سانتریفیوژهای IR۴ و IR۲m گازدهی می‌شوند

علی‌ اصغر زارعان دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی: سانتریفیوژهای IR۴ و IR۲m گازدهی می‌ شوند.

سانتریفیوژهای IR4 و IR2m گازدهی می‌شوند

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، جمعی از فرماندهان، مدیران و مسئولان، روز چهارشنبه از سایت غنی‌ سازی فردو بازدید کردند و در جریان آخرین دستاوردها و فعالیت‌های صنعت هسته‌ ای قرار گرفتند.

علی‌ اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در این بازدید اظهار داشت: با کوشش‌ های شبانه‌ روزی تمامی بخش‌ های چرخه سوخت از اکتشاف، استخراج، فرآوری، غنی‌سازی، طراحی و تولید انواع مجتمع‌ های سوخت به‌ منظور استفاده در راکتورهای تحقیقاتی و ان‌ شاء‌الله در آینده نزدیک اکتور قدرت مانند نیروگاه اتمی بوشهر و همچنین تولید آب سنگین را بومی‌ سازی کرده و به خود اتکایی رسیده‌ ایم.

زارعان تأکید کرد: یکی از الزامات اصلی این چرخه، طراحی و ساخت ماشین سانتریفیوژ است، در مقطعی این مهم مهندسی معکوس شد ولی هم‌ اکنون سازمان انرژی اتمی با نوآوری و دانش بومی با تمرکز روی تکنولوژی سانتریفیوژهای جدید در دو مسیر اساسی گام نهاده است؛ در مسیر اول با ساخت ماشین‌های دارای سوی بالا، اقتدار علمی و دانش طراحی خود را در این حوزه به‌ رخ جهانیان کشیده است و در سال جاری طرح‌هایی در این زمینه با نام قمر بنی‌هاشم(ع) آغاز شد.

وی ادامه داد: از جمله این طرح‌ها ساخت ماشین سانتریفیوژی با 2 برابر توان ماشین IR8 که به 50 سو می‌رسد، است، در این زمینه سازمان انرژی اتمی با چند سال تجربه، نزدیک بر 2 هزار سند در حوزه طراحی ماشین IR9، تولید کرده است. این ماشین دارای 5 بیلوز و ارتفاع چندین متر است. هرچه تعداد بیلوز در این ماشین‌ها بیشتر باشد تکنولوژی و دینامیک آن پیچیده‌ تر است و کسانی که اهل‌فن باشند متوجه می‌شوند این چه اقدام بزرگ و چه دستاورد شگرفی است.

دستیار رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: تا قبل از آغاز طراحی و ساخت این ماشین، تمام ماشین‌های طراحی‌شده سانتریفیوژ، دارای کمتر از 5 بیلوز بوده‌ اند که با طراحی این ماشین، جهش ویژه‌ای در دانش و تکنولوژی طراحی و دینامیک اجسام دوار کشور به‌وجود می‌آید. در مسیر دوم کنار تکنولوژی و دانش طراحی این ماشین‌ها، باید هزینه فایده را نیز مورد توجه قرار دهیم که خوشبختانه با مدیریت جهادی و بسیجی حاکم بر سازمان انرژی اتمی ایران، آگاهانه لزوم پایداری و بقا در این حوزه را به‌ صورت عملیاتی دنبال کرده‌ایم.

دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در سال جاری 9 نسل از این ماشین‌ها به‌صورت زنجیره 20تایی، چند ماشین و تک‌ ماشین در مسیر فعالیت قرار گرفته‌ اند. باید اشاره کنم یک ماشین سانتریفیوژ تا زمان بهره‌برداری نهایی و صنعتی شدن مراحل مختلفی را باید پشت‌ سر بگذراند که حدود 10 سال به‌ طول می‌ انجامد، مثل سانتریفیوژ IR6 که با سوی 10 هم‌اکنون در زنجیره 30تایی قرار گرفته است و به‌ عبارتی یک دستگاه از این ماشین‌ های سانتریفیوژ از نظر کارکردی مطابق با 10 دستگاه ماشین نسل اول محصول تولید می‌ کند.

زارعان همچنین گفت: از سرریز این دانش 7 نوع سانتریفیوژ دیگر جهت استفاده در بقیه صنایع به‌صورت صنعتی همچون توبولار، زونال، اولترا، سنگ مخزن، دکانتر، زونال و زونال پیوسته طراحی و تولید شده‌ اند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان