با علائم، علل و روش های درمان رزاسه آشنا شوید

یکی از بیماری های شایع پوستی رزاسه می باشد که بسیاری از افراد جهان را به خود گرفتار می کند و بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود این بیماری پوستی با علائمی نیز همراه است که با کمک روش های موثر جهت درمان رزاسه می توانید این بیماری را برطرف کنید.

با علائم، علل و روش های درمان رزاسه آشنا شوید

رزاسه یک بیماری شایع پوستی می باشد که در آن پوست فرد سرخ و ملتهب می شود و در افرادی که نژاد سفید یا پوست روشن دارند امکان ابتلا به بیماری رزاسه در آن بیشتر دیده می شود و همچنین بیشتر زنان بالای سی سال را به خود گرفتار می کند، تقریبا پنج درصد از مردم جهان به این بیماری پوستی مبتلا هستند، در ادامه مطالب شما را با روش های بهبود و رفع بیماری رزاسه آشنا خواهیم کرد.

بیماری پوستی رزاسه

این بیماری شایع پوستی در خانم های سی تا پنجاه سال با پوست روشن رواج دارد و در آقایان نیز کم و بیش مشاهده می شود که معمولا آقایان پس از پنجاه سالگی به این بیماری گرفتار می شوند، افراد مبتلا به رزاسه معمولا پوست چرب تری دارند و همچنین خانم های یائسه نیز بیشتر در معرض بیماری رزاسه قرار دارند.

آشنایی با علایم، علل و درمان رزاسه

در برخی موارد این بیماری با آکنه ولگاریس اشتباه گرفته می شوند و این بیماری پوستی امکان دارد تمام صورت، قفسه سینه، گوش و کمر را به خود درگیر کند، رزاسه باعث قرمزی و دیده شدن رگ های خونی در صورت می شود و حتی ممکن است برجستگی های کوچک، قرمز و پر از چرک را  نیز تولید نماید و این نشانه ها ممکن است به مدت چند هفته طول بکشند و پس از مدتی بهبود یابند و در بیشتر مواقع به سختی قابل درمان است و متاسفانه بر روی زندگی اجتماعی فرد تاثیر گذار است.

آشنایی با روش های درمان رزاسه

رزاسه بیشتر پوست صورت را به خود گرفتارمی کند و سبب قرمزی در بینی، گونه ها، چانه و پیشانی می شود که به مرور زمان ممکن است این قرمزی ها شدت یابند و در برخی موارد ممکن است چشم ها را  نیز  تحت تاثیر قرار دهد و سبب قرمز و آبکی به نظر رسیدن آن ها شود و در بعضی از افراد باعث ایجاد جوش ها و بر آمدگی ها پر از چرک می شود که باعث می شود دماغ به صورت ورم کرده به نظر آید.

این بیماری پوستی در واقع یک بیماری پیش رونده است که در صورت عدم درمان تشدید می شود و به دلیل اینکه درمان قطعی رزاسه مشخص نیست لذا به منظور کنترل و مهار کردن پیشرفت آن روش های پزشکی موثر می باشند و متخصصان پوست هنوز موفق به شناسایی علت قطعی این بیماری نشده اند اما به نظر می آید که بروز این بیماری با عوامل زیر مرتبط باشد:

  • رنگ پوست روشن
  • اختلال در رگ‌های خونی صورت
  • هلیکوباکتر پیلوری
  • افزایش انگل دمودکس فولیکولاروم
  • سابقه‌ی خانوادگی (وراثت)

بررسی علل ایجاد بیماری رزاسه

نشانه های بیماری رزاسه

نشانه های بیماری رزاسه در افراد با یکدیگر متفاوت می باشد اما با این وجود این بیماری پوستی آزاردهنده حداقل با یکی از نشانه های زیر همراه است:

برافروختگی : بیشتر افراد مبتلا به بیماری پوسته رزاسه، سرخ شدن یا برافروختگی پوست را تجربه می کنند و در واقع از بارزترین نشانه های رزاسه التهاب و قرمزی صورت است که البته این نشانه را با تغییرات پوستی قبل از قاعدگی اشتباه نگیرید.

متورم شدن رگ ها خونی: از دیگر نشانه های بیماری رزاسه متورم شدن رگ های خونی است که شبیه خطوط مارپیچ کوچکی در زیر پوست مشاهده می شود و یا به خاطر قرمزی پوست قابل دیدن نیستند.

نشانه های دیگر رزاسه

  1. خشک شدن پوست
  2. ورم صورت
  3. ایجاد برآمدگی قرمز بر روی پوست
  4. سوزن سوزن شدن پوست
  5. التهاب، قرمزی و گوشتی شدن بینی
  6. سوزش یا خارش چشم، التهاب پلک، قرمزی چشم و گل مژه

نشانه های بیماری رزاسه

عوامل تشدید کننده بروز رزاسه

  • مصرف لبنیات، غذاهای ادویه دار و کافئین
  • مصرف الکل
  • نورخورشید، باد یا رطوبت
  • نوشیدنی و غذا های تند
  • ورزش شدید
  • هوای گرم
  • داروهایی مانند کورتیکو استروئیدها (کورتون)
  • حمام داغ و سونا
  • برخی بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا
  • شرایط پزشکی حاد مانند : سرماخوردگی، تب یا سرفه
  • اضطراب، استرس و عصبانیت

عوامل تشدید کننده بیماری رزاسه

روش های درمان بیماری رزاسه

به منظور بهبود رزاسه روش های مختلفی وجود دارند که در ادامه با این روش ها آشنا خواهید شد:

دارو های موضعی : دارو و پماد ها حتما باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند که بیشتر پزشکان دارو هایی را تجویز می کنند که سبب کاهش التهاب و قرمزی لکه های پوستی می شوند، برخی از دارو های که به منظور درمان رزاسه تجویز می شوند عبارتند از : مترونیدازول، بنزوئیل پراکسید، بنزوئیل پراکسید/ کلیندامایسین، آزلائیک اسید، سولفاستامید 10% و سولفور 5%

ایزوترتینوئین : در صورتی که بیماری رزاسه شدت یافته باشد پزشک ایزوترتینوئین را تجویز می کند که این دارو برای بیماران مبتلا به رزاسه فیماتوس و جوان موثر خواهد بود.

آنتی بیوتیک های خوراکی : استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی به نسبت ها دارو ها موضعی زودتر اثر گذار هستند، با این حال باید استفاده از این دارو محدود باشد و پزشکان مصرف آن را برای مدت طولانی توصیه نمی کنند.

لیزر : استفاده از این روش، سبب کاهش رگ ها خونی منقبض، قرمزی و نشانه های این بیماری پوستی می شود و در برخی موارد لیزر با درد همراه است که معمولا نیازی به بی حسی نیست.

ریفاکسیمین : تحقیقات انجام شده در افراد مبتلا به بیماری رزاسه  نشان داده است که باکتری های روده کوچک به نسبت افراد عادی بیشتر رشد می کند به همین دلیل محققان ریفاکسیمین را برای بهبود رزاسه تجویز می کنند و مصرف این دارو سبب کاهش باکتری های روده و یا ریشه کن شدن آن ها می شود و اثرات رزاسه در بسیاری از بیماران بهبود پیدا می کند.

بررسی روش های درمان رزاسه

کاهش نشانه های رزاسه با روش های خانگی

راهکارهای خانگی موثری برای درمان رزاسه وجود دارند که به کاهش علایم این بیماری پوستی کمک می کنند در ادامه با این روش ها آشنا خواهید شد:

چای سبز

دو فنجان چای سبز را به مدت نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید سپس یک پارچه را داخل چای خیس کنید و به مدت چند دقیقه بر روی نواحی آسیب دیده قرار دهید استفاده از روش به کاهش قرمزی و التهاب ناشی از رزاسه کمک می کند و همچنین مصرف نوشیدن دو بار در روز چای سبز علاوه بر اینکه به مرطوب نگه داشتن بدن شما کمک می کند بدن تان آنتی اکسیدان اضافی دریافت می کند که این خود روند درمان را تسریع می بخشد.

برطرف کردن رزاسه با راهکارهای طبیعی

روغن اسطوخودوس

یک تکه پنبه را به روغن اسطوخودوس آغشته نمایید سپس به آرامی بر روی قسمت های آسیب دیده ماساژ دهید استفاده از این روش سبب کوچک شدن رگ های خونی صورت می شود برای رسیدن به نتیجه بهتر از این روش دو بار در هفته استفاده کنید، همچنین می توانید یک قاشق چای خوری روغن بادم را با یک قطره روغن اسطوخودوس مخلوط نمایید سپس قبل از خوابیدن مخلوط به دست آمده را بر روی ناحیه آسیب بمالید و صبح روز بعد با آب ولرم صورت تان را بشویید استفاده از این روش به مدت چند هفته به کاهش علایم بیماری رزاسه کمک شگفت انگیزی می کند.

سرکه سیب

از دیگر روش های خانگی به منظور درمان رزاسه استفاده از سرکه سیب می باشد بنابراین یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به همراه یک فنجان آب تصفیه شده و یک قاشق غذا خوری عسل با هم ترکیب نمایید سپس مخلوط حاصل را صبح و شب بنوشید از این روش را به مدت شش تا هشت هفته استفاده کنید، همچنین می توانید دو قاسق غذا خوری سرکه سیب و هشت قاشق غذا خوری آب را با هم ترکیب کنید سپس بر روی نواحی مشکل دار بزنید و پس از گذشت چند دقیقه با آب ولرم صورت تان را بشویید از این روش هر روز به مدت دو هفته استفاده کنید.

راهکار های خانگی جهت کاهش شدت بیماری رزاسه

عسل

بر روی صورت تان یک تا دو قاشق چای خوری عسل ماساژ دهید و پس از زمان ده دقیقه با آب ولرم بشویید و در نهایت از مرطوب کننده استفاده کنید برای رسیدن به نتیجه دلخواه از این روش دو بار در هفته استفاده کنید، همچنین می توانید دو قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون و یک ونیم قاشق چای خوری شیر کامل مخلوط نمایید و بر روی صورت بمالید و پس از زمان چند دقیقه با آب ولرم صورت تان را بشویید استفاده از این روش هفته ای سه بار به کاهش علایم رزاسه کمک می کند.

درمان رزاسه با روش های طبیعی

بلغور جو

به منظور رفع رزاسه استفاده از بلغور جو بسیار مناسب است بنابراین نصف فنجان پودر جو و یک فنجان آب را داخل یک کاسه بزرگ مخلوط نمایید سپس مخلوط به دست آمده را بر روی ناحیه آسیب دیده بزنید و پس از زمان بیست دقیقه با آب سرد بشویید، این روش را دو بار در روز برای چند روز تکرار نمایید.

زردچوبه

استفاده از زردچوبه به منظور کاهش علایم بیماری رزاسه گزینه بسیار مناسبی است از این رو یک قاشق چای خوری زردچوبه را همراه با یک قاشق غذا خوری عسل یا ماست ترکیب کنید سپس ماسک به دست آمده را بر روی منطقه آسیب دیده که از قبل شسته و خشک کرده اید بزنید و پس از زمان چند دقیقه با آب گرم بشویید.

درمان رزاسه با کمک راه های خانگی

تخم کتان

به منظور درمان این بیماری با کمک راهکارهای خانگی برای کاهش التهاب یک قاشق چای خوری روغن تخم کتان را سه بار در روز مصرف کنید و به مدت دو ماه دنبال کنید، سعی کنید استفاده از تخم کتان را در برنامه غذایی تان بگنجانید تا التهاب و قرمزی ناشی از این بیماری برطرف شود.

شیرین بیان

می توانید یک قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را با یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا و عسل مخلوط نمایید سپس بر روی قسمت آسیب دیده اعمال کنید و پس از زمان پانزده دقیقه با آب ولرم بشویید این روش را دو بار در روز به مدت چهار تا هشت هفته انجام دهید.

رفع بیماری پوستی با ترفند های طبیعی

کمپرس بابونه

داخل سه فنجان آب جوش سه تا شش کیسه چای بابونه قرار دهید اجازه دهید به مدت ده دقیقه خیس شوند سپس کیسه های چای را برداشته و کاسه را داخل یخچال قرار دهید و پس از خنک شدن محلول یک پارچه تمیز را به محلول آغشته کنید و بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند استفاده از این روش به منظور بهبود رزاسه به مدت سه یا چهار بار در روز به کاهش علایم بیماری رزاسه موثر خواهد بود.

هشدار: به منظور اطمینان از نداشتن واکنش های آلرژیکی ابتدا آن را بر روی دست تست کنید.

آلوئه ورا

بر روی پوست آسیب دیده ژل آلوئه ورا بمالید و پس از خشک شدن با آب ولرم بشویید، این روش را به مدت دو ماه و دو بار در روز انجام دهید همچنین می توانید یک قاشق غذا خوری آب آلوئه ورا را دو بار در روز میل کنید زیرا روند درمان را تسریع می کند و این روش را چند ماه انجام دهید.

روش های خانگی جهت کاهش علایم رزاسه

انواع بیماری رزاسه

اریتما توتلانژکتاتیک : این نوع رزاسه پوست فرد را قرمز و برافروخته می کند و فرد مبتلا سوزش و سوزن سوزن شدن پوست را احساس می کند، از دیگر نشانه ای رزاسه اریتما توتلانژکتاتیک مشاهده رگ های خونی، سفت و پوسته پوسته شدن پوست می باشد.

پاپولوپوسچولار : در این نوع بیماری رزاسه فرد جوش های متورم و قرمز بر روی پوست خود مشاهده می کند که در برخی موارد با سوزش پوست و قرمزی نیز همراه است و در این نوع رزاسه امکان دارد رگ های خونی زیر پوست مشاهده شوند و کاهی رزاسه پاپولوپوسچولار شباهت زیادی با آکنه ی ولگاریس دارند.

فیماتوس : بیماری پوستی رازاسه از نوع فیماتوس با ایجاد ناهمواری در پوست و ضخیم شدن پوست همراه می باشد که بینی فرد بیمار گوشتی و متورم می شود و در برخی موارد رگ های خونی فرد بیمار مشاهده می شوند.

چشمی : بیماری رازشه چشمی، چشم های بیمار را به خود گرفتار می کند که نشانه های این نوع بیماری عباتند از : قرمز و پرخون شدن چشم، خارش و قرمزی پلک، آبریزش، تاری دید، حساسیت به نور، سوزش، احساس جسم خارجی در چشم و گل مژه

آشنایی با انواع بیماری رزاسه

مواردی که با رزاسه اشتباه گرفته می شوند

به دلیل اینکه بیماری رزاسه به روش های مختلفی بروز می کند لذا تشخیص آن برای پزشکان نیز کمی سخت است و در برخی موارد با موارد زیر اشتباه گرفته می شود.

  • چربی نابهنجار پوست (سبوره)
  • درماتیت سبوره‌ای
  • آکنه‌ی ولگاریس
  • ضایعات آکنه شکل ناشی از مصرف استروئید
  • پیودرما فاسیال (نوعی آکنه)
  • آلودگی به دمودکس
  • کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی
  • درماتیت دور دهان و غیره

مواردی که با بیماری رزاسه اشتباه گرفته می شوند

روش های پیشگیری از بیماری رزاسه

  1. باید بدانید چه چیزی باعث ایجاد جوش می شود و از آن پرهیز کنید.
  2.  از محصولاتی که دارای الکل و یا محرک های دیگر هستند دوری کنید.
  3. پیش از حد صورت تان را نمالید و لمس نکنید و از یک مرطوب کننده و تمیز کننده استفاده کنید.
  4. از ضد آفتاب استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان