پایان‌کار عمارت اقدسیه در پایتخت

عمارت اقدسیه در منطقه یک امروز میزبان برخی از مسئولان شهری و میراث بود که در نهایت اعلام شد که این بنا در سال ۵۴ ساخته شده است و ارزشی به لحاظ تاریخی ندارد و بر همین اساس بزودی این بنا برای تامین هزینه‌های پروژه‌های عمرانی شهرداری به فروش خواهد رسید.

پایان‌کار عمارت اقدسیه در پایتخت

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ صبح امروز جمعی از خبرنگاران از رسانه‌های مختلف به همراه حجت نظری عضو شورای شهر تهران، پرهام جانفشان مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و شادمهری مدیرکل بافت و بناهای تاریخی شهر تهران از عمارت اقدسیه بازدید کردند. این بازدید در پی رسانه‌ای شدن خبر فروش این بنا انجام شده و این در حالیست که برخی این بنا را میراثی و برخی ، این بنا را تنها یک ساختمان قدیمی که در سال 54 ساخته شده است، میدانند.

غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به زمان ساخت این بنا اظهار کرد: این عمارت در سال 54 و در مساحتی حدود 1200 متر مربع ساخته شده است ضمن اینکه پروانه پایان کار خود را در سال 1376 گرفته است.

وی با اشاره به قرار گرفتن نام این ملک برای فروش در سازمان املاک شهرداری تهران گفت: با توجه به اینکه این ساختمان میراثی نیست این تصمیم اخذ شده است.

محمدی افزود: تبدیل این خانه به پاتوق در حال حاضر امکان پذیر نیست چرا که منطقه دارای بافت مسکونی است.

وی با اشاره به اینکه در شهر امثال خانه‌های مثل عمارت اقدسیه زیاد است، گفت: شهرداری نمی‌تواند تمامی این خانه‌ها را تملک کند. حتی برخی از هنرمندان پیشکسوت نسبت به خرید برخی از خانه‌های هنرمندان اعتراض دارند و عنوان می‌کنند که چرا روی خانه برخی از هنرمندان اقدام شده است اما روی ملک آنها اقدامی صورت نمی‌گیرد.

محمدی درباره جزئیات عمارت اقدسیه افزود: این ملک برای سال 56 است و در سال 76 این بنا پایان کار اخذ کرده است و دارای ارزش تاریخی نیست و معماری خاصی هم ندارد.

مشاور شهردار تهران ادامه داد: همچنین در این مکان افراد شاخصی هم زندگی نکرده‌اند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که خریدار جدید این ملک فضای همانند کافه را برای این مجموعه فراهم کند و گفت: ملک در اختیار سازمان املاک قرار دارد و از طریق مزایده واگذار می‌شود و کارشناسان رسمی روی آن قیمت گذاری می‌کنند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: این عمارت 1200 متر مربع مساحت دارد که البته هزینه نگهداشت این ملک ماهیانه 25 میلیون تومان است.

به گزارش تسنیم، شادمهری مدیرکل بافت و بناهای تاریخی شهر تهران نیز در این باره گفت: خانه اقدسیه از لحاظ بصری بنای بسیار زیبایی است و گچ بری و آئینه کاری‌های خاصی در آن به کار رفته، اما این ساختمان شاخص‌های لازمی که یک بنا را به بنای ارزشمند و تاریخی تبدیل می‌کند، ندارد.

وی افزود: برای ثبت یک ساختمان به عنوان بنای تاریخی، بنا باید دارای معماری خاصی باشد و در دوره زمانی خاصی ساخته شده باشد؛ در تاریخ دوره زمانی خاص اینگونه است که پس از سلسله زندیه بنا باید ساخته شده باشد تا بتوان آن را بنای تاریخی نامید. خانه اقدسیه پروانه ساخت خود را در سال 1354 و پروانه پایان کار خود را در سال 1376 گرفته است. همچنین شخص خاصی در این محل اقامت نداشته یا در این خانه اتفاق خاصی رخ نداده است که بتوانیم براساس این دو معیار، این بنا را بنایی تاریخی بنامیم.

شادمهری ادامه داد: اگر اسنادی به دست ما برسد که این ادعا را اثبات کند شخص خاصی در اینجا سکونت داشته یا حادثه مهمی رخ داده است، بعد از آن می‌توان درمورد تاریخی نامیدن این خانه تصمیم گرفت. البته افراد زیادی می گویند که شهرداران در اینجا سکونت داشتند اما مشخص نیست که چه کسانی در اینجا اقامت داشتند. تا آنجایی که من اطلاع دارم آقای مرتضی الویری که البته نام او را هم دوستان نقل کرده‌اند و من سندی از حضور الویری در اینجا ندیده‌ام، چندماهی در اینجا اقامت داشتند و پس از آن هیچ یک از شهرداران در اینجا سکونت نداشتند و بعید می‌دانم پیش از آن هم شهرداری در این خانه اقامت داشته باشد.

به گزارش تسنیم؛  حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: هنوز اطلاعات دقیقی در مورد اینکه این خانه توسط چه معماری ساخته شده، در دسترس نیست و بین کارشناسانی که امروز با ما در این بازدید حضور داشتند در مورد این‌که این ملک واجد شاخص‌های ثبت ملی است یا نه اختلاف‌نظر وجود دارد و برخی‌ها معتقدند که این ملک باید ثبت شود و برخی دیگر می‌گویند که املاک مهم‌تر از این ملک در تهران وجود دارد اما من از خانه‌های زیادی بازدید کرده‌ام و می‌توانم بگویم که این خانه از لحاظ آئینه‌کاری و گچ‌بری‌ها بسیار خاص است و به غیر از کاخ‌های سلطنتی، کمتر خانه‌ای را می‌توان در این شهر پیدا کرد که چنین آئینه‌کاری‌های داشته باشد و قابل مقایسه با کاخ‌های سلطنتی است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این‌که این ملک جذابیت لازم برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری تهران را دارد و شاید به جای فروش این ملک بهتر است شهرداری تهران با تدوین برنامه‌هایی، این ملک را حفظ کند،  گفت: این ملک به لحاظ نوع و حجم آئینه‌کاری منحصربه فرد است به گونه‌ای که بسیار شبیه موزه تیمورتاش است و لازم است که این ملک حفظ شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان