربان قلب توسط یک دستگاه ثبت می‌شود. اگر جنین خواب باشد ممکن است لازم باشد منتظر بمانید تا او بیدار شود و نتایج دقیقا کسب شود. در برخی موارد ارائه دهنده خدمات درمانی ممکن است سعی کند جنین را با ایجاد صدا روی شکم بیدار کند. برای انجام سونوگرافی مقداری ژل روی شکم پخش می‌شود و سپس یک دستگاه کوچک به نام مبدل روی پوست می‌چرخد. مبدل پالس‌های امواج صوتی را منتشر می‌کند که به الگویی از مناطق تاریک ترجمه می‌شود. بعد از این حرکات تنفس کودک، حرکت بدن، عضلات و سطح مایع آمنیوتیک ارزیابی می‌شود. بعد از انجام سونوگرافی هم نتایج اغلب در همان زمان ارائه می‌شود.

سونوگرافی در مطب دکتر

نتایج سونوگرافی بیوفیزیکال

بسته به اینکه ملاک خاصی در این سونوگرافی مطرح باشد نتایج به صورت زیر است:
  • نظارت بر ضربان قلب جنین: نتایج این بخش از آزمون به عنوان واکنشی یا غیرواکنشی تعبیر می‌شود. اگر ضربان قلب جنین در مدت زمان 20 دقیقهه دو بار یا بیشتر از این مقدار شتاب بگیرد نتایج واکنشی در نظر گرفته شده و امتیاز 2 داده می‌شود. در صورت عدم شتاب کافی در یک دوره 40 دقیقه‌ای نتایج غیرواکنشی بوده و امتیاز 0 داده می‌شود. به خاطر داشته باشید که ممکن است نتایج غیرواکنشی رخ دهد اما جنین خواب باشد.
  • تنفس جنین: اگر جنین در مدت 30 دقیقه حداقل یک قسمت از تنفس ریتمیک را به مدت 30 ثانیه یا بیشتر داشته باشد امتیاز 2 میگیرد و اگر معیار لازم را نداشته باشد امتیاز 0 خواهد داشت.
  • حرکت جنین: اگر جنین ظرف 30 دقیقه بدن یا اندام خود را سه بار یا بیشتر حرکت دهد امتیاز 2 می‌گیرد اگر حرکات جنین معیارهای لازم را برآورده نکند امتیاز 0 خواهد بود.
  • تون عضلات جنین: اگر جنین یک اندام را از حالت خمیده به حالت صاف قرار دهد و به سرعت به حالت خم برگردد امتیاز 2 میگیرد اگر این کار را نکند امتیاز 0 خواهد داشت.
  • سطح مایع آمنیوتیک: تکنسین سونوگرافی به دنبال بیشتر میزان قابل مشاهده مایع آمنیوتیک است که در صورت مشاهده امتیاز 2 دارد و اگر معیارهای لازم را نداشته باشد امتیازش 0 خواهد بود.
  • در نهایت نمره 8 تا 10 اطمینان بخش است. اگر نمره 6 باشد پزشک احتمالا طی 24 ساعت آزمایش را تکرار می‎کند و اگر در پایان بارداری باشید احتمالا توصیه به زایمان می‌کند. اگر نمره 4 یا پایین‌تر باشد به این معنی است که آزمایش بیشتری لازم است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان