سرشار: جلد سوم "آنک آن یتیم نظرکرده" نهایی شد/ ادامه کار خواست رهبری بود

دو جلد کتاب "آنک آن یتیم نظرکرده " را نوشتم و بعد از آن می‌خواستم دوره کوتاهی استراحت کنم و هربار توفیق نوشتن جلد جدید کتاب پیدا نمی‌شد، اما مقام معظم رهبری از من خواسته بودند این کار را ادامه بدهم و باید کار را به سرانجام می‌رساندم.

سرشار: جلد سوم "آنک آن یتیم نظرکرده" نهایی شد/ ادامه کار خواست رهبری بود

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، برنامه «شب روایت» در شامگاه سه‌شنبه شب با حضور محمدرضا سرشار نویسنده و منتقد مطرح کشور از شبکه چهار سیما پخش شد؛ در این قسمت محمدمهدی شیخ صراف مجری برنامه با محمدرضا سرشار در رابطه با آثار این نویسنده به گفت‌وگو نشستند.

در ابتدای برنامه مجری در خصوص اهمیت قصه‌گویی و اینکه چرا کاری مثل قصه‌های ظهر جمعه بعد از 24 سال متوقف می‌شود سؤال پرسید که سرشار در پاسخ گفت: من بعد از 24 سال گویندگی در این برنامه استعفا دادم و تا انتهای سال 1395 پنج گوینده عوض شد و از سال 1396 تاکنون هم تکرار برنامه‌های قبلی من پخش شد، اما در مورد اهمیت قصه‌گویی نمی‌توانیم بگوییم اهمیت قصه‌گویی کم شده است؛ بلکه بعد از تعدد شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی، مخاطبان رادیو کمتر شده‌اند و یا کسانی از رادیو استفاده می‌کنند که به تلویزیون دسترسی ندارند. مردم روی برنامه  قصه‌گویی حساب باز می‌کنند و نمی‌خواهند گوینده‌ای که در رادیو قصه‌گویی می‌کند در جاهای دیگر گویندگی کند چون شأن قصه‌گویی بالاتر از هر چیزی است، اما به طور کل ما مردم شفاهی هستیم و مردم ترجیح می‌دهند قصه‌ها را بشنوند تا ببینند.

وی در خصوص دغدغه‌اش افزود: دغدغه اصلی من نوشتن است و از جایی به بعد احساس کردم معلوم نیست چقدر زنده‌ام، بنابراین کارهای پراکنده را کنار گذاشتم و سعی کردم فقط بنویسم.

سرشار در پاسخ به سؤال مجری که شما تند و بی‌رحم نقد می‌کنید توضیح داد: ما ملت تعارف و مجامله‌ایم و کسی که دروغ نمی‌گوید و آنچه را که می‌بیند و می‌گوید را بی‌رحم می‌دانند؛ در جوامعی مثل جامعه ما شجاعت اصل مهم و گمشده نقد است، نقدهای من نقدهای مستدل است و از اثر به طریق استقرا مطالب را جمع‌بندی می‌کند و به نتیجه می‌رسد، کسی که می‌گوید نقدی تند است باید تعریف خودش را از نقد تند بگوید، برای مثال فرض کنید 67 سال همه نویسندگان کسی مثل صادق هدایت را ابر نویسنده تصور می‌کردند و مردم را فریب می‌دادند اما در سال 1385 من نقدی بر آثار صادق هدایت نوشتم که تا الان هیچ پاسخ علمی به این نقدها داده نشده است.

سرشار همچنین در خصوص نقدهای خود گفت: نقد من عمدتاً نقد ساختار است اما نهایتاً به درون‌مایه می‌رسم؛ هنر دینی هنر درون‌مایه محور است و معنایش این نیست که ساختار را نادیده می‌گیریم؛ منتقد به دو طیف کمک می‌کند؛ اول از همه به نویسنده خدمت می‌کند و دوم اینکه وقتی اثری نقد می‌شود منتقد آن اثر را در تاریخ ادبیات تثبیت می‌کند؛ افرادی بعد از ما پیدا می‌شوند و می‌خواهند تاریخ ادبیات دوره ما را بنویسند، هیچکس نمی‌آید و تمام کتاب‌های دوره ما را بخواند بنابراین مبنای تاریخ ادبیات همین نقدهای صورت گرفته است.

سرشار در مورد آثار مورد علاقه خود توضیح داد: وقتی نقد می‌نویسید خیلی سخت‌پسند می‌شوید اما در نقد "جنایت و مکافات " داستایفسکی  یا "جنگ و صلح " تولستوی آن وجد و شوق را در من می‌بینید. 

این نویسنده در پایان در مورد کتاب خود با نام "آنک آن یتیم نظرکرده" و چاپ جلد جدید آن  اظهار داشت: از سال 1373 تا 1376 من دو جلد کتاب "آنک آن یتیم نظرکرده " را نوشتم و بعد از آن می‌خواستم دوره کوتاهی استراحت کنم و هربار توفیق نوشتن جلد جدید کتاب پیدا نمی‌شد، اما به گفته مقام معظم رهبری که از من خواسته بودند این کار را ادامه بدهم باید کار را به سرانجام می‌رساندم تا اینکه امسال نگارش آن را شروع کردم و چند روز پیش نهایی شد و به چاپ می‌رسد.

«شب روایت» به تهیه‌کنندگی حسین شاهمرادی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه‌شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده پخش می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان