آموزش‌وپرورش درباره تغییر تقویم آموزشی کوتاهی می‌کند

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش با اشاره به فرهنگ بده‌وبستان بین مسئولان و نمایندگان مجلس گفت: وزارت آموزش‌وپرورش در بحث تغییر تقویم آموزشی کوتاهی می‌کند.

آموزش‌وپرورش درباره تغییر تقویم آموزشی کوتاهی می‌کند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ علیرضا علی احمدی وزیر اسبق آموزش و پرورشدرباره تغییر تقویم آموزشیبا بیان اینکه اشکالات ساختاری فراوانی در کشور داریم که ناهماهنگی‌هایی را به همراه دارد، اظهار کرد: یک علت مداخلات غیرتخصصی در آموزش و پرورش، به خود مسئولان آموزش و پرورش برمی‌گردد؛ مداخلات در زمان بنده هم وجود داشت ولی با قاطعیت ایستادم و اجازه ندادم حتی یک نفر معلم به تهران منتقل شود یک نماینده مجلس درخواست انتقال همسرش را داشت که در مقابلش ایستادیم و او علیه ما استیضاح را کلید زد که به نتیجه‌ای هم نرسید.

وی افزود: در تمام این مدت یک نفر را به سفارش مجلس  یا دستگاه‌های دیگر استخدام نکردم و بازنشستگی 175 هزار نفر صورت گرفت اما بعد از اینکه رفتیم برخی افراد کشتی آموزش و پرورش را به گل نشاندند.

فرهنگ بده و بستان بین آموزش‌وپرورش و نمایندگان مجلس

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه به عنوان مثال امکانات آموزش و پرورش درگیر انتخابات است اما هزینه آن را پرداخت نمی‌کنند، گفت: متأسفانه فرهنگ لابی و بده بستان هم وجود دارد و اگر مسئولی بخواهد بماند باید در مواردی بده بستان داشته باشد نمایندگان مجلس کار آموزش و پرورش را مختل می‌کنند و فرمان آموزش و پرورش را در استان‌ها به دست می‌گیرند و تا تغییر مدیر مدرسه هم مداخله می‌کنند.

وقتی مربی نهضت سوادآموزی در دوره ابتدایی معلم می‌شود، چه کیفیتی می‌خواهید؟

علی احمدی با بیان اینکه آموزش و پرورش سال‌هاست از دست رفته است، گفت: تنها بحث کمیت مطرح نیست بلکه کیفیت هم باید مورد توجه باشد فرزندان ما بیشتر در فضای مجازی حضور دارند و حضورشان در مدرسه باکیفیت نیست چه سهمی از مستخدمین آموزش و پرورش در 40 سال گذشته از طریق مجاری رسمی تربیت معلم و چه سهمی از دیگر روش‌ها وارد آموزش و پرورش شده‌اند‌؟ وقتی مربیان نهضت سوادآموزی که تخصص آموزش بزرگسالان دارند جذب آموزش و پرورش شده و به دوره ابتدایی می‌روند چه اتفاقی می‌افتد‌؟

وزیر اسبق آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تقویم آموزشی قطعاً نیازمند اصلاح است، اظهار‌کرد: باوجود محدودیت‌های قانونی باز‌هم آموزش و پرورش می‌تواند تصمیماتی اتخاذ کند، نگاه منفعلی در بیشتر زمینه‌ها از جمله آموزش و پرورش داریم از 10 سال قبل به این سو و از سال 90 تا کنون از 164 روز ناسالم در یک سال در تهران تا 42 روز ناسالم داشتیم و باید راهکاری پیدا کنیم به عنوان مثال می‌توان در روزهای پنجشنبه کلاس درس برگزار کرد در این صورت 32 روز به ساعات آموزش افزوده می‌شود.

آموزش‌وپرورش در بحث تغییر تقویم آموزشی کوتاهی می‌کند

وی ادامه‌داد: راهکار دیگر تولید بسته آموزشی و ارائه آن به دانش‌آموزان از طریق شبکه رشد و مجاری چندرسانه‌ای است اگر مدرسه دوشیفته نیست می‌توان کلاس برگزار کرد یا سیستم دو ترمی را سه ثلثه کرد در اینصورت می‌توان برنامه را طوری تنظیم کرد که تعطیلی روزهای آلودگی هوا در بین دوثلث قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه درست است که مجلس در راس امور است، ولی در برخی موارد پایش را از گلیمش فراتر می‌گذارد و متاسفانه آموزش و پرورش را با برخی مصوبات بیچاره کرده است، گفت: آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست درباره تغییر تقویم آموزشی نیز باید بگویم که خود آموزش و پرورش دارد کوتاهی می‌کند.

30 هفته آموزش در مدارس به 28 هفته کاهش می‌یابد

حجت‌الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره تغییر تقویم آموزشی گفت: برخی اظهارات مبنی بر اینکه مجلس مداخله‌گر و مانع اصلی است مطرح می‌شود اما طبق قانون اساسی مجلس باید در همه امور نظر بدهد و نمی‌توان این نهاد را زیرسوال برد و این نوع اظهارنظر یک نوع خودخواهی سازمانی است. قدرت کارشناسی آموزش و پرورش و قدرت اقناع آن است که باید بتواند مجلس را توجیه کند و همراهی مجلس را بگیرد.

وی افزود: رسانه ملی اولین دستگاهی است که آموزش و پرورش را چندان جدی نمی‌گیرد و کلیت نظام تعلیم و تربیت مظلوم واقع شده است.


ذوعلم با بیان اینکه علاوه بر دلایلی چون تعطیلات آلودگی هوا در از دست رفتن زمان آموزش، گاهی در خلال برنامه‌ریزی مدارس نیز در حق زمان آموزش اجحاف می‌شود، گفت: زنگ‌ها باید 50 دقیقه‌ای باشد اما زنگ‌ها را ادغام و از ساعت آموزش کم می‌کنند و از اجرای کامل آن طفره می‌روند، 30 هفته آموزشی نیز به 29 و 28 هفته در مدارس کاهش می‌یابد.

وی ادامه‌داد: یکی از راهکارها این است که خود شوراهای آموزش و پرورش می‌توانند برحسب شرایط اقلیمی استان تصمیم‌گیری کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با طرح این سوال که چرا باید موقع برف مدرسه را تعطیل کرد، گفت: مگر دانش‌آموزان ما نباید بیاموزند که آموزش در اولویت است، از مداخلات ناروایی که باید به آن پرداخت، تصمیمات استانداری درباره تعطیلی مدارس است چندین سال بحث آلودگی هوا مطرح است، چرا دستگاه‌های دیگر نباید پاسخگو باشند؟ چرا مسائل را باید آموزش و پرورش با تعطیلی مدارس حل کند؟

وی درباره آسیب‌های کاهش زمان آموزش عنوان‌کرد: این موضوع حتماً لطمه وارد می‌کند، وقتی زمان آموزش کاهش یابد به کیفیت آموزش لطمه می‌زند البته مدارس راهکارهایی برای جبران زمان آموزش دارند از مدیران خواسته‌ایم بنا به اقتضائات درباره جبران روزهای تعطیلی تصمیم بگیرند.

ذوعلم افزود: در خود آموزش و پرورش نیز دیدگاه‌های مختلفی درباره تقویم آموزشی وجود دارد که می‌توان پس از کارکارشناسی دقیق، آن را به نظرخواهی گذاشت اشکال اصلی این است که در نهادهای برنامه‌ریز و سیاست‌گذار آموزش و پرورش در اولویت‌های اصلی نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان