ریشه گندیده گیاهان تالاب‌ها دلیل احتمالی تلفات ۲ هزار پرنده در ایران

معاون سازمان دامپزشکی کشور گفت: دلیل احتمالی مرگ و میر ۲ هزار پرنده مهاجر در منطقه میانکاله استفاده از ریشه گندیده گیاهان تالاب است که تولید سم می‌کند، اما تا یک هفته دیگر دلیل قطعی اعلام می‌شود.

ریشه گندیده گیاهان تالاب‌ها دلیل احتمالی تلفات 2 هزار پرنده در ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی‌اصغر ماکنعلی معاون سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در واکنش به آلودگی شیر و فرآورده‌های لبنی ایران به سم آفلاتوکسین اظهار کرد: سازمان دامپزشکی کشور اولین دستگاهی بود که واکنش و اعتراض خود را به برنامه‌ای که در صداو سیما درباره آلوده بودن شیر و فرآورده‌های لبنی به آفلاتوکسین پخش شد اعلام کرد.

وی افزود: ما معتقدیم که باید با تدارک دیدگان پخش این برنامه در صدا و سیما برخورد صورت گیرد.

معاون سازمان دامپزشکی کشور گفت: در هر محصولی ممکن است مقداری میکروب وجود داشته باشد اما دال بر آلوده بودن آن نیست و در حال حاضر استاندارد ایران بالاتر از اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا است به طوری آلودگی به آفلاتوکسین در خوراک دام در  آمریکا بار میکروبی 300پی‌بی‌بی را نیز مورد تأیید قرار می‌دهد و این رقم در اتحادیه اروپا 20پی‌بی‌بی است اما این رقم در ایران در کشور ما 5پی‌بی‌بی مورد تأیید است.

وی با بیان اینکه مدیریت بهداشتی حاکم در گاوداری‌ها نیزدر این ارتباط بسیار مورد اهمیت است گفت: خود دامداران هر غذایی را برای گاوهای 30 تا 40 میلیون تومانی خود نمی‌گذارند و مدیریت بهداشتی در دامداری‌ها حاکم است از طرفی محصول نهایی نیز زمانی که به صنایع لبنی می‌رود مجددا مورد کنترل قرار می‌گیرد.

* 3 دستگاه بر کیفیت شیر و لبنیات نظارت دارند

وی با بیان اینکه 3 دستگاه بر تولید شیر و تولیدات لبنی نظارت دارند گفت: سازمان دامپزشکی تا زمان تولید شیر خام، وزارت بهداشت در زمان فرآوری آن و سازمان استاندارد در تمام این مراحل نظارت دارند.

ماکنعلی افزود: 7.8 میلیون تن شیر صنعتی و 3 میلیون تن شیر غیرصنعتی در کشورمان تولید می‌شود و ایران در رتبه دهم تولیدکنندگان شیر خام در دنیا است که 10 درصد آن را به دیگر کشورها صادر می‌کند و حتی یک مورد از عدم تطبیق آفلاتوکسین در این محصولات وجود نداشته است.

وی در واکنش به استفاده از نان خشک کپک‌زده در روستاها برای خوراک دام گفت: در صورتی که خانوارهای روستایی حتی از نان خشک کپک زده برای خوراک دام خود استفاده کنند این بدان معنا نیست که همه نان‌ها آلوده به آفلاتوکسین بوده باشند.

وی افزود: دامداران خود روستایی حداکثر دو تا سه دام دارند که بخشی از آن را به صورت خودمصرفی می‌کنند و مابقی آن را به مراکز جمع‌آوری شیر خام تحویل می‌دهند که آن مراکز قبل از تحویل گرفتن شیر خام آن را مورد آزمایش قرار می‌دهند و یک مرتبه نیز شیرخام قبل از تحویل به صنایع لبنی مورد آزمایش قرار می‌گیرد و نگرانی برای مصرف کنندگان وجود ندارد.

معاون سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سوال که آیا شیر خام عرضه شده در واحدهای معروف به عرضه کننده لبنیات سنتی گفت: شیر خامی که در این واحدها عرضه می‌شود در واقع از همان گاوداری‌های صنعتی جمع‌آوری شده است که سازمان دامپزشکی بر آنها نظارت دارد.

بنابراین گزارش ماکنعلی در واکنش به تلفات 2 هزار قطعه‌ای پرندگان مهاجر در منطقه میانکاله گفت: براساس بررسی و  آزمایشات انجام شده  این پرندگان دارای بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نبوده‌اند.

وی افزود: براساس آزمایشات دیگر که در دست انجام است می‌توان ظرف یک هفته آینده اعلام کرد که دلیل تلفات آنها چه بوده است.

معاون سازمان دامپزشکی کشور گفت: به نظر می‌رسد که تعداد تلفات پرنده‌های مهاجر در منطقه میانکاله تا 4 هزار راس افزایش یابد.

ماکنعلی گفت: در سال 1384 نیز به دلیل بیماری بوتولیسم 5 هزار پرنده مهاجر در ایران تلف شدند.

* ریشه گندیده گیاهان تالاب‌ها دلیل احتمالی تلفات 2 هزار پرنده در ایران

وی گفت: ممکن است دلیل مرگ و میر این پرندگان به خاطر استفاده از ریشه گندیده شده گیاهان در تالاب‌ها باشد که تولید سم می‌کند و کشنده هستند. البته این موضوع هنوز در حد یک احتمال است.

* وجود ناظر، دامپزشک در مزارع پرورش ماهی مصوبه لازم‌الاجرا است

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در ارتباط با تعیین حقوق 7 میلیون تومانی برای دامپزشکان به منظور حضور در مزارع پرورش ماهی گفت: در این ارتباط مصوبه بالادستی وجود دارد و این امر لازم‌الاجرا است اما در خصوص تعیین حقوق و دستمزد قانون کار وجود دارد و موضوعی است که نظام دامپزشکی کشور باید به این موضوع ورود کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان