در دانشگاه بانوان لاهور صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب گام اول؛ آموزش زبان فارسی ویژه اردوزبانان

تهران- ایرنا- کتاب آموزش زبان فارسی ویژه اردوزبانان در حاشیه سمینار سه روزه بین‌المللی «روابط ایران و پاکستان» با حضور معاون پژوهش بنیاد سعدی در دانشگاه بانوان لاهور، رونمایی شد.

رونمایی از کتاب گام اول؛ آموزش زبان فارسی ویژه اردوزبانان

به گزارش روز یکشنبه بنیاد سعدی، کتاب آموزش زبان و ادبیات فارسی ویژه اردو زبانان با عنوان گام اول در اولین روز از سمینار بین‌المللی سه روزه روابط ایران و پاکستان به همت خانه فرهنگ ایران در لاهور و دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور با حضور بشری میرزا رئیس دانشگاه بانوان لاهور، دکتر میان عمران مسعود رئیس دانشگاه آسیای جنوبی و وزیر سابق آموزش پنجاب، علی اکبر رضایی فرد رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و نماینده بنیاد سعدی در لاهور، رضامراد صحرایی معاون پژوهشی بنیاد سعدی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، مرتضی نور محمدی رئیس بخش روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی، فلیحه زهرا کاظمی رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی و تعدادی رؤسای بخش‌های مختلف و دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور رونمایی شد. 

رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی در این سمینار گفت: یکی از دلایل مهم برگزاری اولین روز سمینار بین المللی روابط ایران و پاکستان در دپارتمان زبان و ادبیات فارسی این است که زبان فارسی یکی از مهمترین و اصلی ترین عامل ترویج و گسترش روابط دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان است. با توجه به بهتر شدن روابط دو کشور زبان فارسی می‌توان نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

دوستی دو ملت ایران و پاکستان تاریخی هزارساله دارد

فلیحه زهرا کاظمی افزود: در سال 2008 میلادی که به عنوان رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی انتخاب شدم، اولین تفاهم نامه همکاری را با خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور امضا کردیم و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور در بخش‌های علمی و آموزشی همکاری‌های ارزشمندی با ما کردند. طی چند سال اخیر یک تفاهم نامه همکاری با بنیاد سعدی و دیگری با یکی از دانشگاه‌های ایران امضا کردیم، تفاهم نامه بین دانشگاه علامه طباطبایی و بخش روابط بین المللی و علوم سیاسی دانشگاه بانوان لاهور دیروز در ترویج روابط دو جانبه بسیار مؤثر خواهد بود.

رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور گفت: دوستی دو ملت ایران و پاکستان تاریخی بسیار کهن و هزار ساله دارد. کشور جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که پاکستان را به عنوان یک ریاست اسلامی به رسمیت شناخت و کشور پاکستان نیز انقلاب اسلامی ایران را پذیرفت که دوستی دو کشور را عمیق‌تر کرد. گاهی برای دوستی و مستحکم کردن آن بهانه‌ای لازم است و زبان فارسی آمیخته با فرهنگی غنی یکی از بهترین بهانه‌ها برای دو کشور است و همانند نخ تسبیح که دانه‌های فرهنگی، هنری را در خود دارد. این روابط دو کشور ایران و پاکستان به قدری قوی و مستحکم هستند که گذشت زمان و تغییر دولت و حکومت‌های مختلف، هیچ اثری بر آن نمی‌تواند بگذارد.

علی اکبر رضایی فرد افزود: یکی از راهکارهای مناسب برای تقویت این روابط این است که ما ایرانیان زبان اردو را یاد بگیریم و شما دوستان و برادران اردوزبان، زبان فارسی را یاد بگیرید. ما سعی داریم که آموزش زبان و ادبیات فارسی برای شما آسان کنیم.

نماینده بنیاد سعدی افزود: در این خصوص بنیاد سعدی متولی زبان و ادبیات فارسی در جهان، با تحقیق و پژوهش سال‌ها و با راهنمایی اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی، کتابی ویژه برای آموزش زبان فارسی ویژه اردو زبانان گام اول را با شیوه‌ای نو تهیه کرده که در یادگیری سریع و آسان زبان فارسی بسیار مفید خواهد بود.

ایران در 29 کشور زبان مادری بسیاری بخش‌های آن کشورهاست

معاون پژوهشی بنیاد سعدی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: روابط دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان از سال 1947 میلادی (سال تشکیل کشور پاکستان) نیست؛ بلکه از زمانی است که زبان مشترک داشتیم. ایران و پاکستان دو کشور همسایه هستند و در دین مبین اسلام همسایه به عنوان رکن خانواده به حساب می‌آید.

رضا مراد صحرایی افزود: زبان فارسی نه تنها در ایران بلکه در 29 کشور جهان زبان مادری بسیاری بخش‌های آن کشور است. یونسکو چهار زبان فارسی، یونانی، لاتین و سنسکریت را زبان کلاسیک اعلام کرده است و این بین سه زبان یونانی، لاتین و سنسکریت از بین رفته‌اند و زبان فارسی با همان قوت و استحکام پا بر جا مانده است.

کتاب آموزش زبان و ادبیات فارسی گام اول را ویژه اردوزبانان آماده کرده‌ایم که گام‌های آغازین یادگیری زبان فارسی است و بعد از کتاب‌های چهارجلدی مینا در آموزش زبان فارسی بسیار مفید خواهند بود.

میان عمران مسعود رئیس دانشگاه آسیای جنوبی گفت: پاکستان 195 دانشگاه‌ مختلف دارد و از بین این دانشگاه‌ها برخی دانشگاه‌های مهم هستند و دانشگاه بانوان لاهور یکی از بهترین و مؤثرترین دانشگاه های پاکستان به شمار می‌رود.

عمران مسعود تصریح کرد: بخش زبان و ادبیات فارسی نیز یکی از بخش‌های فعال دانشگاه بانوان لاهور است. تمام اساتید زبان و ادبیات فارسی پل ارتباطی بین دو کشور ایران و پاکستان هستند؛ زیرا این دانشجویان آینده کشور را می‌سازند و در روابط بین المللی نقش خود را ایفا می‌کنند. در این خصوص آموزش و تعلیم دختران بسیار مهم است؛ آنها به عنوان یک مادر نسل‌های آینده ساز جامعه را تربیت می‌کنند.

ایران و پاکستان مشترکات زیادی دارند

رئیس دانشگاه آسیای جنوبی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران کشوری بسیار معتقد، سرشار از فرهنگ، هنر، علم و دانش است و یکی از دلایل مهم ترقی آنها زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ خودشان است.

بشری میرزا رئیس دانشگاه بانوان لاهور نیز گفت: دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان مشترکات فراوانی چون زبان، فرهنگ، هنر، تاریخ، جغرافیا دارند که در جهان به ندرت می‌توان کشور همسایه ای را با این همه مشترکات یافت، دلیل دوستی و محبت دو ملت نیز همین عوامل هستند. دانشگاه بانوان تفاهم نامه‌های مختلفی را با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقی چون بنیاد سعدی را امضا کرده است.

رئیس دانشگاه بانوان لاهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی ایران ترقی و پیشرفت چشم گیری در بخش آموزش داشته است و این تفاهم نامه‌ها با دانشگاه‌های ایرانی در گسترش روابط دو جانبه بسیار مؤثر خواهند بود. در آینده نیز امیدواریم با بهبود نقاط ضعف و اشتراک نقاط قوت خود این روابط را صمیمی تر سازیم. در پایان میهمانان از کتاب آموزش زبان و ادبیات فارسی گام اول رونمایی کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان