نرخ تورم کانادا؛ ۲ درصد

تورم کانادا تا پایان دسامبر در سطح دو درصدی باقی ماند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم کانادا در 12 ماه منتهی به دسامبر بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح دو درصد باقی ماند. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم ماه دسامبر صفر درصد بوده که 0.1 درصد بیشتر از تورم ثبت شده ماه قبل این کشور بوده است.

داگ پورتر، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " بی ام او کپیتال مارکتس" گفت: گزارش جدید تورمی چیزی بود که انتظارش را داشتیم و نشان داد که نرخ تورم در کانادا بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر در محدوده هدف‌گذاری شده باقی مانده است.

بانک مرکزی کانادا بر خلاف همتای آمریکایی خود تاکنون توانسته است نرخ تورم را در محدوده دو درصدی باقی نگه دارد و این مساله به ثبات نرخ بهره نیز کمک کرده است. این بانک پیش‌تر اعلام کرده بود با توجه به ثبات نسبی شاخص‌های کلان اقتصادی در مقطع فعلی برنامه ای برای کاهش بیشتر نرخ بهره ندارد.

در بین بخش های مختلف، بالاترین تورم ثبت شده مربوط به بخش حمل و نقل با تورم 3.7 درصدی بوده که بخشی زیادی از این افزایش تورم خود ناشی از افزایش 7.4 درصدی قیمت بنزین و افزایش 3.5 درصدی سایر فرآورده های سوختی بوده است. بخش لباس و پوشاک نیز تورم 2.9 درصدی را در ماه دسامبر تجربه کرده است.

از طرف دیگر کمترین تورم در بین بخش های مختلف مربوط به نوشیدنی و تنباکو با تورم 0.4 درصدی بوده است و بهداشت و درمان با تورم 1.4 دصردی و آموزش با تورم 1.5 درصدی در رده های بعدی قرار دارند.

هسته تورمی که تغییرات قیمتی اقلام خوراکی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی‌گیرد، تا پایان ماه دسامبر به 1.9 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل خود تغییری نداشته است. متوسط نرخ تورم کانادا در بازه زمانی 1915 تا 2019 معادل 3.13 درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به تورم 21.6درصدی ژوئن 1920 و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به نرخ منفی 17.8 درصدی ژوئن 1921 بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان