طلاق توافقی والدین چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟

شاید این مسئله خیلی ذهن شما را درگیر کرده باشد اما باید بگوییم طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین (زن و شوهر) بنا به هر دلیلی و مشکلات غیر قابل حلّی که دارند، به این نتیجه می رسند که دیگر نمی توانند به زندگی مشترکشان ادامه بدهند. بنابراین تصمیم به جدایی و طلاق می گیرند.

طلاق توافقی والدین چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟

شاید این مسئله خیلی ذهن شما را درگیر کرده باشد اما باید بگوییم طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین (زن و شوهر) بنا به هر دلیلی و مشکلات غیر قابل حلّی که دارند، به این نتیجه می رسند که دیگر نمی توانند به زندگی مشترکشان ادامه بدهند. بنابراین تصمیم به جدایی و طلاق می گیرند.

برای این منظور، در ارتباط با همه ی مسائل مربوط به زندگی مشترک و وامی که در مدت زمان معیّنی باید پرداخت بشود و تکالیف آن، مانند: نگهداری یک یا چند فرزند مشترک، نفقه ی زوجه و فرزندان، جهیزیّه، اجرت المثل دوران زوج بودن (در صورت وجود) و شاید از تمامی موارد مشکل تر این باشد که در مورد مهریّه با همدیگر به تفاهم و توافق برسند.

در تمامی مواردی که زوجین در مورد آنها با همدیگر تفاهم دارند، برای دادگاه مورد احترام و قابل قبول خواهد بود و در گواهی عدم امکان سازشی که از طرف دادگاه صادر می شود، موارد توافق شده زوجین نیز قطعاً باید قید بشود.

طلاق توافقی

مزایای داشتن وکیل طلاق توافقی:

در جامعه، نشریّات و حتّی داد گاهها، کیفیّت انجام دادن پرونده های طلاق توافقی مورد بحث و گفتگو است. اختلاف نظرهای بسیاری در این زمینه وجود دارد؛ عدّه ای بر این باور هستند که اگر روند طلاق طولانی بشود، احتمال دارد که از درصد طلاق در کلّ کشور کاسته بشود. وکلا نیز تابع دستگاه قضایی کشور برای رسیدگی به پرونده های طلاق توافقی هستند.

مدارک مورد نیاز طلاق توافقی:

مدارک مورد نیاز عقد نامه یا رو نوشت، شناسنامه و کارت ملّی زوجین است. اگر کارت ملّی را به همراه خودتان نداشته باشید امّا، شماره ی ملّی را بدانید برای ثبت در خواست طلاق توافقی کافی است. اگر عقد نامه در دستان نیست، باید به دفتر خانه ای که ازدواج کرده اید مراجعه کنید و یک رو نوشت هم تهیّه کنید. در صورت استفاده از وکیل تهران یا وکیل طلاق توافقی در شهرهای دیگر داشتن وکالت نامه ی مذکور، گواهی عدم بارداری و درصورت باکره بودن زن، گواهی بکارت اوالزامیست.همچنین توافقنامه ی کتبی مبنی بر توافقات زن و مرد در مورد مسائل مختلف مانند: مهریّه، نفقه، نگهداری از فرزندان. نظریّه ی واحد مشاوره ی خانواده در دادگاه. ارائه ی گواهی عدم امکان سازش که از مدّت صدور آن 3 ماه گذشته باشد.

 

اوّل باید این نکته را در نظر داشت که  برای ثبت هر نوعی از طلاق، در مرحله ی اوّل دادگاه باید در این خصوص رأی صادر کند تا دفترهای طلاق آن را ثبت کنند.

به این صورت نیست که اگر زن و شوهری توافق کنند؛ که جدا شوند این اجازه را دارند که می توانند بدون رأی دادگاه به دفتر خانه ی طلاق مراجعه کنند.

بعد از توافق زن و شوهر، هر دو یا وکلایشان به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه می کنند و

دادخواست طلاق را ثبت می کنند. بعد از ثبت و ارسال پیامک از سوی دادگاه، به شعبه ای که تعیین شده برای گذراندن مراحل و انجام مشاوره به دادگاه رجوع می کنند.

بعد از رأی طلاق توافقی که گواهی عدم امکان سازش هم نامیده می شود؛ زوجین فقط 3 ماه فرصت دارند که برای ثبت طلاقشان به دفتر خانه بروند. اگرتا قبل از صدور رأی دادگاه یکی از زوجین پشیمان گردد، هیچ رأیی هم صادر نمی شود. امّا بعد از صدور رأی طلاق توافقی اگر شوهر پشیمان بشود؛ امکان ثبت طلاق توافقی بدون حضور او یا وکیل طلاق توافقی در دفتر خانه وجود ندارد. در صورتی امکان دارد که زن وکالت در طلاق از جانب شوهر را داشته باشد. ولی در صورت پشیمانی زن بعد از صدور حکم طلاق توافقی، مادّه ی قانون حمایت از خانواده به مرد و زن این اجازه را داده است که بدون حضور زن طلاق توافقی ثبت بشود.

هزینه ی وکیل طلاق توافقی چقدر است؟

حقّ الوکاله ی هر وکیل 1 میلیون و 500 هزار تومان و برای 2 نفر با جمع هزینه ها 3 میلیون و 400 هزار تومان است. اگر به دنبال وکیل طلاق توافقی هستید ره جویان عدالت یکی از معتبرترین دفاتر وکالت در تهران میباشد. برای مشاهده وب سایت ره جویان عدالت (https://rahjooyan.org/) مراجعه نمایید.

قانون و شرایط جدید طلاق توافقی:

از تاریخ 1/ 9/ 1397 مطابق بخشنامه ی شماره یک 55/ 13104/ 9000 مورّخه ی 5/ 9/ 97 به مدیران دفاتر الکترونیک قضایی، دفترهای ذکر شده اجازه به ثبت داد خواست بدون داشتن گواهی مرکز غربالگری یا مشاوره ی خانواده نیستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان