رویکرد جدید آموزش و پرورش بر توسعه مهارت افزایی است

کرمان - ایرنا - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت : بنا به تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهوری بر آموزش‌های مهارتی در جامعه ، برهمین اساس رویکرد این وزارتخانه نیز بر توسعه مهارت افزایی متمرکز شده است.

رویکرد جدید آموزش و پرورش بر توسعه مهارت افزایی است

به گزارش ایرنا، علیرضا کمرئی روز یکشنبه در گردهمایی معاونان و کارشناسان آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه امروز جامعه از نبود اشتغال، ضعف تولید و ضعف تکنولوژی رنج می برد افزود: به همین دلیل مهارت مورد توجه قرار دارد و برنامه ششم توسعه نیز بر روی این مهم تاکید و تمرکز دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس ارزیابی شاخص ها، آموزش و پرورش استان کرمان فعال است و رویکردها را با برنامه پیش می برد و جهت گیری در زمینه منابع انسانی مناسب و تمرکز استان بر سه راهبرد ارزشمند است.

وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین، جهت گیری نظام آموزشی است و توجه به ساحت های تربیتی اساس کار ما در سیستم آموزشی بوده که بخش زیادی از اهداف نظام آموزشی از خلال برنامه های درسی محقق می شود و اساس سند تحول این است که توازن را در شخصیت دانش آموز به وجود آورد.

کمرئی بیان داشت: مدیر، خالق چشم انداز مدرسه است و باید از این چشم انداز صیانت و منابع را برای تحقق چشم انداز تجهیز کند و ما باید کمک کنیم مدیران کارشان را خوب انجام بدهند.

وی تصریح کرد: مدیریت مدرسه سخت ترین شکل مدیریت است و باید مدیران مدارس را کمک کرده و ابزار(الگوی تعالی و توسعه مشارکت) در اختیار آنها بگذاریم زیرا اگر ابزار خوب کار بکند، اثربخشی آن را خواهیم دید و با به کارگیری صحیح این ابزار به کیفیت نگاه می کنیم.

وی گفت: در سیستم آموزشی بدون کیفیت، راه به جایی نمی بریم و با توجه به اینکه محصول آموزش و پرورش وارد جامعه می شود، بدون کیفیت، عملا کاری نکرده ایم.

کمرئی افزود: گروه های آموزشی شاید تخصصی ترین حوزه در آموزش و پرورش است و به همین دلیل باید نقش این کانون را برجسته و موقعیت ایجاد کنیم تا اجتماع نیروهای حرفه ای در قالب گروه ها بتوانند ایفای نقش بکنند.

وی افزود: مطالعه، حضور در جشنواره ها و دوره های آموزشی موجب توسعه حرفه ای معلمان می شود و دنبال این هستیم الگویی برای توسعه حرفه ای بگذاریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پژوهش سراها از موقعیت های یادگیری بی نظیر برای دانش آموزان هستند و علی رغم اینکه 668 پژوهش سرا داریم اما فراوانی شرکت کنندگان در آن مورد انتظار نیست.

کمرئی افزود: 70 مرکز با فعالیت های نانو، علوم نوین و زیست فناوری داریم که باید مدیران و مناطق در تشویق به استفاده از پژوهش سراها تلاش کنند که یک موقعیت در مسیر رشد دانش آموزان هستند.

وی اظهار داشت: آموزش مهارتی و فنی و حرفه ای جهت گیری ما و نظام آموزشی است و تلاش استان کرمان در این زمینه قابل تقدیر است که اتفاقات خوبی افتاده است.

کمرئی با اشاره به اینکه استان کرمان وضعیت بهتری در درصد پوشش فنی و حرفه ای نسبت به متوسط کشور دارد، تصریح کرد: توسعه آموزش و پرورش مهارتی با توسعه کیفیت گره خورده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش خود گفت: 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها به سمت پذیرش با سوابق تحصیلی رفته و باید در مشاوره تحصیلی این دغدغه را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه نتوانسته ایم در آموزش و پرورش به حاکمیت کنکور آسیب بزنیم، افزود: باید روی همین میزان سوابق تحصیلی تمرکز کنیم و جهت گیری آموزشی این است که همان 15 درصد نیز دنبال و سوابق لحاظ شود که به شدت مقاومت وجود دارد.

کمرئی با اشاره به اینکه قبول دارند که سایه کنکور سبب شده تعلیم و تربیت عمومی که کارکرد متفاوت تری دارد به حاشیه رانده شود، تصریح کرد: جهت گیری ما مقابله با این مسئله است و موضع ما این است که دانش آموز را برای کنکور تربیت نمی کنیم و اگرچه تلاش می کنیم بتوانند به حوزه های دانشگاهی وارد و پذیرفته شوند اما هدف ما تربیت برای کنکور و تست زدن نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان