نخستین روز محکمه استیضاح ترامپ۲

جدال دادستان‌های استیضاح و وکلای مدافع ترامپ

نیویورک- ایرنا- دومین نشست محکمه استیضاح ترامپ پس از تنفس ۱۵ دقیقه‌ای با اظهارات دو عضو دادستانی استیضاح از مجلس نمایندگان در دفاع از اصلاحیه چاک شومر رهبر دموکرات‌های سنا برای فرایند این محکمه آغاز شد و وکلای مدافع کاخ سفید هم درصدد پاسخگویی به آن برآمدند.

جدال دادستان‌های استیضاح و وکلای مدافع ترامپ

قاضی جان جی رابرتز جونیور رئیس دیوان عالی آمریکا بخش دوم روز نخست محکمه ترامپ را با دعوت از آدام شیف برای ادای توضیحات خود در دفاع از مفاد استیضاح آغاز کرد.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفت مشاوران ترامپ برای دفاع از قطعنامه میچ مک‌کانل هیچ تلاشی نکردند برای اینکه این قطعنامه دفاع شدنی نیست.

پس از آن دموکرات‌ها یک ساعت فرصت داشتند تا از اصلاحیه چاک شومر بر این قطعنامه دفاع کنند.

زوئی لافگرن که جزو هفت عضو مجلس نمایندگان در دادستانی استیضاح است، پشت تریبون قرار گرفت و گفت ما از اصلاحیه شومر به شدت حمایت می کنیم که از یک محکمه قانونی منصفانه ای را با گزارش‌ شواهد کامل، اطمینان می دهد.

در اصلاحیه مورد تقاضای چاک شومر، فراخواندن شاهدان و اسناد از کاخ سفید درخواست شده است.

عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در اظهارات خود تصریح کرد برخی از این اسناد، توقیف کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را روشن می‌کند.

لافگرن گفت: شهادت شاهدان و گزارش‌های عمومی نشان می‌دهد که کاخ سفید از اسناد قابل توجهی برخوردار است که به این جنبه‌های مهم برنامه رئیس جمهوری مربوط می شود. برخی از اسناد برنامه ریزی رئیس جمهوری برای توقیف این کمک‌ها را تشریح می کنند.

وی با تاکید بر اینکه اسناد مورد درخواست شومر، تخلف ترامپ را روشن‌تر می‌کند، اظهار کرد شواهد قدرتمندی که داریم عبارت از آن است که ما حتی یک سند هم از سازمان های قوه مجریه دریافت نکردیم و این برای سناتورها اشتباه است که از این اسناد و شواهد محروم شوید.

عضو دادستانی استیضاح ترامپ تاکید کرد: سنا باید از جلسه 30 اوت ترامپ، مارک اسپر وزیر دفاع و مایک پومپئو وزیر خارجه که سعی داشتند رئیس جمهوری را متقاعد کنند تا کمک به اوکراین را آزاد سازد، درخواست می‌کرد.

پس از آن، پاتریک فیلبین دیگر وکیل مدافع ترامپ در جایگاه قرار گرفت و اصلاحیه شومر را رد کرد.

فیلبین هم همسو با دیگر وکلای مدافع ترامپ، درخواست دموکرات‌ها برای شواهد بیشتر را اعتراف آنها به ناکافی بودن روند استیضاح دانست و گفت: این نشان دهنده یک روند شکسته و ناقص است که دموکرات‌های مجلس نمایندگان به آن دامن زده اند. آنها هیچ مدرکی در اختیار ندارند و در واقع هیچ پرونده ای ندارند.

وی مدعی شد دموکرات ها از سابقه‌ای که تهیه کرده اند، هراس دارند و به این دلیل خواستار احضار شاهدان بیشتری هستند در حالی که احضار مقامات کاخ سفید وجاهت قانونی ندارد چرا که بدون مجوز صادر شده است.

این وکیل ترامپ تاکید کرد مشاوران و شاهدان از اجبار کنگره مصون هستند که بر اساس همان اصول مزیت اجرایی است.

فیلبین با استدلال مشابه جمهوریخواهان که نتیجه استیضاح در مجلس نمایندگان از پیش تعیین شده بود، تاکید کرد: روند در مجلس یک طرفه بود، ابتدا نشست های غیرعلنی برگزار کردند و پس از آن، جلسات علنی دایر ساختند که حضور رئیس جمهوری یا وکلای وی مسدود شده بود.

میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه خواستار حرکت اصلاحیه مورد تقاضای شومر برای رای گیری شد که 53 سناتور به آن رای مثبت و 47 سناتور هم به آن رای منفی دادند.

به این ترتیب، اصلاحیه شومر در صحن قرائت شد تا پس از 10 دقیقه تنفس، درباره آن رای گیری انجام شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان