سران ترکیه و الجزایر بر حل مسالمت آمیز بحران لیبی تاکید کردند

تهران- ایرنا- روسای جمهوری ترکیه و الجزایر بر گسترش روابط دوجانبه و حل و فصل مسالمت آمیز بحران لیبی تاکید کردند.

سران ترکیه و الجزایر بر حل مسالمت آمیز بحران لیبی تاکید کردند

به گزارش رسانه های عربی، رجب طیب اردوغان روز یکشنبه در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با عبدالمجید تبون در الجزیره (پایتخت) به امضای توافقنامه مشترک با همتای الجزایری خود برای ایجاد یک شورای عالی همکاری اشاره کرد و گفت: تصمیم داریم از طریق این شورا همکاری میان دو کشور را به بالاترین سطح ارتقاء دهیم.

وی همچنین گفت که با رییس جمهوری الجزایر توافق  شد که تبادل تجاری میان دو کشور تا سطح پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

اردوغان درباره تحولات لیبی نیز خاطرنشان کرد که نباید اجازه داد لیبی به صحنه ای برای فعالیت گروه های تروریستی تبدیل شود.

وی که کشورش از دولت وفاق ملی لیبی به رهبری فائز السراج(مورد حمایت بین المللی) در برابر نیروهای خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش لیبی حمایت می کند اظهار داشت که ترکیه با تمامی امکانات به حمایت  از برادران لیبیایی خود ادامه می دهد.

اردوغان در عین حال گفت که ما به تلاش برای جلوگیری از خونریزی در لیبی ادامه خواهیم داد.

رییس جمهوری ترکیه همچنین از نحوه برخورد برخی کشورها با بحران لیبی انتقاد کرد و افزود: اینکه به متجاوز پاداش داده شود و حامیان آشتی و صلح تحت مجازات قرار گیرند، روشی است که به فاجعه خواهد انجامید.

تبون رییس جمهوری الجزایر نیز  اعلام کرد که کشورش و ترکیه مصمم به افزایش تبادل تجاری از سه میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار در سال می باشند.

وی افزود:اکنون همکاری میان مقام های الجزایر و ترکیه به ویژ وزیران خارجه دو کشور برای برطرف کردن هرگونه سوء تفاهم جریان دارد.

الجزایر نخستین شریک اقتصادی ترکیه در قاره آفریقا به شمار می رود و ترکیه با سه و نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری، بزرگترین حجم سرمایه گذاری در این کشور به خود اختصاص داده  است.

اردوغان رییس جمهوری  ترکیه  روز  یکشنبه با ورود به الجزیره پایتخت الجزایر، تور آفریقایی خود به 4 کشور این قاره را آغاز کرد.

اردوغان قرار است بعد از الجزایر در شمال آفریقا در همسایگی لیبی، به موریتانی، سنگال و مالی در غرب این قاره نیز سفر کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان