ادعاهای پسر شاه سعودی علیه ایران

پسر شاه و معاون وزیر دفاع عربستان سعودی، دوباره ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد که ایران قصد دارد منطقه و عربستان سعودی را به عقب بازگرداند.

 

به گزارش تابناک به نقل از فارس، شاهزاده «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، با محور اختلافات عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در منطقه حاضر شد. وی در این مصاحبه که شبکه آمریکایی «وایس» و پیش از تشدید تنش‌های اخیر در منطقه صورت گرفته و شبکه العربیه، روز گذشته (جمعه - 4 بهمن) آن را پخش کرد، ادعاهای ضد ایرانی اثبات‌نشده مقامات کشورش را تکرار کرد.

خالد بن سلمان بدون اشاره به نقش ریاض در ظهور و تقویت تروریسم در منطقه، سازمان‌های تروریستی حاصلِ هم‌پیمانی آمریکا و عربستان را متحد ایران دانست و تهران را به تلاش برای عقب‌راندن منطقه و عربستان سعودی متهم کرد.

مصاحبه این شاهزاده 32 ساله سعودی که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید، در حالی منتشر می‌شود که اخیرا عربستان سعودی از آمادگی برای مذاکره با تهران سخن گفته است. در مقابل تهران نیز اعلام می‌کند که درهای ایران همچنان برای گفت‌وگو با همسایگانش باز است.

قرار دادن ایران و داعش در یک جبهه
معاون وزیر دفاع عربستان مدعی شد: بزرگ‌ترین تهدیدی که منطقه و جهان با آن مواجه است، نظام ایران و شبه‌نظامیان آن، داعش، القاعده و سازمانهای تروریستی است. با وجود اختلافات ایدئولوژیک میان [ایران و گروه‌های شبه‌نظامی‌اش با سازمان‌های تروریستی مانند داعش و القاعده ]، آنها دو روی یک سکه‌اند و علیه ما با یکدیگر همکاری می‌کنند و هدف آنها، سعودی است.

معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در ادامه، ایران و محور مقاومت در منطقه را با سازمان‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده در یک کفه ترازو قرار داد و گفت: آنها به حاکمیت ملی کشورها باور ندارند و خواهان تاسیس دولتی ایدئولوژیک و فرامرزی هستند و به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارند. با وجود آنکه، آنها احیانا با یکدیگر رقابت می‌کنند و می‌جنگند اما زمانی که مسئله به ما مربوط می‌شود، آنها با یکدیگر علیه ما به عنوان یک دشمن مشترک همکاری می‌کنند.

خالد: آتش‌بس را ریاض نقض نکرده است
خالد بن سلمان در پاسخ به سوالی درباره بحران یمن گفت: تنها راه پایان دادن به بحران یمن، راهکار سیاسی مبتنی بر قطعنامه 2216 سازمان ملل است. حوثی‌ها هفت آتش‌بس را نقض و در روند برقراری صلح مانع تراشی کرده‌اند.

وی مدعی شد: آنها [انصارالله]، مانع‌تراشی می‌کنند و اکنون توپ در زمین آنهاست و باید انتخاب کنند که یا شبه‌نظامیان ایران در یمن و حزب‌اللهی دیگر باشند... (که سلاح‌های سنگین دارد) یا یک حزب سیاسی در یمن باشند. ما می‌خواهیم که آنها بخشی از یمن باشند نه ایران.

نمایش دلسوزی برای مردم ایران
معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در پاسخ به سوالی درباره حمایت ریاض به ویژه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد از تغییر نظام در جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست ما در عربستان سعودی، عدم دخالت در امور سیاسی داخلی کشورها است. این مسئله به ملت ایران باز می‌گردد که چه تصمیمی بگیرد. این مسئله به ما ربطی ندارد. اما می‌بینیم که ملت ایران تظاهرات‌می‌کنند و می‌بینیم که آنها راضی نیستند. زیرا نظام ایران به جای بهبود وضعیت اقتصاد، برای فعالیت‌های خود در منطقه که هیچ ربطی به ملت ایران یا اقتصاد این کشور ندارد، سرمایه‌گذاری می‌کند و این امر نه در خدمت امنیت ملی ایران است نه ملت آن.

فخرفروشی برای چشم‌انداز 2030 عربستان
وی در ادامه به چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی اشاره کرد و گفت که کشورش با این چشم‌انداز به دنبال ترقی و پیشرفت است اما ایران همچنان چشم‌انداز سال 1979 را دنبال می‌کند و می‌خواهد عربستان و منطقه را به عقب برگرداند.

خالد بن سلمان توضیح داد: آنچه ما در منطقه می‌خواهیم، با آنچه ایران می‌خواهد تفاوت دارد.. ما به دنبال شرکا در منطقه هستیم. ما ثبات و امنیت و کشورهای مستقل می‌خواهیم.

وی با نادیده گرفتن گزارش‌های بی‌شمار از حمایت‌های ریاض از گروه‌های تروریستی القاعده و داعش در کشورهای منطقه و نقش فتواهای تکفیری‌ عربستان در حمایت از تروریسم، گفت: عربستان در خاورمیانه هیچ نیروی شبه‌نظامی ندارد اما در مقابل هیچ‌کس نمی‌تواند شمار شبه‌نظامیان ایرانی را در منطقه بشمارد.

خالد بن سلمان در ادامه به شبه‌نظامیان خارجی به خدمت گرفته شده توسط ریاض در جنگ یمن از جمله سودانی‌ها، اشاره‌ای نکرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان