۸۵ درصد فرصت های شغلی به کمک هوش مصنوعی ایجاد می‌شود

وزیر کار با اشاره به اینکه ۸۵ درصد فرصت های شغلی به کمک هوش مصنوعی ایجاد می شود، گفت:صنایع خلاق و فرهنگی، به‌عنوان نقطه تقاطع هنر، کسب و کار و فناوری، سرریز به سایر صنایع را تسهیل می‌کند.

85 درصد فرصت های شغلی به کمک هوش مصنوعی ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،محمدشریعتمداری،وزیر کار با حضور در مراسم آغاز به کار رسمی بنیاد ملی توسعه فناوری فرهنگی با اشاره به اینکه  اصطلاح صنعت فرهنگی بعد از جنگ دوم جهانی و در دهه1940 میلادی رایج شد گفت: در آن زمان «صنعت فرهنگی» نشانه اعتراض و اعلام هشدار بود. این باور وجود داشت که فرهنگ و صنعت دو مقوله متضادند، و صنعتی سازی فرهنگ به معنای تولید انبوه کالاهای فرهنگی مانند فیلم‌های سینمایی  و صرفاً با هدف سرگرم سازی مردم، حاصلی جز ابتذال فرهنگی ندارد. اما یکی دو دهه بعد اصطلاح «صنایع فرهنگی» رایج شد.

وزیر کار با اشاره به اینکه اقتصاد خلاق می‌تواند تولید درآمد و ایجاد شغل کند و درآمدهای ارزی کشورها (حاصل از صادرات) را افزایش دهدبیان کرد: اقتصاد خلاق در حالی که به تنوع فرهنگی و توسعه انسانی نیز کمک می‌کند و جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در تعامل با فناوری، مالکیت معنوی و اهداف گردشگری دربرمی‌گیرد. اقتصاد خلاق یک گزینه دست یافتنی مهم برای توسعه است که نیاز به سیاست‌گذاری‌های نوآورانه چندرشته‌ای و  اقدامات بین وزارتخانه‌ای دارد و البته صنایع خلاق در قلب اقتصاد خلاق جای دارند. ایده اقتصاد خلاق که به طور اخص در مورد شهر ها نیز به کار رفته، پیدایش مفهوم «شهر خلاق» را به دنبال داشته و یونسکو شبکه‌ای از این شهرها را در سراسر دنیا شناسایی و زمینه تعامل و ارتباط بین آنها را فراهم نموده است که از ایران هم شهرهای رشت، اصفهان، بندرعباسس و سنندج در موضوعات غذا، صنایع دستی و موسیقی عضو این شبکه شده‌اند که حفظ این جایگاه و ارتقای آن نیازمند توجه جدی به توسعه صنایع خلاق و به ویژه استفاده از فناوری‌های نوین در این حوزه است.

وزیر کار تصریح کرد:در سال 2015 میزان صادرات محصولات و خدمات خلاق و فرهنگی بیش از 509 میلیارد دلار بوده که سهم کشورهای در حال توسعه در این حوزه بیش از کشورهای توسعه یافته و معادل 265 میلیارد دلار بوده است. بزرگترین صادرکننده صنایع خلاق کشور چین با صادرات 168میلیارد دلار بوده که پس از آن و با فاصله بسیار کشورهای آمریکا، فرانسه، هنگ‌کنگ، ایتالیا، انگلستان و هند قرار دارند. در میان کشورهای همسایه ایران، ترکیه با صادرات 8.7 میلیارد دلاری، رتبه 6 ام کشورهای در حال توسعه را در اختیار داشته است. این در حالی است که در سال 1397، صادرات صنایع فرهنگی کشور ایران حدود 500 میلیون دلار بوده که سهم عمده آن صنایع دستی و به‌ویژه فرش دستباف بوده است.

 شریعتمداری بیان کرد: اگر ما به اندازه جمعیت کشور از بازار جهانی و صادرات در حوزه فناوری فرهنگی سهم می‌داشتیم، می‌بایست بازار داخلی بین 22.5 تا 36میلیارد دلار و یا به قیمت امروز بین 225 تا 360 هزار میلیارد تومان و حجم صادرات کشور بیش از 5 میلیارد دلار باشد که البته اگر به جایگاه و نقش کشورمان در فرهنگ، تاریخ و هنر جهان، توجه کنیم این سهم بسیار بیش از این باید  باشد و این نشان می‌دهد که این حوزه بسیار جای کار دارد و در این حوزه فرصت‌های شغلی و خلق ثروت بسیار می‌توان انجام داد.

وی گفت:صنایع خلاق و فرهنگی، به‌عنوان نقطه تقاطع هنر، کسب و کار و فناوری، سرریز به سایر صنایع را تسهیل می‌کند. اگر بخواهیم به مبنایی‌ترین امتیاز« صنایع خلاق و فرهنگی» در مقایسه با همتایان صنعتی و یا دانش‌بنیان آن اشاره کنیم، باید به «هزینه‌های کمتر و اشتغال‌زایی بیشتر» اشاره کرد.یکی از رکن های اصلی صنایع فرهنگی، انسان و انسان محوری است و تا وقتی خلاقیت انسان وجود دارد، از طریق فرهنگ نیز می شود ثروت ایجاد کرد.

وی بیان کرد:فناوری‌های تحول آفرین نظیر بلاکچین، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، پرینت سه بعدی، تحلیل ابر داده‌ها، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و سایر موارد، روش‌های خلاقانه‌‏ای برای تولید، توزیع و مصرف کالاها به وجود آورده است که به‌عنوان پیشران‌‏های مهم اقتصاد خلاق به شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند و بدون استفاده مؤثر از آنها توسعه صنایع خلاق با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌باشد.

وزیرکار بیان کرد: استفاده از این فناوری‌ها در تمامی مراحل بازارسازی، بازاریابی، طراحی، تولید، کنترل کیفیت، فروش، ارزشیابی، آموزش و پژوهش زمینه ساز رشد روزافزون و صنایع فرهنگی و خلاق شده است و در همه کشورهای پیشرو و در گزارشات اخیر مجمع جهانی اقتصاد، آنکتاد و سایر مراجع اصلی بین‌المللی این حوزه به تأثیر این فناوری‌ها در صنایع خلاق پرداخته شده است و اعلام شده که این فناوری‌ها پنجره جدیدی برای توسعه صنایع خلاق ایجاد نموده و امکان خلق مزیت‌های رقابتی جدید و خلق ثروت در این حوزه را فراهم نموده است.

شریعتمداری گفت: گزارشات جهانی نشانگر آن است که هوش مصنوعی و اتوماسیون در همه حوزه‌ها به حذف شغل منجر خواهد شد اما در حوزه صنایع خلاق تا 85 درصد فرصت‌های جدید شغلی به کمک هوش مصنوعی ایجاد میشود.

وی بیان کرد:بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی وظیفه و مأموریت توسعه زیست بوم صنایع خلاق بر بستر پلتفرم‌های فناورانه و به خدمت گرفتن فناوری برای توسعه صنایع خلاق و فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است، که این رویکرد در نوع خود منحصر به فرد بوده و با توجه به دوری نسبی فعالان صنایع فرهنگی و خلاق از حوزه‌های فناورانه و نیز ناکارآمد بودن ساختارحکمرانی توسعه این صنایع در سطح کشور، نیازمند تمرکز و توجه به همه اجزای توسعه زیست‌بوم فناوری‌های فرهنگی است. لذا هدف این بنیاد عرضه محصولات صنایع خلاق بر بستر اینترنت و یا تولید محتوای دیجیتال برای آنها نیست.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان