اتهامات اخلاقی و مالی، از دلایل رد صلاحیت ۹۲ نماینده فعلی مجلس

۹۲ نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند. این ۹۲نفر، بخشی از ۷۰۰۰ نفری هستند که صلاحیت آن ها برای رقابت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، رد شده است و نتیجه بررسی شکایت آن ها، ۱۱ بهمن اعلام می شود. فهرست نهایی تایید صلاحیت شده های انتخابات ۲ اسفند ۹۸، شامگاه ۲۲ بهمن اعلام می شود.

اتهامات اخلاقی و مالی، از دلایل رد صلاحیت 92 نماینده فعلی مجلس

92 نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند. این 92نفر، بخشی از 7000 نفری هستند که صلاحیت آن ها برای رقابت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، رد شده است و نتیجه بررسی شکایت آن ها، 11 بهمن اعلام می شود. فهرست نهایی تایید صلاحیت شده های انتخابات 2 اسفند 98، شامگاه 22 بهمن اعلام می شود.

در 22 بهمن امسال، در کنار اعلام برندگان سیمرغ بلورین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، اسامی کامل تایید صلاحیت شده های انتخابات مجلس به فرمانداری ها اعلام می شود تا  زنگ رسمی تبلیغات، از  صبح 23 بهمن زده شود.

سخنگوی شورای نگهبان که این روزها یکی از تولید کنندگان توییت های داغ انتخاباتی است، 1 بهمن 98 اعلام کرد که بخشی از نمایندگان فعلی مجلس که صلاحیت آن ها برای شرکت در انتخابات 2 اسفند تایید نشده است، با اتهامات اقتصادی، مالی و روابط غیر اخلاقی روبرو هستند و جزییات آن به صورت حضوری و مکتوب در اختیار آن ها قرار گرفته است.

او درباره ملاک های تایید یا عدم احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس گفته بود که آنچه که ملاک بررسی صلاحیت‌ها برای ورود به مجلس است، اسناد متقن است. بنابراین هیچ‌گاه اسناد و مدارک را مستقیما برای قوه‌قضائیه ارسال نخواهیم کرد، اگر مراجعِ دیگر صلاحیت داشته باشند و تشخیص‌شان این باشد، آن‌ها می‌توانند اعلام نظر کنند.

تصویر توییت علی مطهری در دی ماه 98

علی مطهری، چهره شاخص اصلاح طلبان که یک دوره، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی هم بود در توییتی عنوان کرده بود که با برخی از نمایندگان فعلی مجلس تماس گرفته می شود تا از کاندیداتوری انصراف دهند. موضوعی که با توییت تند سخنگوی شورای نگهبان (دکتر کدخدایی) مواجه شد.

 

واکنش توییتری سخنگوی شورای نگهبان به توییت علی مطهری

دلایل اصلی رد صلاحیت ها

کدخدایی با تاکید بر اینکه سو استفاده از اموال عمومی، تحصیل مال نامشروع، اختلاس، استعمال مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، محکومیت جنایی، سابقه شرارت، چاقو کشی، سابقه فروش مواد مخدر از جمله مصادیق رد صلاحیت‌ها ست، گفته بود که از حدود 247 نفر نماینده فعلی مجلس، 90 نفر صلاحیت شأن عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشده است، البته به برخی از آنها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند، این مستندات ارائه می‌شود.

واکنش ها به رد صلاحیت ها 

حمیده زرآبادی عضو فراکسیون امید مجلس می‌گوید که از میان 92 نماینده ردصلاحیت شده 42 نفر را اصلاح‌طلبان و اعضای فراکسیون امید تشکیل می‌دهند.

با این حساب در انتخابات پیش‌رو از میان نمایندگان فعلی 41 نفر تا اینجا جواز حضور در انتخابات را دریافت کرده‌اند. حال آنکه به عنوان نمونه و البته بنابر اعلام نصرالله پ‍ژمانفر نماینده عضو جبهه پایداری مشهد به «اعتماد» از میان اعضای این تشکیلات اصولگرا، ظاهرا تنها یک نفر ردصلاحیت شده است.

با این حال، دکتر مسعود صادقی، از نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی که با فهرست امید اصلاح طلبان به پارلمان دهم رسید، اعلام کرد که علیه سخنگوی شورای نگهبان، اعلام جرم می کند.

رد صلاحیت

توییت رئیس سابق صدا و سیما درباره رد صلاحیت 90 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

واکنش توییتری محمود صادقی به رد صلاحیت خود

همه 92 نماینده فعلی مجلس که اکثر آن ها از طیف اصلاح طلبان هستند، نسبت به رد صلاحیت خود اعتراض کرده اند و در این میان، اعتراضات علی مطهری از همه داغ تر بوده است.

رد صلاحیت داماد روحانی نیز سبب شد تا او نطق تندی علیه شورای نگهبان ایراد کند که با بیانیه شورای نگهبان و نامه وزیر کشور به سخنگوی شورای نگهبان همراه شد. به نظر می رسد مقوله و راز رد صلاحیت 90 نماینده فعلی مجلس به اندازه تراژدی بنزین3000 تومانی، جذاب باشد و هم چنان تا بعد انتخابات، نقل محافل سیاسی و اقتصادی کشور شود.

اوضاع انتخابات هر چه باشد، نزدیک شدن قالیباف و دوستانش به پارلمان یازدهم و صندلی ریاست مجلس در حال افزایش است. مگر حماسه «تکرار» دیگر آن‌هم دقیقه 90. همه چیز، 8 صبح 2 اسفند 98 مشخص می شود.

کیش تور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان