بر اساس ان پی تی بود که گفتیم انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست!

کارشناس مسائل هسته ای در گفت و گویی گزینه های پیش روی ایران برای پاسخ به اقدام اروپا در فعال سازی مکانیزم حل اختلاف در برجام می پردازد.

بر اساس ان پی تی بود که گفتیم انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست!

به گزارش خبرآنلاین، حسن بهشتی پور در خصوص اینکه آیا ایران می تواند نظارت های آژانس را کاهش دهد گفت: بله ایران می‌تواند نظارت ‌و کنترل‌ها ی آژانس را در اعتراضی که به حرکت اتحادیه اروپا کاهش دهد. به طور مثال از آنها در خواست کند که دوربین ‌ ها ی‌شان را خاموش کنند یا اگر بازرسان آژانس ، هفته ‌ای یکبار برای نظارت می ‌آمدند، ایران به آن‌ها این طور بگوید که هر سه ماه یکبار بیایند . یا آنکه بازرسی های سرزده را متوقف کند و بجای آن بازرسی های دوره ای و پادمانی را ادامه دهد.

وی درباره پیشنهاد خروج ایران از ان پی تی نیز گفت: بله تهدیدی هم در این زمینه وجود دارد و آن، این است که ما از ان پی تی ( پیمان مادر ) خارج شویم . که در این صورت، در هیچ شرایطی به نفع ما نیست چون خروج از ان پی تی باعث از دست دادن دوست‌های مان از جمله چین، هند و روسیه می‌شود.

این کارشناس افزود: ان پی تی ترتیب اجرایی دارد و ما آن ترتیب را در زمان شاه پذیرفتیم و بعد از انقلاب هم آن را اجرایی کردیم . زمانی که این ترتیب را کنار بگذاریم ، اولین ضررش این است که دوستان خود را کم و دشمنان‌مان را زیاد کردیم .علاوه براین باید توجه داشت که ما بر اساس  بند دوم پیمان  ان پی تی بود که می گفتیم  انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست! هر زمانی که از ان پی تی خارج شویم ، یعنی دیگر انرژی صلح ‌آمیز هسته‌ای را نمی‌خواهیم و خواستار انجام اعمال دلخواه خود هستیم. ضمن اینکه به طرف مقابل هم اجازه می‌دهیم هر کاری دلش خواست انجام دهد . مفهوم صریح این اقدام یعنی کاری که کره شمالی انجام می‌دهد. در صورتی که ما کره شمالی نیستیم و امکانات و موقعیت‌های ‌ما بسیار وسیع‌تر از کره شمالی است و مردم آگاه‌تری هم داریم به همین دلیل معتقدم گره‌ای که با دست باز می شود را چرا باید با دندان باز کرد؟ »

بهشتی پور درباره گزینه جایگزین برای خروج از ان پی تی گفت: من به عنوان یک پژوهشگر و تحلیلگری که 12سال روی این موضوع پژوهش کردم و هیچ اطلاعات محرمانه‌ای هم ندارم و با هیچ کسی هم هیچ نسبتی ندارم و بر اساس تشخیص شخصی و یافته‌های پژوهشی صحبت می‌کنم؛ می‌گویم در شرایط فعلی ایران، به نفع ایران است که همکاری‌هایش را با آژانس ادامه دهد . چون این همکاری‌ها نشان از عدم تمایل ایران به داشتن بمب اتم است. اما اگر روزی نظام جمهوری اسلامی ایران به این جمع ‌ بندی رسید که خواستار بمب هسته‌ای شد، واضح است که باید همکاری‌هایش را با آژانس قطع کند .ولی اینکه ما بمب نسازیم بعد همکاری‌هایمان را هم قطع کنیم بدترین شکل ممکن است به این معنی که هم چوب را خوردیم هم پیاز را!

وی در پایان اضافه کرد: بنابراین ، بهترین شکل این است که از ان پی تی خارج نشویم. چون خودمان را متعهد به استفاده صلح‌ آمیز ازانرژی هسته‌ای به دنیا معرفی کرده‌ایم و عملا نشان داده‌ایم حقانیت‌مان ثابت شده است ودرحال حرکت به سمت جلو در استفاده صلح آمیزاز انرژی هسته ای هستیم . ما موقعی می‌توانیم این رشته را قطع کنیم که می‌خواهیم بمب بسازیم.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

310311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان